We zijn inmiddels een jaartje verder. De plaatsen waar ik allemaal roest heb ontdekt:
- Achterklep t.h.v. derde remlicht
- Dorpel achterklep t.h.v. rechter achterlicht
- Rand onder rubberen strip onder motorkap t.h.v. parafaan (terugkerend probleem)
- Rand onder motorkap waar het motorkapslot aan is bevestigd (ben even de naam kwijt) op div. plaatsen
- “Vlieg”roest op de flanken links/rechts
- Roest in dakgoot rechts t.h.v. bevestiging dakrails
- Roest rubber rechter achterdeur
- Roest motorkap binnenzijde naast haak van motorkapslot
- Voorschermen onder de motorkap ter hoogte van de bevestiging van het scherm. Het gaat om het scherm en de boutjes zelf.
De auto is afgelopen jaar nog zeker zes keer teruggeweest om dit te laten herstellen. Omdat ik mijn geduld met de dealer en Renault Nederland redelijk opgeraakt is besloten de auto naar de schadeafdeling te brengen van het bedrijf waar ik werk. Het is inmiddels zo hoog opgelopen dat de dealer, AutoHaag Zeeuw Zoetermeer, heeft gezegd dat ik maar een andere dealer moet zoeken en dat zij niet meer aan de auto gaan werken. Afijn, dat krijgt nog een staartje.
De constatering van onze schadeafdeling is dat er op de flanken inderdaad sprake is geweest van vliegroest in het spoor van het water dat afkomstig is van de wielen. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld het slijpsel van de remschrijven of iets dergelijks.
De overige oorzaken zijn WAARSCHIJNLIJK te herleiden aan een onvoldoende corrosiebescherming van het plaatstaal van de auto in de fabriek in combinatie met een onvoldoende dikke laklaag. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de witte kleur, Blanc Glacier, per definitie een zwakkere lakkleur is van Renault.
Voor het beeld, het zijn roestplekken varierend van het formaat forse broodkruimel tot randen van ongeveer een centimeter.
Gezien het feit dat de volgende problemen ook nog aan de orde zijn geweest:
- Slecht aanslaan van de motor, hiervoor is de BDP-sensor vervangen
- Inhouden van de motor bij optrekken en schokken van de motor, geen idee wat eraan is gedaan maar op mijn werk, een dealer van een ander merk, hebben ze dat eruit gekregen
- Het extreem trillen bij het op laten komen van de koppeling bij kouder weer
- Olielekkage binnen 11.000 kilometer (slechte afdichting van het motorblok)
- Doorgebroken hoogteverstelling van de bestuurdersstoel
- Rafelen van de vloerbedekking in de gehele auto
- Rafelen bekleding achterbank
- Het regelmatig niet openspringen van de achterklep bij het ontgrendelen van de auto
- Het resoneren van de uitlaat (dealer zegt niks te horen)
- Het kraken van de nieuwe bestuurdersstoel (dealer zegt niks te horen)
- Het kraken van de achterklep bij het openen
- De hendel voor het ontgrendelen van de motorkap schaaft lak weg onder de motorkap
Heeft mij doen besluiten dat dit de eerste en direct de laatste Dacia is voor ons.
Overigens, lakgarantie is voorbij, Renault laat het niet vallen onder doorroesten van binnenuit “want het zit aan de buitenkant” en de roest komt op de motorkaprand (die al vier keer is behandeld) gewoon weer terug.