Snel optredende roest op ongebruikelijke plaatsen

• Avaka

kantoor@atelierheijenoord.nl Schreef:

——————————————————-

> Beste Aad,

>

>

> Er is één ding dat me verbaast. Jouw auto is

> zeker niet van 2008. Aan de achterzijde is te zien

> (achterlichten in combinatie met uitvoering

> Laureate) dat jouw auto voor december 2006 is

> gemaakt. Daarnaast is donkergroen metallic ook een

> kleur van voor die datum en volgens mij alleen

> buiten Nederland geleverd. Is de auto door de

> dealer ingevoerd? Of is het een demo die pas heel

> laat op kenteken is gezet? Van de allereerste

> modellen van 2004 - 2006 is bekend dat ze wel

> eens last hebben van roest. Later zijn het

> incidentele gevallen.

>

> Ik hoop dat je er iets mee kan. Aan kunsstof

> onderdelen kun je vaak de productiedatum ongeveer

> bepalen.

>

>

> Vincent

Het lijkt er inderdaad op dat deze Daas ouder is dan 2008 en mogelijk een exemplaar uit de serie met roest problemen. Het moet toch na te gaan zijn waar deze auto vandaan komt? Wat staat er op het kenteken bewijs? Zelf weet ik niet veel van hoe de registratie allemaal werkt. Ga eens naar een andere Dacia dealer en laat het chassis nummer na trekken.

• Aad Knulst

Maar even de autopapieren erbij gepakt. Datum eerste toelating is 28 Juni 2008 en datum eerste afgifte Nederland is 28 Juni 2008. Exact de datum dat ik hem kon ophalen bij v. Kerkhof en Visser. Het identificatienummer is: UU1LSDAFH35302688 en het typegoedkeuringsnummer is: e2*01/116*0314*07. Misschien is er iemand die hier iets mee kan aanvangen. Het verhaal over mijn Daas begint nu toch wel vreemde ontwikkelingen te vertonen. Eerlijk gezegd ben ik nu toch wel bang dat v. Kerkhof en Visser mij willens en wetens een overjarige auto voor een nieuwe hebben verkocht. Of dat Dacia Nederland hier iets mee gaat doen, durf ik nu toch wel vraagtekens achter te zetten. Laten we wel hopen dat alle aspirant Dacia kopers er zich van overtuigen dat ze hun nieuwe auto bij een degelijk bedrijf kopen. De auto op zich is een prima ding, behalve dan die roest die zich nu manifesteert. Laten we maar hopen dat Dacia Nederland zich het lot aantrekken van wat er nu allemaal gebeurt. Te bedenken dat v. Kerkhof en Visser de hoofddealer is van Renault/ Dacia Nederland, dan is dit toch een enorme deuk in hun imago.

• Ger213

Volgens het identificatienummer zijn dit de specs van het voertuig.

MARK Dacia

MODEL Logan

TYPE Sedan

PRODUCTION YEAR 2006

GEARBOX Manual

ENGINE CAPACITY 1598

FUEL TYPE Petrol

DOORS 4/5

POWER 90 KM / 66 kW

DESCRIPTION złoty-metallic, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, centralny zamek, radio, wspomaganie kierownicy, komputer, poduszki powietrzne, immobiliser, alufelgi, światła przeciwmgłowe

Succes Ger

• Vincent van Bruggen

Laat ze dat maar eens uitleggen!

• Reginald P.

Ai, Aad. (on)Behoorlijk kl*te voor je..! Ben hier (op het prikbord) een tijdje niet geweest maar het is idd. precies zoals Vincent (en Adriaan) zegt. Die groen-metallic Logans (op je -sorry - wat onscherpe foto's zag ik het nog niet, maar in het filmpje werd de kleur me duidelijk) zijn écht heel ‘vroeg’, als in: behorend tot de allereerste series. Ga maar ‘s kijken op autoscout24.nl of zoiets; je komt er echt héél weinig tegen. Van de MCV bv. zijn er alleen maar zgn. voor-serie exemplaren in die kleur gemaakt (de auto’s waarmee een fabrikant de auto test in allerlei gebieden, van steppe tot noordpoolcirkel). Dacia's zijn goede auto's, goed ontworpen, goed gebouwd en vanuit het ontwikkelings- en kwaliteitscontrolecentrum van de fabrikant zelf is er altijd alert en qua oplossing adequaat gereageerd op kinderziektes, die er uiteindelijk maar heel weinig bleken te zijn. Helaas waren een aantal specifieke roestprobleempjes op vroege Sedans daar wel onderdeel van..!

Probleempjes, zeg ik, omdat - wanneer goed opgevangen door importeur en dealer-organisatie - er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand was. Het is echter vermoeiend en plaatsvervangend beschamend om steeds maar weer te merken hoe weinig trots Renault Nederland en een (steeds weer in alle verhalen terugkerend) aantal dealers is op het ‘product’ Dacia, wanneer het om méér gaat dan omzet. En zelfs bij die omzet laat men nog steken vallen, want sommige dealers zijn zó slecht dat je de deur alweer uitloopt voordat een verkoper je nog maar aangesproken heeft…

Terug naar jouw probleem. Het is leugenachtig dat Kerhof & Visser jou nooit verteld heeft dat ze je een winkeldochter verkochten, en het is typerend voor de desinteresse voor hun eigen merk dat ze ‘vergeten’ zijn dat jouw model onderhavig was aan een officiële (en, zoals ik al zei: door de fabriek wél juist geïnitieerde..!) terugroepactie. Het zou Dacia sieren wanneer ze je probleem kosteloos verhelpen. Ik krijg neigingen om iets te zeggen als: “…was het mijn auto, liet ik hem pontificaal voor de deur van de dealer achter, zou ik ze de sleutel geven, en zeggen: ik kom ‘m wel weer halen wanneer jullie het kosteloos voor me hebben opgelost. En vervolgens een paar (lokale) media en ’s wat publiciteit zoeken…” Maar ja. Zo moet je maar in elkaar zitten, brutalen hebben de halve wereld. Maar of je daar nou zo blij van wordt…

Het is een geruststelling voor andere Daciarijders dat dit specifieke roestprobleem behoorlijk exemplarisch is (er zijn er ook andere, bij Dusters lees ik vooral, maar die hebben andere oorzaken) maar des te l*lliger voor jou..! Veel sterkte, succes, doorzettings- en uithoudingsvermogen bij het verkrijgen van een volledige oplossing..!

• Avaka

Hallo Aad,

Ben een beetje nieuwsgierig hoe het er nu mee staat.

• Aad Knulst

Helaas heb ik het uit handen moeten geven aan mijn rechtsbijstand. De firma's Dacia/Renault en van Kerkhof en Visser blijven bij hun standpunt, dat ze maximaal 750.- Euro exclusief BTW als tegemoetkoming willen betalen. Dit baseren ze op het niet meer in onderhoud hebben bij de garages van Dacia. Het schijnt hun vreemd te zijn dat ik na al de gebeurtenissen hun de rug heb toegekeerd. Toch wel triest dat ze zich voor die 1025.- Euro exclusief BTW laten kennen. Kortom stelt die hele 6 jaar garantie op het plaatwerk totaal niets voor en is een grove leugen. Waar het onderhoud word gepleegd, heeft totaal niets te maken met de ernstige roestvorming waaraan Dacia onderhevig is. Dat is ook de reden waarom ik geen goed woord over heb voor deze praktijken van een in mijn ogen bijzonder trieste auto-onderneming. Want zoals in dit hele relaas is te lezen, zijn ze bij Dacia/Renault er niet van geschrokken om de mensen op te lichten. Dit laat alleen maar zien wie of wat hun zijn en voor moeten stellen. Ik kan er niets anders van maken. Wanneer er verder nieuws over is, zal ik het alle belangstellenden via deze site laten weten.

• Aad Knulst

Vandaag weer bericht gehad. Dacia Nederland en dealer v. Kerkhof en Visser weigeren om mij helemaal schadeloos te stellen. Dat baseren ze op het niet meer bij hun in onderhoud hebben van mijn auto. Daarmee vervalt zoals hun het vertellen, mijn garantie op het plaatwerk. Ik mag volgens hun blij zijn dat ze toch een tegemoetkoming doen. Het is naar mijn mening toch van de gekke dat een groot bedrijf zoals Renault/Dacia Nederland en hoofddealer v. Kerkhof en Visser zich zo in de zak laten kijken. Waarschijnlijk zal iedereen met een beetje gezond verstand, zich wel 10 keer bedenken voor ze daar nog een auto kopen. Het is gewoon te triest voor woorden. Zo een groot bedrijf dat zich laat kennen voor dat bedrag.

• HenkM

De voorwaarden die worden aangehaald zie je helaas bij vele merken en is niet uitzonderlijk (kleine lettertjes).

• Aad Knulst

Ach ja, het is voor zo een groot bedrijf toch een uitzonderlijk beschamende vertoning. De mensen beduvelen en zich dan achter spitsvondigheden verschuilen. Triest.