Instelling momentsleutel.

• Martin en Richard de Goeij

Voor de Lodgy staat 110 Nm in de handleiding.

• Dacroem

Ik kon me vinden in het verhaal van Maxu en heb de bouten op 120 vastgezet.

• HenkM

Met alle respect voor Maxu maar waarom in hemelsnaam afwijken van de door de fabrikant opgegeven specs. Hij weet immers welke materialen gebruikt zijn en de acceptabele toleranties.

Een gebruiker komt er bij afwijken meestal goed mee weg maar als je toch al bereid bent een momentsleutel te kopen om nauwkeurig te werken vraag ik me echt af “waarom” als je toch afwijkt van de specs.

Meten is immers weten……..

• Barrabas

Daarin kan ik je alleen maar volledig gelijk geven.Een cillinderkop zet je ook vast met de fabriekswaarden(liefst toch).Een fabrikant houd ook nog rekening met tal van andere parameters.Is het een carbon,magnesium,titanium,stalen of alu wiel,3,4,5 of zes bouten,ophanging,remmen,wielvlucht,toespoor,belasting,omtreksnelheid etc.

En dan ZELF gaan bepalen hoeveel het moet zijn zonder enige kennis van zaken ?

Zet hem dan op 220 Nw,zoals in sommige garages met de slagmoersleutel dat je de bouten er zelfs met de snijbrander niet meer uit krijgt. :)

En succes bij een bandenwissel (zomer/winter) en vooral bij pech in regenweer.

• Dacroem

De volgende overwegingen hebben me doen besluiten om voor 120 Nm te gaan.

- Uit bovenstaande reacties komt naar voren dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt, de één trapt de kruissleutel met de voet aan tot het niet vaster kant en de ander zegt vaster dan vast gaat kapot.

- Ik neem aan dat de opgave zoals die in de handleiding van Dacia staat voor gewone stalen velgen is bedoeld. Ik heb nu lichtmetalen velgen voor de zomertijd.

- Als 105 goed is, moet 120 ook goed zijn.

- Het bandenbedrijf adviseerde ook 120 en zij zullen vooral vanuit praktijkervaring spreken.

Daciagroeten.

• Barrabas

Gooi meteen uw serviceboekje in de prullemand want dat heeft u niet meer nodig als je het al gelezen hebt.

Juist met alu velgen zou je ze minder moeten zetten.

En vooral, doe zo verder.

• GeorgesL

Aluminium velgen hebben inderdaad een juist aanhaalmoment nodig, ik zou me toch maar aan de gegevens van de fabrikant houden .

Staal is wat toleranter en zal niet breken of scheuren wanneer je wat aanklooit zonder overdrijven …en losmaken kan op een slecht moment wel eens tegenvallen zeker als ze warm gereden zijn .

• Reginald P.

Mijn MCV 1.4 MPI blijft sowieso al bij 112 Nm steken. 8-)

Oh. Wacht effe. :D

Steken. Steek. Sleutel. Eh… Moment..: waar ging 't hier ook alweer over..? (:P)

koffie (:D

nog te weinig koffie gehad vanochtend X(

of al teveel

één van beide :P

• GeorgesL

Duidelijk teveel ,of uw pilletje vergeten deze ochtend ?

Mogelijk ook te weinig met uw Dacia gereden dat kan ernstige afkick verschijnselen opleveren ! :)-D

• HenkM

Hey Reggie,

Effe het verschil tussen motor koppel en aanhaalmoment goegelen ????? :S

Dé oplossing: :)-D