Instelling momentsleutel.

• Dordtenaar

Praktijkervaring is altijd gevaarlijk. Dat kan ook uit het verleden stammen (het “zo doen we het altijd hier”-syndroom).

En dit “Als 105 goed is, moet 120 ook goed zijn. ” is ook geen vanzelfsprekendheid. Als ik mijn racefietsstuur met een hoger moment vastzet dan wat de fabrikant voorschrijft heb ik een grote kans dat het ding op een gegeven moment afbreekt….

• peter stupers

Tja als men opgeeft 105 dan kun je niet zeggen dat 120 ook goed is, opgegeven fabrieks- waardes zijn niet voor niets. Stel je voor dat ze dat ook met de cilinderkopbouten doen

ik denk dat je daar ook niet achter staat als je daar motorschade van zou ondervinden.

Gr. Peter.

• DerRudy

Ik vind het al heel wat als een particulier een momentsleutel gebruikt om zijn velgen te wisselen.

Je moet je afvragen of ze bv in de garage de momentsleutel of luchtdoppen wel op tijd laten kalibreren, wat ik probeer aan te geven er zijn altijd toleranties.

Zowel in het voorschrift als in de gebruikte materialen en het gereedschap.

Ik zou er zo,n beetje tussenin gaan zitten de boel breekt bij dit soort waardes echt niet af, dus op 110 Nm zit je op safe.

Wel zoals hierboven beschreven is, je momentsleutel ‘ontspannen’ en de zaak na een 50 KM even natrekken.

• Dacroem

Dus toch, de waarheid ligt in het midden.

• thei

Als het weer zo door blijft gaan kun je de winterbanden onder de auto laten :D

• HenkM

jep, de waarheid is grijs en wat je maar “wildt” horen.

• Barrabas

De enige waarheid is 105.

En bij 115 Nm begint die M12 bout al te piepen in de wielplaat en dat is NIET GOED.

Heb ooit een verlengpijp van TWEE meter en WD40 op een wiel pijpsleutel moeten zetten,

door de garage vastgezette bouten,bij een klapband in niemandsland.

En ooit nog eens een Facom verlengstuk 5",van ratel naar wielmoer volledig omgebogen getorst in langsrichting,

heb daar wel een nieuwe voor gekregen,hadden dat nog nooit gezien.Heb het hier nog liggen.

Ik wil geen scheefgetrokken wielplaten,rem-trommels of -schijven.

Net zomin winterbanden mij worst zullen wezen.

• Vincent van Bruggen

Een momentsleutel is er juist voor dat je het ideale moment kunt aanhalen. Niet te los en zeker niet te vast :-) Je trekt zoals Barrabas zegt alles stuk. Anders had er wel 115Nm gestaan in het boekje.

• Dacroem

Oké, dankzij jullie positieve inbreng en meedenken, waarvoor dank, heb ik de bouten op 105 vastgezet. Leve de Dacia handleiding. Het weer was er trouwens goed voor.

Vrolijke paasdagen.

• Avaka

Quote: “Heb ooit een verlengpijp van TWEE meter en WD40 op een wiel pijpsleutel moeten zetten, door de garage vastgezette bouten, bij een klapband in niemandsland.”

Gelukkig lag er daar in niemandsland een pijp van twee meter in de berm. En ook was de wielsleutel van uitstekende kwaliteit. Ach, zonder geluk vaart niemand wel. (:D