laagste prijs garantie distributie

• FransVDM

Met onze MCV type 1 klant bij Renault Nieuwendijk in Aalsmeer. Altijd prima garage met prima service geweest.

In januari werden wij door deze Renault dealer benaderd over dat het tijd was voor vervanging van de distributie. Dat wist ik, en bij de APK bij een alle merken garage, gevraagd naar hun prijs en die was €500 inclusief de waterpomp.

Dat komt overeen met Autoservice Bladel, al eerder genoemd op dit forum.

Tegen de dealer gezegd dat als zij de prijs konden matchen zij de opdracht kregen, maar niet meteen vanwege een cash-flow probleem.

Vorige week belden zij weer en ik gaf opnieuw aan: voor €500 mogen jullie het doen. Zij maakten melding van de Laagste Prijsgarantie maar dan moest ik wel een schriftelijke offerte van de concurrent overleggen. Ja, die is gek. Antwoord dealer: helaas. Dus de website van Autoservice Bladel opgegeven. Antwoord dealer: die is niet BOVAG. Gezocht op de website van de dealer en inderdaad, dat staat bij de voorwaarden.

Goed, naar carsom.nl, allemaal BOVAG. De daar vermelde laagste prijs (€443) naar de dealer gemaild. Antwoord: dat is zonder waterpomp. Maar het was met! Toen drie offertes via Carsom opgevraagd bij garages in de buurt. Goedkoopste: €501.:Uitsplitsing gemaild: geen reactie. Offerte gevraagd bij mijngarage.nl: €423 bij een garage in de buurt. Gemaild naar de dealer en na aandringen reactie: “Er staat bij dat wanneer men bij de vervanging op onverwachte zaken stuit, de prijs hoger kan uitvallen”. Alsof dat bij Renault niet gebeurt. Enfin, reden voor hen om ook deze offerte weer af te wijzen, Op die van €501 geen reactie.

Mijn perceptie is dat deze garage zich in alle bochten wringt om onder deze Laagste Prijsgarantie uit te komen.en juist daarom nu een klant kwijtraakt in plaats van een opdracht binnen haalt. Het gaat inmiddels bij mij niet meer om de prijs, maar om het principe. Gebruik die Prijsgarantie dan niet.

Aan de andere kant vraag ik mij af of distributie+waterpomp wel kan voor €423. Heeft iemand ervaring met “mijn garage.nl”?

• bvh079

Ik doe toevallig een afstudeeronderzoek naar aftersales en dit soort kwesties.

MijnGarage.nl is op zichzelf een prima site. Je kunt vergelijken met andere (vooral universele) garagebedrijven en je zit doorgaans wel lager dan bij de dealer. Het prijsverschil zit hem in het arbeidsloon. Ga er vanuit dat een distributieset inclusief waterpomp in onderdelen zo'n 250 euro zal kosten. Bij de een iets meer, bij de ander iets minder. Als mikpunt voor deze prijs heb ik Volkswagen gepakt, dus ik denk dat ik redelijk warm zit met mijn schatting voor Renault. De rest is kassa.

Het feit dat een garage het via MijnGarage goedkoper kan doen dan de dealer is dan ook logisch te verklaren, de universeel rekent doorgaans zo'n 60 euro arbeidsloon, de dealer zit al gauw op 100 in de BTW. Ervan uitgaande dat een distrubtieset zo'n 4 uur montage is (nogmaals, mikpunt Volkswagen, bij de een is het langer en bij de ander is het korter) is dit in deze berekening al 160 euro winst voor hetzelfde werk.

Dan de maar. Een dealer heeft doorgaans speciaal gereedschap en de kennis om de riem te vervangen. Een universeel heeft hier vaak ook de beschikking over. De maar in deze regel is dat een dealer dagelijks meerdere riemen staat te vervangen van hetzelfde type motor en een universeel niet. Het risico van complicaties is dus wat groter, al kun je er vanuit gaan dat wanneer je je auto bij een garage brengt die werkt volgens de BOVAG-voorschriften werkt er op zich geen grote ramp zal zijn. Tenslotte, de monteur die bij Renault aan de auto werkt en de monteur die bij de universeel aan de auto werkt hadden bij elkaar in dezelfde klas op dezelfde school kunnen zitten, met dat verschil dat de monteur bij Renault meer ervaring heeft met Renaultmotoren.

Enfin, om op de vraag terug te komen. Je kunt er prima vanuit gaan dat een universele garage jouw auto voorzien van een distributieriem van dezelfde kwaliteit als de dealer voor minder geld.

Je zou het, eventueel bij een andere Renaultgarage, kunnen proberen en vragen om Motrio-onderdelen. Dit is de budgetlijn van Renault zelf en vaak kan er een goedkopere prijs uitrollen. Ik ben op dit moment bezig voor een Volkswagendealer om een en ander inzichtelijk te krijgen voor wat betreft de prijzen en uit onderzoek bleek het vervangen van een distributieriem met Volkswagen Economy Service verrassend veel goedkoper als standaard Volkswagen onderhoud en ZELFS goedkoper al bij een universele garage. Nu weet ik niet hoe dit bij Renault zit, maar proberen kan altijd natuurlijk. Hier meer informatie over Motrio: http://www.renault.nl/services/onderhoud-en-reparatie/onderdelen/

Als ik je een tip mag geven voor de garagekeuze. Kies niet voor een keten als Kwikfit of Euromaster. Uit eigen onderzoek blijkt dat zij net iets goedkoper zijn dan de dealer, maar dat de kwaliteit daar dan ook naar is.

Mijn tip is, kijkend naar mijn onderzoek en uitgaande dat Renault een budgetservice niet kan/wil leveren, om op zoek te gaan naar een universeel garagebedrijf in de buurt welke niet toebehoord tot een keten. Ga in onderhandeling over de prijs en kies een garage waar je een prijs krijgt waar je goed mee kunt leven en waar ook de service nog steeds vriendelijk is. Het zou dan zo maar eens kunnen dat je je nieuwe garage voor komende onderhoudswerkzaamheden hebt gevonden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Avaka

“Altijd prima garage met prima service geweest.”

Waarom wil je dan in hemelsnaam om een paar lullige tientjes zo'n belangrijk onderhouds item bij de goedkoopste laten doen?

Je oude garage (dealer) heeft jou altijd goed behandeld en nu knijp JIJ (ja hoofdletters) hem uit. Geen wonder dat ie geen thuis geeft.

Elkaar wat gunnen en al dit geschrijf was niet nodig geweest. Verspilde energie.

• Avaka

Waarom zou je de goede relatie met je dealer op het spel zetten, die je altijd netjes heeft behandeld, zich netjes aan de gangbare prijzen heeft gehouden en waar je altijd een goed gevoel bij hebt gehad? Zonder onderzoek kan ik ook wel melden en bevestigen wat jij hierboven schrijft. Sorry hoor.

Kijk, als je besodemietert word dan heb je recht van spreken. Dán kan je weglopen en een andere garage zoeken. Heb ik vroeger ook een keer gedaan. En KwikFit…… brrrrrr.

• FransVDM

Excuses aanvaard Avaka.

Pffft, het was ook wel “old school thinking” van je. Leuk of niet, tegenwoordig ben je zo goed als je laatste dag, en dat geldt ook voor een bedrijf.

En de laatste dag was, waar jij volledig aan voorbij ging, de flauwekul laagste prijsgarantie,

Het grootste verschil is €180, daar kan een bijstandsgezin twee weken van eten. Iets meer dan een paar tientjes dus.

En ik gun een alle merken garage ook omzet. En sinds wanneer kan een consument een garage uitknijpen? Get real,man.

Als laatste de vraag over ervaring met mijngarage.nl. Kennelijk heb je die niet.

• thei

Je hebt het over € 501.- en € 423.- waar haal je die € 180.- prijsverschil dan vandaan?

Goedkoopste is zelf de onderdelen kopen +/- € 150.- aan onderdelen en dan zelf 2 uurtjes sleutelen,durf je het niet,dan gewoon naar de merkdealer gaan,krijg je ook nog een aantal maanden garantie op de uitgevoerde werkzaamheden,autorijden en onderhoud kost nu eenmaal geld.

• FransVDM

De €501 was van een Bosch servicepunt via Carvom.nl, de €423 via mijngarage.nl. Allen BOVAG en inclusief waterpomp.

De dealer zit op €530 exclusief waterpomp.

Waterpomp was dacht ik ongeveer €90. Misschien komt daar nog extra arbeidsloon bij.

• bvh079

Jij bent natuurlijk de alwetende god van het Dacia-forum :) Was ik even vergeten, mijn excuses.

• bvh079

Dan moet die geweldige dealer maar niet met laagste prijsgarantie adverteren. Als je wat wordt beloofd moet het ook waargemaakt worden, oh al alleswetende god van het Dacia-forum.

• LED-Lightning

Mooi duidelijk stukje, bvh079!

Ik heb zelf in het verleden al wel eens een paar onderhoudsbeurten laten uitvoeren via mijngarage.nl, is me toen prima bevallen!