Lage trekhaak Dacia Logan MCV 2

• willem114

Beste Jan,

Kun je aangeven welk merk trekhaak je hebt? Mijn Dacia komt over anderhalve week. Ik wil ook een trekhaak maar ga dat niet via de dealer regelen. Ik heb op de website van rameder.nl trekhaken gezien en wil graag weten of deze wel hoger zijn.

Het verhaal van de dealer klinkt mij niet echt overtuigend in de oren.

Groeten,

Willem

• buffing

Hallo Willem

Wij hebben de trekhaak ook bij rameder besteld.

Hij is van het merk auto HAK en voldoet precies aan de maten (onbelast 42 cm hoog)

Wij hebben de goedkoopste vaste kogel met een kabelboom speciaal voor de MCV.

Alle spullen waren binnen 3 dagen geleverd dus prima service.

Groetjes

Jan

• Maxu

Lage trekhaak het vervolg

Na gesprek met mijn dealer heb ik ook in eerste instantie gekozen voor hulpveren. Ik vondt toch al dat de wagen bij volle last ver achterover ging hangen.

Toch zat het trekhaakverhaal mij niet lekker, 33.5 cm hart kogel-wegdek valt nu eenmaal buiten de Europese norm

Tijdens de mei vakantie hebben we ook diverse keren “aan de grond gezeten” met de aanhanger. Daarna het eea weer voorgelegd aan de dealer.

Deze heeft ons het volgende toegezegd. Dacia (Renault) schijnt bezig te wezen met een gemodificeerde versie van de trekhaak, als deze op tijd klaar was

,voor mijn vakantie, zouden ze die monteren en anders een trekhaak van een ander merk.

De auto is vorige week weggeweest en nu terug. Hij is voorzien van hulpveren van MAD (op eigen kosten, het was mijn beslissing) en een trekhaak van Thule.

De trekhaak zit nu gewoon op 42 cm, zelfs iets meer maar dat kan komen door de hulpveren. Maw alles is keurig opgelost en ik kan met een gerust hart op vakantie.

Als ik lees dat een neuswiel onbelast nog maar 10 cm vrij is, zou ik er zo niet mee weg willen gezien mijn ervaringen in de meivakantie en ik zou er ook niet mee akkoord gaan.

Nadeel is wel dat als ik nu een dop op de trekhaak doe, de achterruit rij sensor alarm geeft, zonder dop is ok en daar kan ik mee leven.

Ervaring met het rijden met de hulpveren heb ik nog niet. Ik heb er nog niet veel mee gereden.

mvg Maxu

• willem114

Zou ik ook wel willen, maar ik krijg de Prestige-uitvoering en ik ben bang dat de trekhaak voor de middelste parkeersensor komt te zitten. Zo heb ik nl. een mcv zien staan bij de dealer.

Vandaar dat ik aan een afneembare trekhaak denk.

Heb je de trekhaak zelf gemonteerd? Heb je een 7-polige of 13-polige stekker?

Veel vragen misschien, maar ik probeer me goed te orienteren voordat ik iets ga kopen.

Groeten,

Willem

• Maxu

Ik heb ook de prestige, vandaar dat de trekhaak met een dop erop nu alarm geeft op de sensors.

Zonder dop schijnt het ok te zijn, ben zelf niet thuis op dit moment dus kan het niet controleren.

De keuze voor een middensensor is natuurlijk nogal ongelukkig. Bij de Lodgy zijn er ook al steeds problemen geweest met de combi af fabriek

achteruitrijsensors en trekhaak, sommige merken leren het nooit.

terugkomend op jouw vraag, ik heb een 13 polige aansluiting en alles is door de dealer geinstalleerd. Moet alles wel handmatig uitzetten bij het rijden met aanhanger.

We waren 1 van de eerste dus zie het maar als kinderziekten

Wil absoluut geen problemen met de achteruitrij sensors dan kan je beter een afneembare trekhaak nemen.

Het moge wel duidelijk zijn dat de originele dacia trekhaak op dit moment de slechtste optie is. Buffing heeft het eea zelf gekocht bij Rameder en die heeft misschien goede info mbt het zelf aanbouwen

mvg Maxu

• buffing

Hallo

Allereerst wil ik zeggen dat wij de Ambiance rijden dus zonder sensors.

De trekhaak is een vaste kogel met een 7 polige stekker.

De beschrijving bij de trekhaak is erg duidelijk en dus wijst het zichzelf.

Alleen moet er een + draad getrokken worden voor de relais maar dat kan vanaf de binnenverlichting van de kofferruimte.

verder wijst het zichzelf via de goede beschrijving.

Groetjes

Jan

• Jan van de S

Voor mij vandaag goed nieuws. Er komt een nieuwe trekhaak onder (Thule of Bosal) op kosten van Dacia.

Zoals Maxu eerder aangaf werkt Renault aan een oplossing.

• Jan van de S

Vandaag bij de dealer geweest. Er was een Thule trekhaak besteld maar deze is uiteindelijk niet gebruikt. Wat blijkt, de originele trekhaak is te verstellen er staat nu op hart kogel, onbeladen 40 cm. Vanavond gaan we de caravan er achter hangen om te kijken wat dat de hoogte van de kogel wordt.

De dealer gaf aan dat er op dit moment nog geen progressieve veren op de Dacia MCV 2 Logan kunnen worden gemonteerd omdat deze er nog niet zouden zijn. Op dit forum heb ik gelezen dat ze wel gemonteerd zijn bij een van de leden van dit forum. Vreemd? Hoop ze niet nodig te hebben maar dat merk ik vanavond wel.

Groet,

Jan

• Maxu

Vindt het wel interressant, hoe hebben ze het hart kogel op 40 cm gekregen. Ik heb dat originele ding uit ten treuren bekeken en los gehad maar kon er niet veel vann maken.

Heb er trouwens nu ook hulpveren onder zitten. Veren zijn van MAD en zijn goedgekeurd. Wat keuring betreft is natuurlijk nodig voor de verzekering maar voor de rest onzin.

een trekhaak die niet aan de norm voldoet wordt gewoon goedgekeurd. RDW is gewoon geldklopperij en werkverschaffing.

• Jan van de S

Hallo Maxu,

Op het stuk waaraan de trekhaak bevestigd is zitten 4 gaten. Bij ons was de bevestiging op de onderste gaten gemonteerd. Ik heb wel foto's gemaakt van hoe het nu is maar kan ze hier niet posten.

De trekhaak zit voor de parkeer sensor maar deze werkt wel. Het hart van de kogel zit op 40 cm. Vandaag hadden we de achterbak beladen en dan merk je dat de logan wel erg laag komt te liggen. Beladen met caravan hebben we nog niet geprobeerd. Ik laat het nog wel weten hoe dat gaat.

Groet,

Jan