Roest ??

  • vleutmans

    Mijn Dacia heeft ook roest.  Voor zover ik weet is dat enkel bij de voordeuren.   De eerste plekjes begonnen na 4-5 jaar bij de deurstijlen.  Deze heb ik zelf aangetipt met roestomvormer en is sindsdien stabiel gebleven.

    Nu zie ik bij de voordeuren midden-onder aanzienlijke roestvorming komen (binnenkant) .  Binnen de eerste 3 jaren heb ik een terugroepaktie gehad bij de dealer, waarbij er antiroest in de deuren is ingespoten.  Deze potentiele roestgebieden waren toen dus al bekend bij Dacia.

    Roest is nooit een probleem geweest bij APK, aangezien het op niet dragende delen zit.

    Aangezien ik zo tevreden ben met mijn Dacia kan me die roest na 10 jaar weinig schelen.  Met 300.000+ km op LPG op de teller rij ik mijn Dacia helemaal op, en glimlach ik iedere keer dat ik ga tanken (ongeveer 27 euro per tankbeurt LPG, 52 liter->650km  1ltr. LPG=12.5Km).

    Ik maak me meer zorgen over mijn toekomstige auto…..  want ik ga nooit meer zo goedkoop rijden als ik tot nu toe gedaan heb.

    Aanschafkosten (nieuw) in 2006, incl. LPG installatie en afleverkosten –>  11.400 euro  !!!!   

    Gr.

    Michel

  • pjj

    De topic opener haalt de Renault 11 aan, die behoorde tot de eerste generatie Renaults met een fatsoenlijke roestpreventie en daarbij behorende 5 jaar plaatwerkgarantie, best revolutionair toen, maar anderzijds was het toch echt een zeldzaamheid als die auto 10 jaar haalde zonder roest, ook de mijne toen niet. Dacia biedt 6 jaar garantie, dus ik denk dat de roestpreventie ongeveer op het niveau van de Renault 11 ligt.

    Nu kun je discussieren of dit een juiste keuze is, maar een budgetprijs krijg je niet enkel met wat hardere kunststoffen voor elkaar. Ik denk dat Renault de kwaliteit van het plaatwerk zoveel mogelijk heeft ingesteld op de verwachte economische levensduur van de auto, b.v. 15 jaar, want je hebt natuurlijk weinig aan een strak ogende auto die toch naar de sloop gaat vanwege hoge kosten aan de techniek.

  • De D van

    Mijn MCV uit 2007 heeft ook roest bij 3 v.d. 4 de portieren aan de onderzijde.

    Ook bij de “knik” waar een lasnaad zit in de achterdeurstijlen, ter hoogte van de instap heb ik roest.

    Dit behandel ik elk jaar en hou het zo in bedwang.

    Verder op diverse plaatsen onder de motorkap en achterdeur kleine blaasjes waar oppervlakkige roest onder zit. Dit is eenvoudig zelf te behandelen.  Bodemplaat ziet er goed uit, wielkasten ook….tot nog toe.

  • Folkert

    Nu Dacia mcv Logan van 2008 geen spatje roest te zien