Stuurwiel bekleden

  • Knutselsmurf

    Volgens mij zijn de meesten hier de draad een beetje kwijt :D

  • Jubbels

    Mag zeker Henk.

    Laat wel weten als het klaar is.

  • Avaka

    Vandaag lekker bezig geweest met mijn lederen stuurhoes. Het door rijgen van de draad langs de buitenrand heb ik op advies van Bernard lekker in de tuin gedaan. Dat had ik in een uurtje klaar. Ik heb de zwarte draad in 4 gelijke stukken geknipt en toen stuk voor stuk door gerijgd. De 4 stukken draad waren overigens maar net lang genoeg. Ik had ongeveer 20 cm per stuk over. Let bij het rijgen erop dat je ook op de las (daar waar het leer al aan elkaar is genaaid) doet alsof daar een voorgestanst gaatje zit. Anders kom je niet ‘even’ uit.

    Zo ziet het er uit als het echte werk begint:

    Ik ben begonnen met de twee korte spaken. Hier heb ik (op de gok) twee stukken beige draad gebruikt van 1 meter lang. Dat was een goede gok. Je begint met het aanbrengen van een knoopje op het eind van de draad. Je steekt de naald van binnen naar buiten door het leer en maakt een lus ‘over’ de andere rand. Hierdoor trek je het leer goed strak naar elkaar toe. Zelf heb ik een dubbele lus gemaakt om een goede hoek aanhechting te krijgen. De rest van de steken haal je door de lussen van de gerijgde draad. Aan het eind van de spaak maak je wederom een eindlus door het leer heen. Afhechten heb ik gewoon in een hoekje gedaan waar de draad vrij loopt. Paar keer knopen en klaar.

    Dan begint de klus met de lange spaak. Op de zelfde manier als eerder omschreven begin je met de lus door het leer. Het stuur heb ik een paar keer in een goede positie gedraaid zodat ik er goed bij kon.

    Het blijkt dat de hoes op sommige plaatsen wat strakker moet worden aangetrokken omdat het leer daar wat krapper is. Komt waarschijnlijk omdat de rijg gaatjes niet helemaal recht aangebracht zijn. Daardoor varieert de tussenruimte. Let daar dus goed op dat je het goed sluitend aan elkaar zet. Na 2 uur was ik klaar. Ter hoogte van de spaken was het garen ‘kaal’ zwart. En dat terwijl de kleuren combinatie van zwart en beige best wel mooi staat. Om cosmetische redenen heb ik ter hoogte van de spaken nog een stukje beige draad door gerijgd.

    Het is een behoorlijke klus. Toch 3 uur bezig geweest.

    Al met al zit de hoes mooi strak. Het eind resultaat vind ik boven verwachting. Een waardige upgrade op zijn Dacia's. Goedkoop en goed!

    Edit: Betreft een MCV fase 1b. Stuurwiel omtrek = 119cm, Diameter = 38cm, Breedte = 9,5cm

    Dit bracht mij tot de keus van maat B volgens de site van de leverancier (zie TS).

  • rgrutter

    Een geweldig resultaat om zo te zien.(tu)

  • DerRudy

    Wauw, ben DIEP en DIEP onder de indruk van het resultaat (tu)

    Dit is echt Stuurmanskunst………………..

    mgr

    Ruud

  • Jubbels

    Prima resultaat Avaka.

    Vanmorgen even naar een handwerkzaak geweest met het restje draad.

    Volgens de mevrouw, die er even een aansteker aan hield, was het acryldraad. (draad smolt en een zurige reuk)

    Die kon ze dus niet leveren. Ze had wel zwarte katoenen draad van dezelfde dikte, Zag er bijna hetzelfde uit.

    Volgens haar is katoen net zo sterk, zo niet sterker, dan acryl.

    Daar maar een bolletje (120 meter!) van gekocht. € 3,00

    Vanmiddag de andere kant van de hoes “bedraad”.

    Zie geen verschil, wel vond ik dat de katoenen draad handelbaarder was. Had niet de neiging in mekaar te draaien.

    Heb de hoes even los om het stuur gelegd en het zit goed strak.

    Heb nog even met de gedachte gespeeld om de binnenzijde van de hoes te bekleden met dunne wasemkapfilter zodat het wat zachter aanvoelt. Heb een stukje geprobeerd, maar dan wordt het toch te glad, zodat de kans groot is dat de hoes over het stuur gaat glijden.

    Maar niet doen dus.

    Morgen zal ik de hoes om het stuur bevestigen.

    Zal zeker van je foto's gebruik maken Avaka.

  • Avaka

    Allemaal dank voor de complimenten! :)

    Ben ook erg benieuwd naar de foto's van Jubbels.

  • Avaka

    Nu het leer een paar dagen op spanning staat, oogt het alsof het nog strakker zit.

    Blijkbaar moet het leer zich even zetten. Misschien komt het ook wel door het gebruik.

    Het stuurt heerlijk. Veel meer grip en heerlijk zacht aan je handen. Ook geen zweethand problemen of plakkerigheid meer.

    Wel moet ik even wennen aan de ‘ruwe’ binnenkant. Ik hang namelijk graag met mijn hand in de hoek van een spaak.

    Elk nadeel heb zijn voordeel zal ik maar zeggen! :)

  • Jubbels

    Nou, dan hoop ik dat dat ook bij mij gaat gebeuren.

    Ik heb vanmorgen de hoes erom gedaan maar ik heb veel vouwtjes richting binnenkant van 't stuur.

    Ik zag dat al toen ik het voor de helft klaar had. en toen alles uitgehaald en opnieuw begonnen.

    Resultaat is echter hetzelfde terwijl ik toch geen lusje heb overgeslagen.

    Maar, tot nu toe maar 1 ritje gemaakt, stuurt inderdaad lekker met goede grip.

    We wachten af…………….wie weet……………………

    Jij had een maatje kleiner voor de phase1 Avaka.

  • Avaka

    Jij hebt maat F besteld begrijp ik?

    Wat je zou kunnen proberen is het leer even goed nat te maken.

    Als nat leer weer droogt krimpt dat als een dolle.