hoog benzineverbruik ?

  • Rens

    Vandaag groot onderhoud gehad waarbij luchtfilter en bougies ieder geval vervangen zijn. Auto (sandero 1.2) heeft duidelijk weer meer vermogen en hogere topsnelheid. Gelijk aan hoe het was na inrijdperiode. Van mij mogen ze filter/bougies wel vaker vervangen (50 euro maar) :)

  • DerRudy

    Cor Hulkenberg Schreef:

    ——————————————————-

    > LS, onze Dacia MCV met 1600, 2 kleppen per

    > cilinder motor, is ook aan de “”dorstige kant“”

    > bij 100 Kmh draaid de motor 3000 tpm en dat geeft

    > dan een benzine verbruik van krap 1 : 13 gaan wij

    > 120 Kmh rijden dan is 1 : 10 niet eens haalbaar !

    > In Nederlande kreeg ik geen gehoor bij de experts

    > in deze materie op Duitse Dacia site''s wel

    > informatie gekregen: feitelijk moet er een 6 bak

    > in maar die is er niet of de eind overbrenging

    > moet nog lager, Duitse Dacia dealers vervangen een

    > tandwiel

    > Hopelijk heeft U hier iets aan

    > Groet Cor

    Beste Cor,

    Heb jij wat meer informatie (dus de vervanging van een tandwiel), misschien wel een prijs wat deze actie moet kosten.

    Ik zie deze oplossing eigenlijk wel zitten.

    mgr

    Ruud

  • ScorpionFly

    Bij onze MCV (Phase II, 7p, 90pk benzine) is het verbruik sinds de zomervakantie nu gemiddeld 7.8/100. Ik heb sterk het idee dat het verbruik de laatste tijd wat minder is dan in het begin.

    Vanwege een roestprobleem bij het achterportier reed ik een dagje in een nieuwere mcv, ik denk dat het de 1.6 105 pk was met de nieuwe motor (die ook voor ethanol geschikt is). Het verbruik van die was een heel stuk lager, ongeveer 7.0/100, en hij had ook een andere overbrenging. In z'n vijf op 120 was het toerenaantal iets boven de 3000. In de herrie scheelde het overigens niet veel…. Maar dat verbruik is wel heel wat beter, 1:14 voor zo'n sloep is heel mooi.

  • Barrabas

    Duster 2010 4x4 1.6 107 pk benzine eerlijk praktijkverbruik 10L/100km.

     

  • De D van

    Quote van de dag:

    "voor mij zegt het verbruik niet zo heel veel. Die cijfers zijn leuk voor analisten maar in de praktijk zit er zoveel variatie in een autorit dat het (bijna) onmogelijk is om een parcour met verschillende rijders en dezelfde auto te rijden en dan met gelijke verbruikscijfers eindigen.

    Hieronder heb ik even het stukje gekopieerd dat ik ook al onder heb geschreven:

    Het nieuwe rijden is helemaal in. Meer en meer mensen proberen door het wijzigen van hun rijstijl om zuiniger te rijden. In deze toch wel dure tijden is dat logisch. 

    Omdat ik nou wel eens wou weten wat het verschil is tussen rustig rijden en hard rijden heb ik maar eens de proef op de som genomen.

    Uiteraard om een reeel beeld te krijgen zul je daarvoor toch een redelijke afstand moeten afleggen. De kerstvakantie was aangebroken en wat is er nou beter geschikt voor een dergelijke proef als een rit naar Zuid Frankrijk en weer terug?

    Dus op 20-12-2008 ben ik naar het tankstation gegaan, heb de auto zoveel mogelijk horizontaal geparkeerd en ben gaan tanken. Dit nam natuurlijk enige tijd in beslag omdat ik ook de laatste druppel erin wou hebben.

    Goed, met compleet volle tank zijn we dus vertrokken. Tijdens de rit heb ik gepoogd om zoveel mogelijk 100 km/h te rijden (op de teller; volgens de TomTom een snelheid van 92 km/h). Overigens voor wie het niet weet, ik rijd in een 1.6 16V. Een benzine-uitvoering dus.

    We hebben overnacht in Orleans, voor ons ongeveer 750 km. De volgende dag hebben we de resterende 450 km afgelegd na eerst even de tijd genomen te hebben voor een goed ontbijt in het hotel. Rond de middag waren we op de plaats van bestemming; de totaalteller gaf een km-stand van 20817 km aan. Aangezien we met stand 19606 km vertrokken waren betekent dit dus een afgelegde afstand van 1211 km.

    De reistijd voor de eerste dag was 8,5 uur, voor de tweede dag 5,5 uur. Ongeveer de helft van deze km waren binnenweg. 

    dit betekent dus voor de heenreis een reistijd van 14 uur voor een afstand van 1211 km. Dit resulteert in een gemiddelde snelheid van 86,2 km/h.

    Bij aankomst natuurlijk direct weer naar het tankstation gereden en de tank weer tot de laatste druppel gevuld.

    Het totaal aantal liters voor de heenreis kwam hiermee op 89,7 liter met 1211 km; oftewel een verbruik van 1:13,5.

    Tot zover de heenreis; nu de terugreis:

    Voor de terugreis heb ik besloten om zoveel mogelijk 140 km/h te rijden in Frankrijk (ook weer op de teller; volgens de TomTom 130 km/h). 

    in Belgie en Nederland heb ik 130 km/h aangehouden (volgens TomTom 120 km/h).

    we zijn om 08:10 vertrokken en de hele rit heb ik ook nu weer zelf gereden. Afgezien van het tanken en een keer toiletbezoek hebben we niet gestopt. We arriveerden om 19:10 bij Hotel Nuland in Nederland; behoort bij de Van der Valk-keten). Hier hebben we gegeten (als ik zou zeggen dat het lekker was dan zou ik liegen ).

    Om 20:30 hebben we het laatste deel van de reis hervat en arriveerden thuis om 22:00.

    dit betekent dus voor de terugreis een reistijd van 12,5 uur voor een afstand van 1227 km. Dit resulteert in een gemiddelde snelheid van 98,1 km/h.

    De terugreis zijn we begonnen met 21323 km; aankomst thuis was met 22550 km; dit resulteert in een afstand van 1227km.

    Aangezien het al laat was heb ik de volgende ochtend de tank weer tot de laatste druppel afgetankt.

    Het totaal aantal liters voor de terugreis kwam hiermee op 114,3 liter met 1227 km; oftewel een verbruik van 1:10,7.

    Ik heb de brandstofprijzen van de verschillende bonnetjes gemiddeld en kwam op 1,16 euro per liter.

    Dit betekent voor de heenweg 1,16 x 89,7 liter = 104,05 euro.

    dit betekent voor de terugweg 1,16 x 114,3 liter = 132,59 euro.

    Oftewel: op de terugweg heb ik voor 28,54 euro meer aan brandstof verbruikt.

    Even in het kort:

    Heenreis:

    1211km; 89,7 liter; verbruik 1:13,5; kosten 104,05; reistijd 14 uur; gemiddelde reistijd 86,2 km/h.

    terugreis:

    1227km; 114,3 liter; verbruik 1:10,7; kosten 132,59; reistijd 12,5 uur; gemiddelde reistijd 98,1 km/h.

    Uit het bovenstaande blijkt wel volgens mij dat “hard rijden” vooral tussen de oren zit en per saldo relatief weinig tijd oplevert tegen een overigens (tot mijn verbazing) geringe meerprijs aan brandstof.

    Iedereen heeft het altijd over de verbruikscijfers; ondanks het grote verschil in cijfers (1:13,5 t.o.v. 1:10,7) valt het nog wel mee op een rit van ruim 2400 km.

    Natuurlijk realiseer ik me wel dat wanneer je gedurende het jaar dergelijke cijfers produceert het verschil (veel) groter is.

    Stel je rijdt 15.000 km per jaar.

    met 1:13,5 kom je op 1111,11 liter x 1,16 = 1288,88 euro.

    met 1:10,7 kom je op 1401,86 liter x 1,16 = 1626.15 euro.

    Dit levert een verschil van 337,27 euro op.

    Conclusie: Tijdens een vakantie-rit loont het zich nauwelijks om op het verbruik te letten, maar door het jaar heen loont het zich om het gaspedaal niet zover in te trappen."

  • Barrabas

    En niet te vergeten met een seriewagen vers van de band geplukt.Dus niet met afgenomen buitenspiegels,ruitewisseres en afgeplakte deuren en gaten..Met op elke voorziene zitplaats een persoon.Men zal achterover vallen in de gordels van het resultaat.