Heu-en en afslaan op LPG

  • Martin en Richard de Goeij

    Hoi Eric en Rudy

    Bij ons zitten de injectoren (origineel Eurogas) bij onze Daas net als bij Eric zijn auto bevestigd

    Onze auto moet 1 november voor de 120 000 km beurt.LPG rijden ging altijd probleemloos! (tu)

    Zelfs met de caravan er achter (Hobby 400 SF van 1200 kg)

    dus maakt het eigenlijk echt wat uit hoe de injectoren bevestigd zijn ?

    Of is bij een slecht toeren houdende motor wat anders aan de hand.

    Wij zijn geen techneuten!

    Maar wilden alleen melden dat bij ons het wel probleemloos werkt! :)

    Veel succes Eric en ik hoop dat je auto ook een keer zonder problemen op gas zal rijden!

  • DerRudy

    EricNL Schreef:

    ——————————————————-

    > Nou, het duurde even. De slang was gisteren binnen

    > gekomen dus meteen aan het klussen gegaan.

    > Inmiddels is de injectorrail een stuk verplaatst.

    > Slangetjes zijn nagenoeg even lang nu. De 2

    > middelste slangetjes zijn 1 cm korter dan de

    > buitenste. Verder zit alles op zijn plek en raad

    > eens! Het heu-en is nagenoeg weg. Wel schommelt

    > het toerental soms licht maar dat is op zich niet

    > zo vreemd. Ook is tot noch toe de motor niet

    > afgeslagen bij gebruik met de airco.

    > Nou is het misschien kortdag om te juichen. Mocht

    > het heu-erige terugkomen dan zal ik mij zeker weer

    > melden. Na het opmeten van de oude slangen bleek

    > de langste 18 cm en de kortste 8 cm lang. Hierdoor

    > is het aannemelijk dat hierin de oorzaak lag. Ik

    > voeg een foto bij van de huidige situatie. Mensen,

    > bedankt voor het meedenken alvast..

    >

    > https://dl.dropbox.com/u/65333733/12100063.jpg

    @EricNL,

    Hieronder een stukje uit de Eurogas installatie voorschriften, triest dat je originele inbouwer zich niet heeft gehouden aan deze voorschriften.

    Maaaaru het ziet er nu PERFECT uit, dus genieten met de LPG-installatie zullen we maar zeggen.

    • Monteer de injectorrail zo dicht mogelijk bij het

    inlaatspruitstuk (bij de positie van de nozzles)

    echter zodanig dat er zo kort mogelijke 6 mm

    slangetjes naar de nozzles gemonteerd kunnen

    worden zonder dat deze dicht knikken.

    • De 6 mm slangen moeten zo kort mogelijk

    gehouden worden, echter niet langer als 15 cm.

    • De onderlinge slanglengtes mogen niet meer dan 2

    cm verschillen

  • peter stupers

    Nou, das mooi opgelost, ik hoop voor jou dat dit een definitieve oplossing is geweest.

    Gr.Peter.

  • Muspeer

    De laatste tijd hoorde ik een fluit toon onder de kap ben vandaag gaan snuffelen.

    De linker vestiging schroef op het spruitstuk zat los aan gezien deze door en door in het spruitstuk vast zit besloot ik het spruitstuk te demonteren.

    Wat schets mij verbazing dat de linker moer met vaste revet omgekeerd gemonteerd zat.

    Ook het spruitstuk zat los ik wil nu een andere moer er op draaien deze vast lassen (nadat de accu kabels los gemaakt zijn)

    en zo met tap eind en al verwijderen.Bij de garage kon niemand antwoord geven.

    Peerke

  • Muspeer

    heb me eigen een beetje vergist het aluminium huis waar de gas brug op gemonteerd zit is niet het inlaat spruitstuk heb het wel los gekregen de moer zat inderdaad verkeerd om.

    Ga nu het geheel weer monteren.

    Ga tevens de slangetjes inkorten scheelt de grootste en de kleinste zo'n 10 cm.

    Groetjes Peerke

  • EricNL

    Dag Peerke,

    Ben je brabo? Omdat in het noorden bijna niemand van een revet gehoord heeft, daar heet dat een “ringetje”, daarom dacht ik dat. Maar inderdaad, dat aluminium deel is dus een bescherming voor de brandstofrail. Dat de rail niet goed vast zat, dat was bij mij ook. Natuurlijk, als je de rail gaat verplaatsen let er dan wel op dat de LPG slang nergens tegenaan gaat lopen schuren.

    Toch wel van belang om te laten weten is dat met de airco aan op dit moment alles netjes loopt en geen problemen. Echter wanneer ik de airco uit zet, dan gaan de motor snel weer heu-erig doen. Ons probleem is op dit moment dus verder niet helemaal opgelost. Iemand ideeen hiervoor? Persoonlijk dacht ik aan het reinigen van de lambda sensor. Het is net alsof het mengsel heu-erig wordt ingespoten om Lambda 0 te maken, of hoe zeg je dat? Iemand die me begrijpt? Graag tips.. Kan een katalysator geregenereerd worden of hoe kan ik op een simpele manier controleren of die wel in orde is?

    Bij voorbaat dank.

  • Muspeer

    Ja ik ben een brabo weleens waar een import lang geleden, heb alles weer in elkaar gezet hij starten meteen en schakelde zonder problemen weer over op gas.

    Ga morgen de bumper monteren en proef rijden en volgende week op naar Engeland.

    groetjes Peerke

  • EricNL

    Momenteel zijn we een hoop gedoe verder. Ik heb toch nog een paar vragen die onbeantwoord blijven.

    De huidige stand van zaken:

    Door het inkorten van de LPG slangetjes leek een hoop ellende bespaard. Eerst bleef de motor steeds goed lopen. Nu loopt de motor weer heu-erig als hij even stationair draait. De enige manier waarop het iets langer duurt voordat het heu-erige stationair draaien begint is nu juist door de motor te belasten. Dus daarom rijden we nu steeds vaker met de airco aan. Alleen met als doel om de motor licht te belasten, zodat de motor niet gaat heu-en bij stationair draaien.

    Overigens loopt de motor nu alleen heu-erig op LPG en een overschakel naar benzine leid direct tot een stabiel toerental.

    De ondernomen acties liegen er niet om.

    - bougies vernieuwd

    - bobines verwisseld (ivm een incidentele misfire, maar die kwam veel later toch weer eens voor in dezelfde cilinder)

    - De timing gecontroleerd (omdat de krukaspoelie spieloos is, zou deze in theorie van tijd af kunnen gaan maar was goed)

    - Benzinedamp afzuiging afgedopt voor een proefrit, hielp niks.

    - LPG-druk iets hoger afgesteld,

    - Onderbreking van benzine injectoren gecontroleerd door te luisteren of benzine injectoren “klikken” met stethoscoop.

    - LPG injectoren ook even geluisterd op gekke geluiden met stethoscoop (niets opgevallen, maar zegt niks natuurlijk)

    - Stationair regelklep vervangen, hielp niets.

    - Allerlei sensoren losgemaakt om te kijken of dit het erger maakte of juist niet (en kijken of een noodloop beter loopt)

    - Sludge afgetapt uit verdamper (eigenlijk onnodig, was een paar druppels)

    - LPG filter vervangen

    - Luchtfilter vervangen

    - LPG-druksensor vervangen

    - Met remreiniger rond het inlaatspruitstuk gesproeid, veranderde niks

    - Inlaat afgesloten, en idd sloeg de motor direct af

    En nog veel meer wat me zo niet te binnen schiet.

    Ik zit nog met een paar zaken die ik graag wil controleren, maar ik weet niet goed hoe. Ik zou graag de katalysator willen controleren en de Lambda sensor op juiste werking. Beide een beetje te duur om zomaar op de gok te vervangen naar mijn idee. De lambdasensor waarde is goed denk ik en geeft variabele waardes aan die meestal tussen de 0,4 en 1,1 volt liggen. Betekent dat dat hij goed is of zou hij evengoed vies kunnen zijn en een verkeerd signaal afgeven?

    Over de katalysator zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden. Ik hoorde weleens dat een katalysator element gebroken kan zijn en daardoor zijn werk niet goed doet. Of misschien is ie wel versleten of weet ik wat er met een KAT mis kan zijn. Weet iemand een goede manier om de katalysator en de rest van de uitlaat te controleren op een simpele manier zonder demontage van de hele uitlaat? Sinds een tijdje hoor ik weleens gerammel uit mijn uitlaat maar denk dat in de achterdemper een schotje los ligt.

    Verder viel mij op dat ik bij stationair draaien zag dat de gasklepsensor TPS een waarde van 9,8 had. Dat was eerder lager. Is dat aan de hoge kant? Daarover kan ik nergens bruikbare informatie vinden.

    Hoe dan ook, als er nog tips zijn die ik kan uitproberen, dan hoor ik het graag.

  • noormanman

    Tja, als totale leek wil ik toch het volgende bijdragen, hopelijk sla ik de plank niet mis:

    - Als de katalysator zijn werk niet goed doet wordt je wagen bij de APK afgekeurt (teveel emissie). De motor zal er echter niet minder om lopen, een auto kan prima zonder katalysator.

    - Als je auto nu prima loopt op benzine maar afslaat op lpg, is dan niet 1 injector slecht? Bij lage stationair is er maar een minieme hoeveelheid brandstof nodig, een injector die ‘lui’ is gaat te laat open en de motor zal op die pit even langzamer lopen). Kan een injector niet getest worden bij een LPG inbouw station? Het lijkt me dat ze hier speciale apparatuur hebben om te kijken of de injector ook bij de kortste pulsen nog netjes opengaat.

    Mijn buurman had ook ooit ellende met zijn auto. Na 2x zijn boordcomputer te hebben vervangen bleek de aarddraad tussen de motor en het chassis gebroken te zijn. De aardproblemen gaven alle vage en niet vage klachten. Kijk eens of alle electrische aardingen in orde zijn, vooral die van de lpg installatie.

  • vleutmans

    Als ik dit lees lijkt het me dat het mengsel (LPG/lucht) niet ok is bij stationair…..te arm vermoed ik.. Wanneer je de auto licht belast, zal de ECU hierop reageren door het toerental op het minimum te houden en dus meer LPG in te spuiten.

    Nu weet ik niet hoe de ECU precies werkt voor LPG (ik dacht dat deze een rekenfactor (inspuiting maal X) voor LPG t.o.v. de benzine ECU (afhankelijk van toerental en belasting).

    Ook weet ik niet hoe het leerproces verloopt voor LPG…want…Als je nou altijd op LPG rijdt, en de LPG ECU gebruikt gegevens van de benzine ECU, dan zou dat inhouden dat de benzine ECU nooit goed ingeregeld wordt (en up-to-date) en de LPG inspuiting ook nooit “leert” , tenzij je lange tijd op bezine gaat rijden…..ik kan me dit niet voorstellen.

    Ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat er ook een feedback link is van de LPG ECU naar benzine ECU voor het “leerproces”…DerRudy moet hier alles over kunnen vertellen lijkt me ?

    Wat je kan proberen is je auto een uurtje van de accu af te halen, zodat hopelijk de benzine ECU gereset is en zich “opnieuw” inleert vanuit de standaard waarden, maar…of dit werkt voor Dacia ?….geen idee……Rudy?

    De LPG ECU is door de gasinbouwer afgeregeld voor alle toerentallen en alle belastingen (de vermenigvuldigingsfactor t.o.v benzine), en mogelijk moet dit opnieuw gebeuren ?

    Misschien is dit een rommelige posting met een hoop vragen van mijn kant, maar mogelijk komt er nu meer info boven tafel over LPG systemen en hun “leer-curve” :-)

    Gr.

    Michel