Roest Duster

  • bvh079

    Goedemorgen allen,

    Al eerder plaatste ik in een draadje het probleem van mijn Duster; roest.

    Het verhaal bereid zich steeds verder uit en ik wil peilen of er meer mensen last zijn van deze dooddoenende kwaal en ik wil mensen in Dusters oproepen om de auto goed onder controle te houden.

    De auto: Een Dacia Duster, kleur Blanc Glacier uit december 2011 met nog geen 20.000 kilometer gereden.

    Het euvel:

    Ik heb meerdere roestplekjes geconstateerd op diverse delen van de auto. Het gaat hierbij om roestplekjes op de achterklep aan de binnenzijde boven de achterruit, in de “dorpel” van de achterklep naast het achterlicht, achter de stootrubbers waar de achterlichten omheen vallen, in de dakgoot naast de ‘bevestiging’ van de dakrails, aan de onderzijde van de motorkap naast de haak van de vergrendeling, aan de randen van de opening waar de vergrendelhaak zit en onder het rubber onder de motorkap bij het parafaan over de hele rand. Daarnaast zit de auto vol met vliegroest, en dat terwijl de auto niet in de buurt staat van een bouwplaats, een treinbaan of iets anders waar je vliegroest verwacht. Wanneer ik mij een weekend boos maak op de auto met de nodige poets en waxmiddelen is dát weg. Echter, een week later ben ik weer de pisang want dan zit hij rondom weer onder.

    Dit is wat ik weet. Ik heb de bodem een dag na aflevering gereinigd en getectyleerd. Dit doe ik eigenlijk standaard met de auto's. De bescherming van de onderkant maak ik mij dan ook geen zorgen over.

    Ik heb contact gehad met Renault/Dacia Nederland. De lakgarantie is 2 jaar op de auto. Renault/Dacia Nederland vertelde mij doodleuk dat er geen enkele vorm van garantie meer van toepassing is op dit probleem wanneer de auto 2 jaar is geweest. Oftewel: vind ik na 1 dag weer een roestplek dan kan ik zelf opdraaien voor de kosten. Een dikke tegenvaller van de importeur. Overigens niets dan lof over dealer AutoHaag Zeeuw Zoetermeer, die steeds zorgen dat de plekken worden gerepareerd.

    Ik hoor jullie graag!

  • mackol

    Bij mijn weten word roest veroorzaakt op het plaatwerk en niet op de lak.

    Je hebt inderdaad maar 2 jaar lakgarantie, maar je hebt wel 6 jaar garantie op het plaatwerk. en dat is tenslotte toch de plaats waar de roest zich in eerste instantie ontwikkeld.

    M.A.W. terug naar uw dealer zou ik zeggen Dacia/Renault moet dit zowiezo onder garantie oplossen, heb nog nooit geweten dat roest begint op de lak.

  • vleutmans

    De garantie voor roest van plaatwerk is enkel geldig wanneer je Dacia “blijvend door een dealer onderhouden is tot het moment van de melding” . Ook het bijkopen van extra garantie maakt hiervoor niet, uit, want wat blijft gelden is dat de auto continu dealer onderhouden moet zijn.

    Aangezien veel mensen na 3 jaar naar een willekeurige garage gaan ipv. de dure dealer kunnen deze wel fluiten naar deze garantie…net als ik :-)

    Gr.

    Michel

  • peter stupers

    Nee, wij hebben bij onze Duster daar geen last van.

    Ja, “vliegroest” , zitten er in de omtrek misschien metaalbewerkingsbedrijven die slijp-en schuurdeeltjes via de afzuiging de lucht in blazen en die hoeven niet zo

    dicht in de buurt te zitten ??? Of een schadebedrijf(ven) ?

    Het is wel mooi klote als je auto nu al begint te roesten en zoals al is voorgesteld, lak roest niet het komt echt van de plaat af.

    Daar zou ik toch flink achter heen zitten, het is niet normaal die roestvorming bij zo een jonge auto, al zou hij stukken ouder zijn en je hebt hem altijd goed

    bijgehouden zou het nog niet mogen, we leven geen dertig jaar geleden.

    Ik zie tegenwoordig zelden auto's met slecht plaatwerk, misschien tijdens productie een partij slecht staalwerk gebruikt, waar dat plaatwerk vandaan komt

    maakt best wel veel uit die ervaring heb ik zelf met o.a. RVS de beste kwaliteit komt uit Finland en de rotzooi uit China en dergelijke.

    Kun je zeggen RVS 304 of 316 e.a. zou van overal hetzelfde moeten zijn, door mijn ervaringen is dat beslist NIET waar.

    Dus ga er écht achteraan, succes.

    Gr. Peter.

  • bvh079

    De Duster staat of bij een autobedrijf met gemiddeld 400 auto's op het terrein die er geen last van hebben, voor de deur van een kinderdagverblijf midden in een woonwijk of thuis voor de deur midden in een woonwijk, iets minder dan een kilometer van een treinbaan af waar buren er geen last van hebben en wij met onze voorgaande auto's eveneens niet. De Duster lijkt echt een magneet

    Ik ga er zeker werk van maken want ik accepteer niet dat mijn auto steeds bijgespoten wordt en dat hij na 18 maanden al onder mijn kont wegrot.

  • peter stupers

    Ja, erachterheen dan maar en voet bij stuk houden.

    Succes en laat ons het verloop een beetje weten, er is ook nog ergens een site betreffende garanties OOK wanneer je zogenaamd net buiten het

    garantiewerk valt wanneer er dingen zijn die redelijkerwijs niet mogen gebeuren.Maar daar heb je nu nog niet mee te maken omdat je nog plaatwerk-

    garantie hebt. Maar eventueel voor de lakgarantie zou ik even die site gaan opzoeken.

    Gr. Peter.

  • atienwouter

    Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat de ene auto wel last heeft van roestvorming en de andere niet.

    Ik kan me voorstellen als bv. de motorkap in de fabriek niet goed behandeld is, je daar roestvorming op aantreft

    maar de hele auto?

    Ik heb vandaag mijn witte Duster van februari 2011 met 31000 km. op de teller grondig geïnspecteerd,

    maar niets kunnen vinden.

    Ik heb net als jij Brian, mag ik Brian zeggen mij auto geheel getectyleerd, ook in de deuren en in de motorkap

    en alle scherpe randen want daar laat beschermlaag snel los.

    Dat wilde ik even kwijt, maar of je hier iets aan hebt?

  • bvh079

    Natuurlijk mag dat!

    Ik heb de bodem en wielkasten getectyleerd. De motorkap en dergelijk niet. Mijn auto is van December 2011. Wat mij wel al is opgevallen in mijn zoektocht is dat dat de carrosserie niet gegalvaniseerd is. In Engeland zijn er meerdere gevallen geconstateerd.

    Ik ga morgen met mijn goede fotocamera even foto's maken van de roestplekken en hier plaatsen. Ik ben in elk geval blij dat er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in het probleem. Renault/Dacia Nederland wil er namelijk niks van weten.

  • Barrabas

    Vraagje tussendoor Brian.

    Woon je aan de kust of er dichtbij,zoutlucht ?

    Mag ook daar niet van weten na tectyl maar ja.

    Groetjes en hou de moed hoog.

    .

  • bvh079

    Zoetermeer, op de kop af 19 kilometer van de zee af, maar daar ligt Den Haag dus nog tussen. Scheveningen heeft de Duster slechts vier keer gezien, dat kan het dus niet echt zijn.