afwijking km teller

• Remco Jan

Dit is de beste opmerking tot nu toe :-)

Mijn ervaring is overigens dat als je een auto inruilt voor een nieuwe, dat de kilometerstand niet zo heel belangrijk is. Het bouwjaar is veel belangrijker en de kilometerstand pas als die erg afwijkt van het gemiddelde.

• Frank

Volgens mij is 2.6% verschil van de snelheidsmeter te verklaren doordat banden kunnen slijten. Deze 2.6 % zal verwacht ik bewust zijn ingebouwd in de afwijking van de snelheidsmeter.

Korte berekening (ik weet niet of hij klopt).

Doorsnede van onze velgen is volgens mij 15 inch (15 * 2.54 = 38.1 cm).

De banddikte is 65 mm (voor de doorsnede 2 x 6.5 = 13 cm).

Een nieuwe band heeft circa 8.5 mm profiel (doorsnede wordt 2*0.85 = 1.7 cm)

Een versleten band heeft 1.6 mm profiel (doorsnede wordt 2* 1.6 = .32 cm)

Doorsnede nieuwe band = 52.8 cm

Doorsnede opgereden band = 51.42 cm.

1 x ronddraaien van het wiel bij een nieuwe band (omtrek = 2 pi r = pi d) = 165.8 cm

1 x ronddraaien van het wiel bij een oude band = 161.5 cm

Dit verschil is zo'n 2.6 %.

Deze afwijken (plus een veiligheidsmarge) zal elke auto dus wel moeten hebben om ervoor te zorgen dat je geen snelheidsovertreding begaat terwijl je dacht je keurig aan de snelheid te houden.

Groet,

Frank

• Reginald P.

Oei…

Nu komt het ‘bandenverhaal’ er óók nog 's bij..! Ik wordt MOE!

:+

Die ‘65’ waar jij het over hebt, Frank, is geen aanduiding in millimeters maar in percentage van de breedte van het loopvlak van de band; 65% van 185mm, in dit geval: zo'n 120mm dus. Bij ‘n bandje van 6 en ’n 1/2 centimeter hoogte zou je MCV niet zo comfortabel meer blijven, Frank!

:D

Verders zou je er overigens niet eens zover naast kunnen zitten, Frank, maar ik ben ondertussen TE ‘afwijkend’ geworden, waar dan ook nog goed over na te kunnen denken…

;)

Reginald

• Oscar

Ik las de vraag dat indien er een afwijking is op de snelheidsmeter, dit dan ook op de kilometerteller is.

Even logisch denken.

De snelheidsmeter meet het aantal omwentelingen van de wielen. Op grond hiervan berekent hij de snelheid (met een afwijking van 2 tot 10 % al naar gelang het merk van de auto).

De kilometerteller maakt ook gebruik van het aantal omwentelingen van de wielen. Hij berekend de afstand naar het aantal omwentelingen van de wielen. Het is dus logisch dat de afwijking van de snelheidsmeter gelijk is aan de afwijking van de kilometerteller. Tenzij de autofabrikant 2x een systeem inbouwt, dat het aantal omwentelingen van de wielen meet. In het geval van Dacia kan ik me dat niet voorstellen. Kostenbesparing in de bouw van de auto is bij Dacia heel belangrijk.

Conclusie: volgens mij is de afwijking van de kilometerteller precies even groot als de afwijking van de snelheidsmeter.

Groetjes, Oscar.

• pilo

Kijk de eertse Dacia rijder zonder afwijking!!!!!!

• Reginald P.

Vond die Oscar inderdaad al maar 'n rare vogel.

:+

• peter

Dit verhaal klopt natuurlijk alleen indien er niet met slippende wielen wordt weggereden want dan is de snelheid op de meter en de snelheid van de wielen niet in overeenstemming met de km teller.

Er is echter een simpele manier om de afwijking ongedaan te maken.Je zet hiervoor de auto op blokken zodat de voorwielen van de grond zijn.Hierna start je de wagen en zet hem in z'n achteruit en dan maar gassen.Veel rij plezier allemaal……………

• HenkM

GPS heeft idd een afwijking maar dan heb je het over de absolute afwijking op een plek. Qua afgelegde afstand is het verhaal anders. Hier geldt dan een afwijking van 2 maal 7m absoluut en geeft geen enkele indicatie over de afwijking tijdens het afleggen van de weg, anders zou deze afwijking “optellen”en kom je nooit uit waar je moet zijn.

• elfred

Hoi,

MMMMwwhhaaaaaaa , die is goed. :)

Elfred

• HenkM

Volgens de tabel van een bandenfabrikant is de afrol-afstand van een 185/65R15 1890mm.

Bij “verlies” van 6mm profiel is de omtrek 12 maal pi kleiner = 38 mm.

Resulteerd in 38/1890*100=2% afwijking (positief want de wielen maken meer omwentelingen per afgelegde afstand).

So correct me when i'm wrong.