afwijking km teller

• Oscar

geen afwijking is ook een afwijking.

:D Oscar :D

• bissyboy

Frank schreef:

>

> Volgens mij is 2.6% verschil van de snelheidsmeter te

> verklaren doordat banden kunnen slijten. Deze 2.6 % zal

> verwacht ik bewust zijn ingebouwd in de afwijking van de

> snelheidsmeter.

>

> Korte berekening (ik weet niet of hij klopt).

> Doorsnede van onze velgen is volgens mij 15 inch (15 * 2.54 =

> 38.1 cm).

> De banddikte is 65 mm (voor de doorsnede 2 x 6.5 = 13 cm).

> Een nieuwe band heeft circa 8.5 mm profiel (doorsnede wordt

> 2*0.85 = 1.7 cm)

> Een versleten band heeft 1.6 mm profiel (doorsnede wordt 2*

> 1.6 = .32 cm)

>

> Doorsnede nieuwe band = 52.8 cm

> Doorsnede opgereden band = 51.42 cm.

>

> 1 x ronddraaien van het wiel bij een nieuwe band (omtrek = 2

> pi r = pi d) = 165.8 cm

> 1 x ronddraaien van het wiel bij een oude band = 161.5 cm

> Dit verschil is zo'n 2.6 %.

>

> Deze afwijken (plus een veiligheidsmarge) zal elke auto dus

> wel moeten hebben om ervoor te zorgen dat je geen

> snelheidsovertreding begaat terwijl je dacht je keurig aan de

> snelheid te houden.

>

> Groet,

>

> Frank

en wat als je de druk in de band verander ? vb. enkele honderd gram er bij wat is het resultaat dan van de afwijking .

ik ben al blij dat ik mijn bestemming berijk , zonder omwegen of omleidingen door wegwerken en zomeer .

de meeste vrachtwagens bollen begrenst 90 Km./h. en waneer ik met een zelfde snelheid achter één rijd dan zie ik mijn naald op 95 Km./h. staan , mijn banden zijn 2500 Km. oud , als ik met mijn nissan serena net het zelfde deed was dit 100 Km./h. .

groet Jaak

• Arnold Remkes

Als de km-teller/snelheidsmeter 10% te weinig aangeeft dan moet ik dus 10% eerder van huis…..!!!

Bovendien moet ik oppassen anders moet ik straks 10 % van mijn km declaratie inleveren.

Verder duurt mijn vakantiereis 10 % langer dan verwacht enz. enz.

Grotere banden erop laten leggen????

Ik steek er een beetje de draak mee want mij maakt het niet zoveel uit.

Wel handig als ik een flitspaal of een mobiele flitspost tegen kom, ik reed 89 km/u op dat moment, eigenlijk toch maar mooi 81,1 km/u in werkelijkheid. Ja toch….

Laat maar, het is goed zo.

• Vinder

Bij mijn weten zit er normaal op de versnellingsbak een pulssensor die de omwentelingen telt. Aan de hand van de bekende wielomtrek wordt dit omgerekend naar kilometers. Slip in de aandrijving (zoals in een bocht) en bandenspanning hebben hier dus invloed op.

Wat ik echter niet weet is of de sensor voor of na de eindoverbrenging zit. Die eindoverbrenging is als ik het goed begrepen heb anders voor de 1.6 mpi 8v 7 zits en de 1.6 mpi 16V. Ik weet niet hoeveel het verschil in eindoverbrenging is. Maar misschien wordt er niet gecorrigeerd voor de andere eindoverbrenging. Als dit zo is zouden alleen 1.6 8v 7-zits en 1.6 16 v zo'n grote afwijking moeten hebben…..

Ger, weet jij de verschillen in eindoverbrenging?

• Reginald P.

In ons niet zo ‘Dacia-Diesel minded’ land vergeten we dan makkelijk dat ‘n enorm aandeel van de in Europa verkochte Logans een dCi onder de kap heeft, en die zijn voorzien van nog véél langere overbrengingen… E.e.a. zal dus wel ná de eindoverbrenging gemeten worden. Op de door jou gelinkte PDF zie je overigens het ’resultaat' van de totaaloverbrengingen, de diverse V1000's, en niet de overbrengingen zelf… Qua ‘bruikbaarheid voor de discussie’ komt dat hier echter bijna op hetzelfde neer.

• dirky dacia

vrij recentelijk een rit voor mijn werk gemaakt, komt niet al te vaak voor, Dus km declaratie.

was een rit die volgens mijn teller 360 km was, en via de de routeplanner van Viamichelin 345 Echter ik heb ook nog wat om moeten rijden door een open gebroken weg, deze is dus niet meegenomen.

Maar goed, 345 tov 365, is dus 5% afwijking, valt best mee toch.

• piewie

Morgen ga ik naar midden-duitsland. Meerijden met een Toyota-Yaris-verso-rijder. Al afgesproken dat hij zijn TomTom-go en ik mijn VDO-dayton instaleren. Dat samen met de km-teller en snelheidsmeter zou een uitslag moeten geven over de twijfels.

• Vinder

Dat zou best zo kunnen zijn Reginald. Ik weet ook niet of zo'n eindoverbrenging direct in of aan de versnellingsbak zit.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de diesel i.v.m. met de andere motorkarakteristiek toch al een heel andere versnellingbak en eindoverbrenging heeft. en de pulsmeting er op aangepast is. De 1.6 l varianten zijn qua eigenschappen “bijna”gelijk ten opzichte van een diesel.

• piewie

Terug uit Duitsland, de Tomtom en de VDO-Dayton hadden onderling vaak dezelfde snelheid, maar soms zat er ook een km/u verschil in. (en een enkele keer ook twee of drie, heeft misschien met bochtenwerk te maken?) De Yaris gaf overigens ook continue een hogere snelheid aan. (was wel makkelijk, zo'n digitale snelheidsmeter)