Motoroliepeil niet af te lezen

• Kees

Ik heb net het motoroliepeil gecontroleerd.

Er valt echter weinig te controleren. De peilstok is n.l. geel van kleur en daarom

zie je het oliepeil niet goed.

Het lijkt erop of het oliepeil t/m het maximumniveau of zelfs erover heen komt.

Wie heeft dezelfde ervaring als ik bij het aflezen van het motoroliepeil?

Moet ik de motor misschien eerst even laten draaien?

• ad

hoi kees,

ik denk dat meer mensen daar problemen mee hebben.

ik in ieder geval wel.mischien de peilstok een ander

kleurtje geven?of een kleurstofje door de olie?

groet ad

• Reginald P.

Hoi Kees,

Nee, de motor moet je zeker niet eerst even laten draaien, want dan raakt de olie juist verspreid door het hele blok en valt er überhaupt nix af te lezen..!

;)

Laat de motor 'n kwartiertje of 20 minuten uit (dan zakt de olie in het carter terug), zorg dat de auto niet op hellend vlak staat, haal de peilstok eruit en veeg deze dan even met een schone doek of een stuk papier af (wel even uitkijken dat er geen restjes keukenpapier aan de peilstok blijven hangen voor je hem weer terugsteekt…) en lees -even weer insteken, dus- dan af.

Ik geef toe, 'n ouderwetse metalen stok is handiger maar het IS af te lezen…

Succes!

:)

Reginald

PS: en ga bij -ondanks alle bovenstaande voorzorgsmaatregelen- een alsnog niet afleesbaar peil, of een peil dat naar jouw indruk al te dicht tegen de bovenste of onderste indicatie aan hangt (laat staan daar aan één van beide kanten voorbij!) gewoon even langs de garage. Problemen door teveel of te weinig olie zijn de laatste die je hebben wil, zeker rond vakantietijd…

PPS: ook niet gaan klooien met kleurtjes op je peilstok; you knever know wat er daar vervolgens van onbedoeld in je motor(olie) komt..!

• elfred

Hoi,

Oliepeil aflezen gaat een stuk beter naarmate de olie wat ouder/viezer wordt.

En Renault/Dacia stopt volgens mij altijd teveel olie in de blokken.Na een aantal duizenden kilometers moet zich dat “precies” bij het bovenste merkteken op de pijlstok stabiliseren.

Altijd meten met ,of koude motor,of warm na een kwartiertje rust.

groet , Elfred

• Kees

Bedankt voor jullie reactie's,

Teveel motorolie in het motorblok?

Waarom wordt er dan gezegd dat het oliepeil niet boven het maximum mag komen.

Ik heb trouwens gemeten met koude motor.

Ik heb mijn MCV net (nog maarf 350km gereden) dus het kan wel kloppen dat de olie nog heel licht van kleur is.

Dit zal na het inrijden wel verandert zijn.

• Reginald P.

> Teveel motorolie in het motorblok?

> Waarom wordt er dan gezegd dat het oliepeil niet boven het

> maximum mag komen.

… Dat mag inderdaad ook niet! Heb je de oprechte indruk dat 't ècht teveel is (die streepjes staan er ècht niet voor niets…): gewoon even terug.

• Kees

Net nog een keer gemeten; als ik goed kijk komt het ruim over het maximum peil heen. Dus morgen maar even langs bij de dealer.

Is te veel motorolie slecht voor de katalysator?

• ad

hoi reginald ,(en andere lezers)

mijn excuses.

maar ik neem aan dat eenieder begrijpt dat het een

grapje was van die kleurstof.

groet ad

• elfred

Hoi,

Nee ,

Als het om een halve cm. gaat is er nog niets aan de hand.Als het echt veel meer is ,even langs de dealer. De drie 1.6/16v van Renault die we nieuw hadden aangeschaft hadden allen een halve cm teveel. Wordt vanzelf in de inrij periode ge/verbruikt.

Een “echt” teveel kan bij de krukaskeerringen voor lekkage zorgen.

Elfred

• elfred

Hoi,

NEEEEEE , dat was echt geen grapje. Je was bloed serieus :)

Elfred