Motoroliepeil niet af te lezen

• Reginald P.

Nee, daar verwar je even olie met benzine, die, als deze door slechte verbranding in het uitlaatsysteem (en dus de katalysator) terecht komt, de katalysator kapot kan maken. Vgl.: daarom is het een minder goed idee een auto met katalysator aan te duwen bij startproblemen.

Extreem teveel olie in het blok echter, doet rare dingen met de oliedruk, en kan zo je motor schade berokkenen. Ook serieus, maar het heeft an sich niets met je katalysator van doen. Het zal bij jou overigens niet onmiddellijk zo'n vaart lopen, maar (nogmaals…) even terug gaan is aan te raden.

• Kees

Ik kom er morgen op terug. (ga toch maar langs bij de dealer)

Groeten Kees

• ad

tuurlijk elfred,

zeer serieus.zoals altijd.:D

groet ad

• Reginald P.

Je zou ze niet de kost willen geven, ad…

;)

• ad

inderdaad reginald,

beetje onbezonnen van mij.

groet ad

• elfred

Hoi,

Mag ik nog wel een tip geven ?

Als je weet dat er bij een onderhoudsbeurt de bougies worden vervangen of worden gecontroleerd ,probeer dan eerst ergens bij iemand , met perslucht de bougieschachten schoon te blazen. Doe je het niet ,dan is de kans groot dat er grof stof/zand korrels ed. in de verbrandingsruimtes komt. En dat willen we niet.

groet , Elfred

• Thei

Even een kleine zaagsnede maken op de plaatsen waar min en max op de peilstok staat en dan zal het oliepeil beter af te lezen zijn.

• Kees

Vanmorgen langs geweest bij de dealer. Er zat teveel motorolie in het blok.

Motorolie is afgetapt. Net nog even gemeten. Komt er nog ruim overheen.

Ik vind het wel goed zo. Zoveel kwaad zal het wel niet kunnen.

Door het inrijden zal er nog wel genoeg verbruikt worden. (misschien daarom wel teveel…?)

Maar ja je wil toch graag met een zeker gevoel voor wat betreft de auto op vakantie gaan.

Groeten aan iedereen en alvast een fijne vakantie toegewenst.

Kees.

• Wilhelm

Vrijdagochtend een aantal olie plekjes op mijn oprit gezien.

Vrijdagavond mijn Dacia Logan MCV op een andere plek neergezet.

Zaterdagochtend weer gecontroleerd.

En ja hoor , een olieplek.

Meteen olie gepeild.

Olie staat 8 mm boven het streepje van max.

Dus teveel.

Twee vragen :

Kan dat kwaad, teveel olie ?

Kan de olie lekkage verband houden met de 8 mm te hoge olie stand ?

Ik heb mijn auto nu een week.

• Reginald P.

Wilhelm,

Eh…

Efficiënt. Je hebt dit draadje gevonden, in plaats van een nieuw te starten.

;)

Prima, want het antwoord op je vraag staat er al in!

:)

Toch stel je-n-'m vervolgens opnieuw…

:?

Goed… Dan zal ik ‘t antwoord OOK nog ’n keer opnieuw geven, als dat blijkbaar is wat je wil.

:D

Komt ‘ie dan -en dit is serieus…-: JA! Teveel olie in de motor is op langere duur zeker en absoluut schadelijk, omdat het er aan allerlei niet bedoelde kanten onder hoge druk weer uit zal willen. En acht millimeter (als dat werkelijk zo is en dat moet ik van je aannemen) is potverdorie bijna een centimeter! Mijn advies: deze zondag geen extreem lange stukken rijden zonder er even iemand als een Wegenwachter naar gekeken te laten hebben (better safe than sorry!) en (anders) maandag subiet langs de dealer. Wie weet is ’t nix, is die lekkage onschuldig en/of komt ‘ie ergens anders vandaan, en zijn die peilstokken gewoon over-voorzichtig, maar persoonlijk zou ik ’t risico zeker niet nemen…

Succes!

Reginald