Motoroliepeil niet af te lezen

• Wilhelm

Bedankt Reginald,

Gisteravond een karton onder de auto gelegd.

Vanochtend eronder uit gehaald.

Olie vlek zit aan de bestuurderskant.

Nu met millimeter papier oliepeil gemeten:

Oliepeil zit 10 mm te hoog.

Verschil tussen minimum peil en maximum peil is 36 mm.

Hoeveel olie zit er tussen het min en het max ?

Dan kan ik uitrekenen hoeveel er teveel in zit,

Alvast bedankt ,

Wilhelm

• Reginald P.

Hoi Wilhelm!

Oei, dat klinkt zeker als toch wel 'n beetje teveel… M.i. idd. goed dat je dit serieus neemt.

Ik weet niet welke motorversie je hebt maar de beide 1.4 en 1.6 achtkleppers behoren (exclusief 't oliefilter, m.a.w.: wanneer je bij verversen dat dus laat zitten) 3,2 liter olie bij zich te hebben, bij de 1.6 16v is dat 4,7 liter, en de 1.5 dCi 70 draagt exact 4,0 liter mee. (Incl. filter overigens + 0,1.)

Ik heb de info elders vandaan maar ik zie nu dat je daarvoor ook pagina 4.5 van het instructieboekje erop na kunt slaan (althans van de digitale versie die ik nu voor m'n neus heb; m'n eigen Logan staat hier in de binnenstad iets te ver bij m'n voordeur vandaan om dat nu zo even ‘lijfelijk’ te checken…).

Overigens: ik durf niet te zeggen of ‘nul’ op de peilstok ook absoluut en feitelijk met ‘nul’ in de motor overeenkomt. Een bruikbare schatting zul je er echter wel mee kunnen maken.

Je kan op afstand ideeën ontwikkelen over waar een olie-lek (i.c.m. bovenstaande info) aan bestuurderszijde vandaan zou kunnen komen, maar dat is me op die manier toch een beetje teveel giswerk… Wat je zelf kan doen, is met een zaklamp de motor af-turen naar een ‘zweet’-plek hier of daar.

Ik ben BIJZONDER benieuwd naar de uitkomst van deze situatie en zou het bijzonder op prijs stellen als je er wat uitgebreider verslag van zou willen doen, hier. BIJZONDER leerzaam en behulpzaam voor alle Logan-bezitters… Is ‘peilstok-nul’ ook echt ‘absoluut-nul’ (en kun je zo dus jouw berekening maken), waar zit het lek, en (wat) hebben beide met elkaar te maken?

Hé, succes en sterkte met een eventueel aanwezig motor-probleem! Buiten dat: (ongetwijfeld verder) veel plezier met je nieuwe Logan.

Reginald

• Wilhelm

Dag Reginald,

Ik ben bij de dealer geweest.

Wat blijkt: onder de bestuurderskant zit het olie-reservoir voor de versnellingsbak.

De plug van de versnellingsbak zat wat los, aangedraaid en probleem opgelost.

Olie peil versnellingsbak gecontroleerd, deze is goed.

De overbodige motor olie is eruit gehaald.

Dit was in ieder geval geen halve liter.

Tussen min en max blijkt een liter te zijn.

Dus 36 mm is een liter. (afstand tussen min en max op de peilstok.)

Dan is 10 mm ongeveer 0,28 liter.

Verder was mijn auto kurkdroog van de onderkant.

Overigens aan de bijrijder kant zit het olie-reservoir voor de motor.

Alles netjes opgelost door de dealer,

Bedankt Reginald,

Vriendelijke groet,

Wilhelm

• Reginald P.

Hoi Wilhelm!

Goed te horen. Interessant: min. & max. op de peilstok dus i.i.g. in de verste verte niet representatief voor feitelijk min. & max. IN de motor…

;)

Goeie actie van de dealer. Zonder versnellingsbakolie wil je ook zeker niet komen te zitten. Gelukkig maar. En nu nog vele jaren en kilometers rijplezier!

:)

Vriendelijke groet,

Reginald