Hoi Wilhelm!
Oei, dat klinkt zeker als toch wel 'n beetje teveel… M.i. idd. goed dat je dit serieus neemt.
Ik weet niet welke motorversie je hebt maar de beide 1.4 en 1.6 achtkleppers behoren (exclusief 't oliefilter, m.a.w.: wanneer je bij verversen dat dus laat zitten) 3,2 liter olie bij zich te hebben, bij de 1.6 16v is dat 4,7 liter, en de 1.5 dCi 70 draagt exact 4,0 liter mee. (Incl. filter overigens + 0,1.)
Ik heb de info elders vandaan maar ik zie nu dat je daarvoor ook pagina 4.5 van het instructieboekje erop na kunt slaan (althans van de digitale versie die ik nu voor m'n neus heb; m'n eigen Logan staat hier in de binnenstad iets te ver bij m'n voordeur vandaan om dat nu zo even ‘lijfelijk’ te checken…).
Overigens: ik durf niet te zeggen of ‘nul’ op de peilstok ook absoluut en feitelijk met ‘nul’ in de motor overeenkomt. Een bruikbare schatting zul je er echter wel mee kunnen maken.
Je kan op afstand ideeën ontwikkelen over waar een olie-lek (i.c.m. bovenstaande info) aan bestuurderszijde vandaan zou kunnen komen, maar dat is me op die manier toch een beetje teveel giswerk… Wat je zelf kan doen, is met een zaklamp de motor af-turen naar een ‘zweet’-plek hier of daar.
Ik ben BIJZONDER benieuwd naar de uitkomst van deze situatie en zou het bijzonder op prijs stellen als je er wat uitgebreider verslag van zou willen doen, hier. BIJZONDER leerzaam en behulpzaam voor alle Logan-bezitters… Is ‘peilstok-nul’ ook echt ‘absoluut-nul’ (en kun je zo dus jouw berekening maken), waar zit het lek, en (wat) hebben beide met elkaar te maken?
Hé, succes en sterkte met een eventueel aanwezig motor-probleem! Buiten dat: (ongetwijfeld verder) veel plezier met je nieuwe Logan.
Reginald