Het is niet de marge op de Dacia, maar.......

• Diana

Renault dealers klagen over de te lage marges op Dacia. Op deze site wordt vermeld dat de marge ongeveer €450.

Het is maar de vraag wat je onder marge verstaat.

Als het zo is dat de dealer ongeveer 450 euro ontvangt aan marge betekent dit 7,5% marge. (450/netto catalogusprijs ex btw/ex bpm =7,5%).

Dit inderdaad lager dan men ontvangt op een Renault. Maar we praten hier over directe marge. Dus afgezien van promotionele vergoedingen of volumebonussen.

Met name bij de volumebonussen kan het voor de dealer lucratiever zijn om een Renault te verkopen. Want, stel dat je je aantal auto's (Renault) overschrijdt ten opzichte van target en doordoor 1% meer scoort, dan gaat die 1% wel over je totale verkoop van Renaults.

De Renault dealers staan niet positief tegenover het merk Dacia, waardoor het merk mijns inziens niet zal slagen. Ik was behoorlijk positief over de Dacia maar na bezoek aan twee verschillende dealers is het voor mij over. Ik ga voor een ander merk.

• Wiend

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan de beweegreden om dan maar geen Dacia te kopen NIET goed volgen. Is dat alleen omdat je, in jouw ogen, niet genoeg korting krijgt?

• Diana

Dat is min of meer de reden, aangezien twee verschillende dealers die ik heb geraadpleegd de marge als reden aangeven voor hun gedrag wanneer je interesse toont in een Dacia.

Los van het feit dat zij mij 2.000 minder bieden dan wanneer ik een Renault koop hebben de reacties mij bewogen om geen Dacia aan te schaffen. Daarbij kijk ik vooruit, want als ik bij de dealer niet als een volwaardige klant wordt gezien, want zijn dan de reacties bij de werkplaats en de reacties over 5 jaar als ik wil inruilen tegen een nieuwe Dacia?

Wiend schreef:

>

> Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan de beweegreden om dan

> maar geen Dacia te kopen NIET goed volgen. Is dat alleen

> omdat je, in jouw ogen, niet genoeg korting krijgt?

• Vinnie

Zonder “red carpet treatment” voel ik mij op mijn donkergrijze tapijt prima thuis………

Wat je niet betaalt krijg je überhaupt nooit :-)

• Vinnie

En die € 2000,- die je aan extra inruil voor een auto krijgt als je een Renault koopt, is bij de prijs van een Renault inbegrepen :-)

En bij een Dacia niet…….

Het is vestzak broekzak……

• magomat

ik heb een vraagje.

Wij zijn Belgen en de vraag is wat zijn de klaar maak kosten ofzo.

wij kennen dit niet in België.

en wat betreft de overname hier wordt een boekje gehanteerd van de automobielfederatie en daar staan de prijzen in per model en per motor.

en deze prijzen worden gehanteerd door de dealers.

Als je daar in België niet mee tevreden ben dan moet je hem maar particulier verkopen.

dan naar een markt kost ook geld op daarop te mogen en dan onderhandelen.

ik heb mijn auto aan de dealer overgelaten, kreeg erop de tweedehandsmarkt niet meer voor.

En ik ben ervan af in oktober komt mijn MCV binnen en tot dan kan ik ermee blijven rijden.

Laureate Komeet gris 1,5 Dci 85 7 pers met airco en vak boven tweede rij en metaalkleur komt de wagen mij op 15500€ en verder moet ik niets betalen.

Wij hebben wel de gewoonte om te onderhandelen op de prijs van de wagen een percentje hier of daar maar wij kregen ook te horen dat de marges laag zijn en ja ze kunnen hem moeilijk gratis weggeven he.

• Remco Jan

Dat die 2000 euro inruil bij een Renault in de prijs zijn inbegrepen is een beetje kort door de bocht. Zet ze naast elkaar en je zult zien dat om te beginnen de afwerking en de gebruikte materialen voor de afwerking bij Renault op een hoger plan staan. Verder zitten in de prijs van een Renault natuurlijk ook de R&D kosten, waar Dacia over een paar jaar pas van profiteert…

• Outline

Het grootste probleem is dat een (flink) aantal dealers en verkopers nog aan het Dacia-concept moeten wennen.

Een hoop zien Dacia als een lastig aanhangels waar de VERKOPERS BIJNA NIKS AAN VERDIENEN. Een verkoper verdient bv. met een Renault nog een aardig extra zakcentje, met een Dacia eigenlijk niks. Hierdoor helpen ze je eigenlijk liever niet met een Dacia, maar wel heel graag met een Renault. Hierin zit dus ook een groot deel van de onvriendelijke benadering.

Je moet je dan ook afvragen of je bij zo'n verkoper wel een auto wil kopen. Want zodra hij je geld binnen heeft… Weet zeker dat hier ook nog een mooie taak voor Renault NL ligt!

Wat ook wel klopt, is dat er op een Renault hogere R&D-kosten zitten en dat er betere materialen inzitten. Maar nogmaals: dat alles bij elkaar is echt geen 8.000 euro meer! Je mag hierbij dan op zo'n hoogst denken aan de helft. De rest is echt marge en winst.

Nog een interessant detail: een Dacia wordt met de hand gebouwd. De reden: als men een zoveel mogelijk geautomatiseerde fabriek neer zou zetten, zou een auto zo maar een duizendje of wat duurder zijn…

Nogmaals, ieder staat vrij de auto te kopen die hij wil, maar je moet je toch echt serieus afvragen of de hogere prijzen van de andere merken het echt allemaal waard zijn.

• Agio

magomat schreef:

>

> ik heb een vraagje.

> Wij zijn Belgen en de vraag is wat zijn de klaar maak kosten

> ofzo.

> wij kennen dit niet in België. enz.

Nou, wij kennen dit wel degelijk in Nederland!

Mijn dealer vroeg de woekerprijs van 750 euro voor “afleveringskosten”

Wat in het boekje staat, trekken ze niets van aan. Mijn vraag dat ze hiermee de marge op willen krikken, werd niet ontkennend beantwoord.

En de ruiten werden voor dit bedrag ook niet gegraveerd!

Maar ik kreeg wel een gevarendriehoek en een veiligheidshesje kado! Oh ja, en een wegwerpcamera. De trekhaak die ik er onder wilde moest 550 euro kosten.

Is er later elders voor de helft onder gezet. (Een echte Brinks)

Verder waren ze wel vriendelijk.

• Diana

Zeg Outline, denk jij dat er op een Renault van onder de € 20.000 ongeveer € 4.000 (= helft van 8.000) aan winst wordt gemaakt.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet het geval is. En daarmee baseer ik me op harde feiten en niet suggesties.Outline schreef:

>

> Het grootste probleem is dat een (flink) aantal dealers en

> verkopers nog aan het Dacia-concept moeten wennen.

>

> Een hoop zien Dacia als een lastig aanhangels waar de

> VERKOPERS BIJNA NIKS AAN VERDIENEN. Een verkoper verdient bv.

> met een Renault nog een aardig extra zakcentje, met een Dacia

> eigenlijk niks. Hierdoor helpen ze je eigenlijk liever niet

> met een Dacia, maar wel heel graag met een Renault. Hierin

> zit dus ook een groot deel van de onvriendelijke benadering.

>

> Je moet je dan ook afvragen of je bij zo'n verkoper wel een

> auto wil kopen. Want zodra hij je geld binnen heeft… Weet

> zeker dat hier ook nog een mooie taak voor Renault NL ligt!

>

> Wat ook wel klopt, is dat er op een Renault hogere R&D-kosten

> zitten en dat er betere materialen inzitten. Maar nogmaals:

> dat alles bij elkaar is echt geen 8.000 euro meer! Je mag

> hierbij dan op zo'n hoogst denken aan de helft. De rest is

> echt marge en winst.

>

> Nog een interessant detail: een Dacia wordt met de hand

> gebouwd. De reden: als men een zoveel mogelijk

> geautomatiseerde fabriek neer zou zetten, zou een auto zo

> maar een duizendje of wat duurder zijn…

>

> Nogmaals, ieder staat vrij de auto te kopen die hij wil, maar

> je moet je toch echt serieus afvragen of de hogere prijzen

> van de andere merken het echt allemaal waard zijn.