onderhoud beurt en prijzen

• Paul035

Ik zal even mijn onderhoudsbeurten en de bijbehorende kosten opnoemen:

Garage Stam Hilversum

Dacia Logan MCV Lauréate 1.6 16v

Eerste controlebeurt bij 15.562 km: €36,-. Daarbij spatlappen en carkit kosteloos herbevestigd.

Onderhoudsbeurt bij 39.861 km: €284,34. Specificatie is als volgt:

Renault onderhoudsbeurt: 106,28

AW test voertuig: 26,45

Motorolie: 10 W40 58,30

Ruitensproeier: 4,10

Oliefilter: 9,81

Carterplugring: 1,70

Toeslag klein materiaal: 15,00

Toeslag voor milieu: 7,30

en dan op dat moment nog de 19% BTW er overheen.

Ik heb toen ook een Cobra inbraakalarm klasse 2 laten inbouwen, dat kostte 385,88 excl. BTW.

In totaal was ik daardoor toen €731,64 kwijt.

Controlebeurt bij 45.272 km: €73,26

Specificatie excl. BTW:

Controlebeurt particulier: 49,58

Motorolie 10W40 bijvullen: 3,78

Koelvloeistof bijvullen: 4,05

Ruitensproeier: 4,15

Onderhoudsbeurt + APK bij 60.384 km: €974,59

Specificatie excl. BTW:

Onderhoudsbeurt: 110,50

AW test voertuig: 27,26

AW vv luchtfilter: 8,50

AW vv remvloeistof: 34,00

AW vv 4x bougie: 25,50

Oliefilter: 9,91

Carterplugring: 1,85

Luchtfilter: 16,87

Bougie allumage: 29,76

Ruitensproeier: 8,32 (hoewel ik 'm volgens mij zelf al had afgevuld)

Motorolie 10W40: 56,70

Remvloeistof: 8,55

Reparatie linker achterband (zat schroef in): 34,00

Bandenplug koort (whatever that may be): 5,80

AW vervangen buitenste spoorstangkogels: 54,51

AW test voertuig (nog een keer): 27,26

Spoorstang: 53,47

Spoorstang eind: 53,47

Borgmoer 10mm: 2,36

2x Michelin 185/65x15 88H Energy Saver banden (voor): 200,00

Montage, balanceren en milieuheffing: 30,50

Slangger. vulst 80 (iets i.v.m. afgebroken ophanging middendemper): 0,94

Uitlaat herstellen: 18,95

Controlebeurt bij 75.356 km: €1596,22 inclusief reparaties (pakweg 10% van de nieuwwaarde!)

Specificatie excl. BTW (nu 21%):

Controlebeurt particulier: 53,72

vervanging lampje 3e remlicht: 34,80

lamp 21W: 1,37

Portierschakelaar vervangen (waarschuwingslampje portier open ging onnodig voluit branden): 27,30

Portierschakelaar: 15,24

Vervangen middendemper uitlaat i.v.m. lek: 60,90

Uitlaatdemper: 94,83

Steun motor: 14,40

Uitlaatklem Renault Mégane Diesel: 20,13

Uitlaat montage materiaal: 20,13

2x Kleber 185/65x15 Dynaxer HP2 banden (ik zie overigens HP3 zitten aan de linkerkant voor, rechts moet ik nog even kijken) 133,20

Montage, balanceren en milieuheffing: 30,50 (de Michelins van vorig jaar hebben ze nu achter geplaatst)

VV Distributieriem 209,30

AW test voertuig 45,50

AW. waterpomp vervangen 85,50

Distributie set 128,71

Waterpomp 99,02

Dop 4,66

Dop 8,76

Accessoire riem set 77,00

Poelie 139,22

Toeslag klein materiaal 15,00

Tijdens de garantieperiode viel het allemaal nog wel mee. Er is tussentijds een roestplek op de dorpel verholpen onder garantie door de dorpel er uit te zagen, een nieuw stuk er tussen te lassen en de boel over te spuiten. Ook de leenauto kreeg ik gratis mee (deze reparatie duurde enkele dagen).

Nu de garantieperiode is afgelopen, zijn de kosten van de beurten opeens wel flink gestegen. De richtprijzen voor onderhoudskosten voor een Dacia MCV zoals omschreven op de ANWB site, worden fors overschreden - terwijl de Dacia normaal wordt gebruikt en vooral op de snelweg wordt gereden. Hij staat 's nachts wel gewoon buiten geparkeerd, dat dan weer wel. Maar op deze manier is het wel een heel dure auto geworden, want zuinig rijden doet -ie ook al niet. Helaas is inruilen en wat anders aanschaffen nog duurder, maar ik begrijp nu wel waarom veel Dacia rijders afscheid nemen van de merkdealer zodra de garantieperiode is verstreken.

• RichardMCV

Zo, dat is al een heel bedrag wat je aan de auto hebt uitgegeven!

Naast de 1e servicebeurt en de 1e kleine beurt heeft mijn MCV uit augustus 2007 de dealer alleen gezien voor de APK. Het onderhoud doe ik zelf aan de hand van het schema. Uiteraard zijn er kosten geweest voor oliewissel,filterwissel en andere bougies maar dat weet je als je auto rijdt.

De MCV heeft nu bijna 90.000km gereden. Ook de eerste set remschijven/remblokken zitten er nog op en deze zijn nog lang niet versleten. De distributieriem moet officieel wel vervangen worden (auto is de 5 jaar gepasseerd) maar daar wacht ik nog even mee (op eigen risico uiteraard).

Eerst zit er nu een reparatie aan te komen. Er ligt namelijk een heel klein beetje olie bovenop het kleppendeksel. Er is nog geen merkbaar olieverbruik. Ik zal binnenkort eens uitzoeken of ik nog meer nodig heb dan alleen de klepdekselpakking. Deze reparatie ga ik zelf uitvoeren.

Maar zoals gezegd, tot nu to nog geen extra kosten gehad behalve voor slijtage-delen…

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• HenkM

Hey Richard,

Wat olie op het klepdeksel is niet vreemd voor het k4M blok. Olie wil wel eens tussen deksel en dekselboutjes zweten. Zelf had ik dit met de Laguna en de MCV (de Duster is vooralsnog droog :-) ).

Kijk eens of het wel werkelijk de klepdekselpakking is.

Remedie voor de boutjes: een voor een los en iets vloeibare pakking eronder voor je ze vastdraait.

Suc6

• Martin en Richard de Goeij

Hoi onze Logan MCV heeft nu 120000km gereden en het onderhoud is altijd en op tijd! Bij Dacia/Renault — Bochane Zeist— gedaan.

Wij hebben nooit zulke hoge rekeningen daar gezien hoor!

Komende week word de nieuwe Lodgy afgeleverd……we vertrouwen weer op betaalbaar onderhoud!

• Barrabas

Bijna 1600 € ,kan je al beter als voorschot + inruil gebruiken voor een nieuwe Dacia.Toch eens over nadenken wanneer het bij mij zover is.

:)

• RichardMCV

Hoi Henk,

Bedankt voor de informatie. Ik zal hier eens naar kijken. Ik heb het kleppendeksel al wel vaker droog gemaakt om te kijken of ik een spoor kon vinden waar het vandaan komt. Echter dat is nog niet gelukt.

Als je voor de auto staat dan is de olie te vinden direct voor de meest rechtse bougie. dit zijn ondertussen een paar druppeltjes bij elkaar. Ik zal het deksel nog eens goed droogmaken en dan proberen de herkomst te achterhalen door maar steeds een klein stukje te rijden.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• HenkM

Yep Richard het zijn de boutjes Richard, de boutjes ;-) .

• Paul035

Om al na 5 jaar afscheid te moeten nemen van je Dacia en dan weer over de 10.000 € te moeten bijbetalen voor een nieuwe, is een beetje zuur. Vooral als je met de nieuwe ook weer van die dure reparaties kunt verwachten.

Overstappen naar een betrouwbaarder merk en dealer ligt dan meer voor de hand. Ik kies voor oprijden (altijd het goedkoopste), maar ga wel uitkijken naar een andere reparateur.

• Barrabas

Auto afgeschreven,nieuwe wagen met saloncondities.Terug vijf jaar garantie,geen apk,nieuwe snufjes,opties enz. en rijden maar.

B)

• Paul035

Als mijn inkomen zo hoog was dat ik me dat kon veroorloven, zou ik toch eerder gaan voor een VW Caddy Combi Maxi op diesel en 'm helemaal oprijden (ben je wel iets van 25 jaar zoet mee denk ik).

Om de prestige van om de haverklap een nieuwe auto rijden, geef ik niets. :P