Motor slaat af bij lage temperaturen

  • piewie

    Mijn 1.6 mpi heeft die kuren ook; goede koude start en na een paar honderd meter slaat ie af. Geen achterruitverwarming, vooral geen airco en geen radio helpt de Daas door de eerste minuten in. Wel lastig, want die achterruitverwarming (ook voor de spiegels) is zo handig, en die aanjager (voor de voorruit, al dan niet met airco, die toch niets doet in de kou) heb je zo hard nodig.

    Ach ja, waar hebben we het over? Mijn vroegere Fiat 500 (niet zo'n hedendaagse retroneppert, maar een echte uit 1967) had het ijs nog na een half uur aan de binnenkant van de vooruit staan met vorst.

  • Daciast

    De 1200 tot 1500 toeren is inderdaad normaal, en na verloop van tijd, als de motor wat warmer is, draait deze ook netjes zo rond de 750 toeren stationair. De 500 die ik aangaf zijn écht 500 toeren, niet de 750! Daar komt ie dus onder, en dat lijkt mij toch niet normaal!

  • Daciast

    Hoi wimpie,

    Ik wacht altijd even met wegrijden. ‘s Ochtends thuis omdat ik het frontje van de radio er nog in klik, en bij wegrijden op m’n werk vaak nog even het schermpje van de handsfreeset inklikken, en soms toch aardig lang wachten totdat ik vanaf de parkeerstrook langs de weg, mijn auto veilig kan omdraaien om richting huis te gaan.

    Starten zonder gas te geven is iets wat ik tijdens mij rijlessen jaaaaren geleden al geleerd heb. De enige auto die ik gereden heb die ik zo moest starten was een Nissan Patrol 3.3L diesel uit 1985… Daar moest je 's winters een paar maal het gaspedaal intrappen, en volledig ingetrapt houden tijdens het starten (stond zelfs zo in het instructieboekje)! Starten met ingetrapt gaspedaal is niet echt meer van deze tijd…

  • Avaka

    Dit is 750 toeren:

    http://img518.imageshack.us/img518/1613/p4140003.jpg

  • Jubbels

    Klopt, als 'ie 500 toeren zou lopen staat de wijzer op het onderste streepje.

  • Daciast

    Daar staat ie bij mij dus af en toe, op het onderste streepje… Dan heeft het motormanagement wel zoiets van “ohjee, volgens mij moeten we ff iets meer toeren maken!”. Meestal gaat dit nog net goed, maar hij slaat af en toe ook af.

  • henk

    je moet een keer het gaspedaal intrapen daar na starten dan gaad de automatische choke werken na verloop van vijf a tien muniten slaat die dan weer af heb je ook geen problemen dat de mooter afslaat

  • Peter.H

    Wat jij beschrijft Henk dat klopte bij mijn VW kever 1200 uit 1975

    Dat was de automatische choke die in werking stelde, dat gaat bij onze Dacia niet meer op.

    En….. het moet wel heel hard sneeuwen wil ik niet naar Xanten komen.

    Groeten en tot volgende week in Duitsland.

    Peter en Margot.

  • Henkes

    Er is niets irritanter dan een motor die afslaat zonder dat je daar zelf opdracht voor geeft! Een motor, ook een Daciablok, hoort gewoon goed zijn werk te doen, ook bij koud weer!

    Op alle hierboven beschreven auto's zit nog garantie, waarvoor is dat eigenlijk?

    Juist!!!!!!!!, als er iets niet naar behoren werkt moet de dealer er voor zorgen dat de auto functioneert op die manier zoals je van het voertuig verwacht…en afslaan van de motor bij lage temperaturen ligt niet in het verwachtingspatroon toen je de aankooporder tekende!

  • henk

    ik begrijp er niets van dat jullie mooters afslaan ik heb waar schijnluk de beste dacia die in nederland rond rijd als ik op het prikbord leest wat jullie allemaal voor problemen hebben achter licht laat vocht door gasbedaal werk niet goed radio en luitsprekers is niks stoel beweeg ik kom 6/2/2010 naar xanten dan zou ik mijn dacia wel aan jullie laaten zien dat ik de perveckte dacia sandero lauriate 1.6 heb