Verbruik Duster

• Mark L.

T'is hoe je het bekijkt.

Wij hebben via ons werk een doorgedreven eco-rijden opleiding gekregen, en daar is gebleken dat je wel degelijk minder kunt verbruiken dan de fabrieksopgave zonder hinderlijk te worden voor je mede weggebruikers.

Een vb,

Mijn Opel combo (lichte vracht 1.7TDI) van het werk word grotendeels enkel gebruikt voor stadsverkeer in combinatie met korte ritten (koude moter).

Opgegeven waarde van verbruik in stad door opel = tussen de 6.5 en 7.0L/100km, ik zit met een verbruik tussen 5.0 en 5.5 L/100km oplopend bij winterweer naar 5.5 en 6.0L/100km.

• GJvdZ

Ben ik niet me je eens. De fabrieksopgave van mijn Ford Focus is 5.0l/100km en dit haal ik vrij gemakkelijk. Soms zit ik er zelfs nog wat onder. Het enige wat ik doe is me houden aan de maximumsnelheden en zo snel mogelijk opschakelen. En natuurlijk niet plankgas optrekken. Toegegeven, door wat langer door te trekken in een lagere versnelling ben je wel zeker een seconde eerder op de 100 km/h, maar die gigantische vertraging neem ik dan maar op de koop toe ;-)

• Rik

Mijn wagentje verbruikt 5,5 bij een normale rijstijl. diesel 107 pk

• tonnie

ik kan nog niet pochen op t verbruik heb nu ruim 1000 km erop zitten en zeg maar half -stads half grote weg,heb gisteren vol getankt en bij deling kwam ik nog niet op 1-12 en vlgs boordcomp. 8,5/100

• Avaka

1 op 12,5 is heel erg netjes voor een 1.6 16v. Ik vind het knap!

• Geinponem

Morris Schreef:

——————————————————-

> Ik rij nu sinds begin juli in mijn Duster 1.6. Ik

> hou mijn benzineverbruik bij in een excel

> spreadsheet -meer hobby dan noodzaak-. Als ik moet

> tanken dan is het altijd helemaal vol en voer dan

> de hoeveelheid getankte benzine en het antal

> gereden kilometers in op het excelblad.

> Tot op heden - na ruim 2000 km - staat het

> gemiddelde verbuik 1 op 13,2 km/l.= 7,55 lt/100km.

> Nagenoeg gelijk aan de fabriekswaarde van Dacia

> (7,5 gemiddeld verbruik).

>

> Door dit te vergelijken met wat de verbruikstmeter

> in de auto aangeeft, blijkt dat deze iets

> pessimistiser. De afwijking is ongeveer 0,2 lt.

> Als dus de computer 7,5 lt gemiddeld aangeeft dan

> blijkt dit als je het berekend adhv getankte

> hoeveelheid en verreden kilometers dat je uitkomt

> op 7,3 lt per 100 km.

>

> Als ik dit vergelijk bij mijn vorige auto (Toyota

> Corolla) dan blijkt dat daar een negatieve

> aanwijzing wordt gegeven. Wellicht doen

> fabrikanten dit expres zodat de auto in

> werkelijkheid zuiniger rijdt dan de boordcomputer

> aangeeft en dat je dan optijd bij de pomp

> verschijnt.

>

> Soortgelijk is de aanwijzing van de

> snelheidsmeter. Deze geeft van fabriekswege een

> hogere snelheid aan dan in werkelijkheid wordt

> gereden. Hierdoor kan de fabrikant nmelijk niet

> aansprakelijk worden gesteld voor gemaakte

> snelheidsovertredingen. Je moet dan ook oppassen

> als je andere banden/velgen onder een auto gaat

> zetten. Laat je dan door een deskundige adviseren!

> Een maatje grotere velg of een band met afwijkende

> hoogte/breedte kan zomaar resulteren in een

> verschil van 5 km/u (hoger of lager).

> N.B. Bij de standaard Duster (benzineuitvoering)

> is de werkelijke snelheid 95 km/u bij 100 km op de

> snelheidsmeter.

N.a.v. onderstaand berichtje uit een ander topic vraag ik me af hoe je het beste je verbruik kunt bepalen. Het blijkt namelijk dat er nog heel wat liters getankt kunnen worden nadat de pomp voor de eerste keer automatisch afslaat. Wanneer is deze dan volledig vol? Het ‘afslapunt’ schijnt bovendien van pomp tot pomp te kunnen verschillen en is daarnaast nog eens afhankelijk van hoe horizontaal je Duster staat. Op deze manier lijkt het me nogal lastig om aan de hand van een ‘volle’ tank het verbruik te bepalen. De boardcomputer is dan misschien toch een betere indicator. Vooral als je hem niet te vaak reset.

Bij het aftanken van de Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway en Duster Diesel/ Benzineversies past er na het automatisch afslaan van het vulpistool nog 10 tot 14 liter extra in de tank!

Het is alleen met veel geduld voor elkaar te krijgen en komt door de U vorm en de vulhals vorm die de brandstoftank heeft.

Diesel schuimt verschrikkelijk (maakt niet uit welk merk), en dat bemoeilijkt het aftanken nog meer, het gaat iets beter als de auto scheef staat met de vulopening hoger naar de pomp.

De liters na het afslaan komen bij de 50 liter die de tank volgens fabrieksopgave kan bevatten.

Bij het aftanken ben ik een keer uitgekomen op 64,06 liter in mijn Logan 1.5 dCi, en de tank was nog niet leeg!

• Geinponem

Gisteren vrij snel na het aanspringen van het rode benzinelampje getankt. De pomp sloeg al af na 36 liter. Daarna dus geduldig door blijven pompen. Na 53 liter ben ik uiteindelijk gestopt. De volgende keer probeer ik weer wat verder te gaan. Ik had trouwens 7.8/100 km gereden volgens de boardcomputer.

Weet iemand trouwens of het rode benzinelampje ook nog gaat knipperen als je nog langer wacht met tanken?

• Frans D

LPG Verbruik Duster 4x4 laureate met 63liter bruto gastank en 50liter effectieve inhoud.

Vandaag LPG getankt en verbruik berekend (is nu eerste keer). Ik kwam uit op 1 liter per 10.05 km. Heb net geen 500km gereden.

Km stand bij begin verbruik was 1500km. Rijgedrag: het nieuwe rijden met af en toe even gas erop. Boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 8,0 liter op 100km aan (dit om eea wellicht een beetje te relateren aan mogelijk benzine verbruik.

• j. buffing

Onze vorige auto was een MCV 1.6 16v

Met deze auto hebben we in 3 jaar ruim 50000 km. gereden.

De boordcomputer gaf bijna altijd 7,6 l/100 km aan.

In de praktijk tanken wij de auto af als het lampje gaat branden, en dan ging er de ene keer 45 liter en de andere keer veel meer of minder in.

Maar over deze ruim 50000 km. was het verbruik (liters gedeeld door het aantal km.'s 1 op 13 dus ongeveer 7,6 liter per 100 km.)bijgehouden op autoverbruik.nl

Nu rijden wij in een Sandero 1.2 16v en de boordcomputer geeft 6.1 liter per 100 km. aan

In de praktijk staat de teller na ± 5000 km. op 1 op 16 (dit is dus ook ongeveer 6.1 liter/100 km)

Bij onze MCV was de afwijking van de teller groter dan bij de Sandero.

De MCV gaf bij 120 km./h op de TOM TOM 113 Km. aan

De Sandero geeft bij 120 Km./h 118 Km aan op de TOM TOM

Dus als je het verbruik wilt meten is het belangrijk dat over een langere periode te bekijken.

Groetjes

Jan

• Sjaak

Ik rijd nu iets meer als één maand in mijn Dacia Duster 1600 CC 4x4 benzine rond en het verbruik is gemiddeld stad en grote weg 8,8 liter per 100 km in automatic all wheel drive stand. Dat is 1 liter benzine per 11,4 afgelegde kilometer.

Vind ik erg netjes.

Sjaak