Ik heb een Dacia Duster type Lauréate met vaste trekhaak van Thule.
Ik heb bij www.carNjoy.nl vier parkingsensoren gekocht, met New Led Display voor 64,50 €.
De bovenkant van mijn trekhaak bevindt zich op 48 cm van de grond en op 12 cm onder het centraal punt van de sensoren die ik ga plaatsen. Het verste punt van de bol, t.o.v. het bumperdeel waar ik de sensoren ga plaatsen, is 10 cm.
Ik heb 4 gaten in de bumper geboord. De twee middelste op 46 cm van elkaar en de twee buitenste op 41 cm van de middelste (= + de afstand van de originele Dacia sensoren).
Het centraal punt van de gaten heb ik op 22,5 mm geboord t.o.v. de scheidingslijn tussen het zwarte en het gekleurde deel van de pumper. Zie foto.
Op te merken valt dat, wanneer je door de eerste gekleurde laag zit, je een spatie van enkele mm hebt en dan nog door het zwarte plastic deel moet boren, zonder enig probleem.
Let op: telkens als je een gat geboord hebt moet je de plastic uit de bijgeleverde boorkop halen !
Je steekt de vier kabels door de gaten. De kabels vallen bijna vanzelf uit de achterkant van de bumper. Druk de vier sensoren in de gaten, er op lettend dat het pijltje aan de achterkant van de sensoren naar boven staat !
Leidt nu de vier kabels naar rechts achter (kant achteruitrijlicht), met kabelbinders aan het trekhaakstel, boor een gat door de plastic en leidt ze naar binnen zoals aangegeven op bijgevoegde foto (onderkant van foto is de achterzijde van de wagen ). Je komt dan uit in de holle ruimte waar de krik zicht bevindt en eveneens het aansluitpunt van het achteruitrijlicht. Smeer het gat weer dicht met bijvoorbeeld silicone.
De control unit kan je in deze ruimte plaatsen en volgens de richtlijnen aansluiten.
Het display plaats je op het dashboard, rechts of links, dan kan je zonder problemen de kabel tussen de rubbers naar beneden leiden en verbergen. Aansluiten kan via de sigarettenaansteker of eventueel op een ander aansluitpunt. Klaar is Kees.