afwijking boordcomputer

• midget

Gisteren een redelijk grote rit van 250 km gereden alleen grote weg met max 100 en 120 en niet snel accelereren of zo gewoon rustig gereden..

de boordcomputer gaf aan 8.9 liter op de 100km dat is al rijkelijk veel. Ik ben het werkelijke verbruik gaan uitrekenen door de auto weer vol te tanken.dan kom ik aan een verbruik van 1:9.4. dat is helemaal veel.

Weet iemand of er aan de afstelling van de auto iets gedaan kan worden?

• midget

Even vergeten het gaat om een gewone duster benzine met 1800km op de teller

• DerRudy

Je weet toch wel dat je de meting kan “resetten” dan gaat de boordcomputer zichzelf weer inleren en het huidige verbruik berekenen.

Nadat je auto is ingelopen zal je de boorcomputer eens moeten resetten om (meer) actuele gegevens te krijgen.

mgr

Ruud

Ik rij zelf op LPG en dan zijn die gegevens helemaal “van de pot gerukt”.

• GJvdZ

Kan er ook niet een afwijking zijn in het punt waar de pomp afslaat? Dus dat de tank bij de ene pomp voller kan raken dan bij een andere. 250 km is niet zo heel ver voor een echt nauwkeurige meting (ca. een halve tank benzine).

• Geinponem

Na ruim 3000 km met mijn Duster 4x2 (benzine) staat mijn verbruik gemiddeld rond 8 liter per 100 km (1:12,5). Vaak lees je echter dat boordcomputers een fikse afwijking kunnen hebben inderdaad. Normaal gesproken kan je het zelf uitrekenen door het aantal gereden kilometers op 1 tank te delen door het aantal getankte liters (bij een volle tank). Dacia's blijken echter een ‘rare’ tank te hebben waardoor dit volgens mij helaas ook niet goed werkt. Door de vorm van de tank slaat de tanksslang namelijk nogal snel op stop waardoor je te snel denkt dat de tank vol is. Laatst brande het rode tanklampje waarna ik 36 liter kon tanken nadat de tankslang er voor de eerste keer mee stopte. Uiteindelijk heb ik er (na veel afslaan) tot 53 liter in gekregen (en misschien kon er nog wel meer in).

Zou ik het verbruik hebben uitgerekend na de eerste 36 getankte liters zou ik uitkomen op 1:17,9 (644 km /36). Niet slecht!

Bij 53 liter kom je echter op 1:12,2.

De vraag is dus wanneer je de tank als ‘vol beschouwd’' om zelf je verbruik uit te rekenen.

• Geinponem

GJvdZ Schreef:

——————————————————-

> Kan er ook niet een afwijking zijn in het punt

> waar de pomp afslaat? Dus dat de tank bij de ene

> pomp voller kan raken dan bij een andere. 250 km

> is niet zo heel ver voor een echt nauwkeurige

> meting (ca. een halve tank benzine).

Dit speelt inderdaad OOK nog een rol: de ene pomp slaat sneller af dan de andere.

• Morris

Zelf ken ik het probleem met het snel afslaande vulpistool bij het tanken niet. Na de eerste afslag kan ik er nog ongeveer 1 liter bij “druppelen”. Meestal tank ik bij het zelfde tankstation onder dezelfde omstandigheden. Na ruim 4200 km met mijn duster 1.6 benzine uitvoering staat het berekende gemiddelde - aantal liters gedeeld door aantal kilometers - op 1:13.2. De boordcomputer geeft aan 7.5 lt per 100 km.

• Dyna-Miek

Hallo allemaal,

Met mijn navigatie gezien dat de km teller en dagteller minder dan 1/2 % onnauwkeurig zijn, de klok nog geen minuut na 8 maanden, waarom kunnen ze dan geen nauwkeurige snelheidsmeter in een auto maken. Ik zit nu veel te veel op de snelheid van mijn navigatie te kijken bij trajectcontrole : levensgevaarlijk toch ?

groetjes, Dyna Miek

• Jubbels

Een snelheidsmeter zal altijd afwijken van de werkelijke snelheid. De meter geeft een hogere snelheid aan dan de werkelijke snelheid.

Hiermee dekken de autofabrikanten zich in tegen claims.

Ook zal met het slijten van de banden de afwijking toenemen.

Is niet alleen bij Dacia, bij andere merken ook.

• remcora

Er kan per pompbeurt een verschil ontstaan. Geldt ook bij de mcv. Bij mijn vaste pomp klopt het aantal liters redelijk goed met wat de boordcomputer aangeeft. Ook het verbruik klopt dan. Bij een andere, door mij redelijk vaak gebruikte pomp, gaat er veel meer in. Deze loopt trager en ik zie dan ook dat ik veel kan rijden voordat ik het eerste blokje verlies. Het verbruik is wel gelijk. Bij afwisseling moet ik het dus hebben van de computer. Deze staat vrij constant op 6.4l/100