afwijking boordcomputer

• Geinponem

Opa rené Schreef:

——————————————————-

>

> Waneer een pomp afslaat is irrelevant.

> Getankte liters/aantal kilometers.

> Dus niet 55 (opgegeven tank inhoud) /aantal

> kilometers.

>

> René.

Dit scheelt wel degelijk. Je gaat immers uit van een volle tank. Maar wanneer is een Dacia-tank vol? Bij andere merken is dit meestal per pomp (ongeveer)gelijk en kan je deze berekening goed maken. Bij een Dacia blijken de verschillen nogal groot. Volgens mij kan het bij een Dacia alleen als je telkens dezelfde pomp gebruikt en ook op hetzelfde moment stopt met tanken (bijvoorbeeld na eerste keer afslaan tankpistool).

• Zorro

Als je meer liters tankt dan normaal per afgelegde kilometers verbruik je toch meer,of zit ik fout?Maar wanneer is je tank vol of niet plus of minder dan 55L,dat hangt inderdaad af van jezelf en de pomp tegendruk.

• GJvdZ

Als je 83 rijdt, sta je eerder stil voor het stoplicht, dat dan weer wel. Het lijkt me vreselijk onrustig rijden als je steeds je GPS in de gaten moet houden, om vooral niet onder het wettelijk maximum te willen rijden.

• Zorro

B) Inderdaad.In Belgie hebben we 30,50,70,90 en 120km/h wegen met een 6% toegestane pakkans afwijking.Tot 90km/h kan ik 5km/h harder en 10km/h meer bij 120km/h.Wel te verstaan indien de omstandigheden dit toelaten.Afgaande op de snelheidsmeter zit ik daar dan steeds onder en ben nog nooit gepakt op snelheid,wel op andere dingen :)

• Morris

Ik krijg even niet mee wat een snelheid van 83 km/u te maken heeft met stop/verkeerslichten.

Ik geef Dyna-Miek helemaal gelijk. Even doortrekken naar 85 á 90 km op de teller of 83 echte op de GPS cq TomTom. en dan de cruisecontrol inschakelen. Je wordt dan niet geflitst en rijdt toch lekker door. Voortsukkelen met een kilometer of 75 daar lok je alleen maar inhalen mee uit!

• HenkM

Of gewoon meer op het andere verkeer letten i.p.v. op de limiet proberen te rijden. “Go with the flow” X( .

• Dyna-Miek

Ik win meer tijd door 83 ipv 75 (10%) te rijden dan 134 ipv 124 (8%)

Miek

• NvD

Ik weet niet hoe het bij de Duster zit, maar die gebruikt waarschijnlijk dezelfde boordcomputer als mijn Sandero 1.2. Van mijn boordcomputer weet ik in elk geval zeker dat deze een heel grote afwijking heeft voor het verbruik.

Al sinds de aanschaf heb ik bij iedere tankbeurt het aantal werkelijk getankte liters, het aantal volgens de boorcomputer verbruikte aantal liters en de afgelezen kilometerstand bijgehouden in excel. Bij de laatste tankbeurt had ik in totaal 4641 km gereden sinds de aanschaf en heb ik in totaal 268,41 liter benzine getankt. Dit geeft een werkelijk verbruik van 5,78 liter / 100 km ofwel 1 op 17,3.

De boordcomputer beweert echter dat mijn verbruik gemiddeld 7,1 liter / 100 km is geweest en dat ik in totaal 329 liter brandstof verbruikt heb. De boordcomputer heeft dus al zo'n 60 liter benzine - meer dan een volledige tankinhoud - ‘voorbij zien komen’, die ik helemaal nooit getankt heb. De informatie van de boordcomputer neem ik daarom met een heel grote korrel zout.

• Morris

Henk,

Dat bedoelen Dyna-Miek en ikzelf niet. Je rijdt op -bijvoorbeeld - een provinciale weg. Niemand voor je rijdend dus de weg helemaal voor jou alleen. Je trekt door tot 85 á 90 km op de teller cq 83 km (werkelijke snelheid) op de TomTom. Je schakelt de Cruisecontrol in.

Voila. Je rijdt een constante snelheid, wordt niet geflitst en vermijdt daarmee dat anderen je onnodig in gaan halen en je wordt versleten als Zondagsrijder. Wie dan nog wil inhalen doet zijn best maar.

Op de auto(snelweg) doe ik precies hetzelfde. Op de navigatie 3 kilometer tot (max) boven de toegestane snelheid en je wordt niet geflitst. Ik rij altijd op deze wijze - al meer dan 35 jaar- en heb nog nooit een bon op de mat gehad.

Heb je geen TomTom of ander GPS-systeem, hou dan op de teller maximaal 5 kilometer meer aan. Dit i.v.m. de tellerafwijking. Je blijft dan aan de veilige kant.

• Opa rené

Geinponem Schreef:

——————————————————-

> Opa rené Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >

> > Waneer een pomp afslaat is irrelevant.

> > Getankte liters/aantal kilometers.

> > Dus niet 55 (opgegeven tank inhoud) /aantal

> > kilometers.

> >

> > René.

>

> Dit scheelt wel degelijk. Je gaat immers uit van

> een volle tank. Maar wanneer is een Dacia-tank

> vol? Bij andere merken is dit meestal per pomp

> (ongeveer)gelijk en kan je deze berekening goed

> maken. Bij een Dacia blijken de verschillen nogal

> groot. Volgens mij kan het bij een Dacia alleen

> als je telkens dezelfde pomp gebruikt en ook op

> hetzelfde moment stopt met tanken (bijvoorbeeld na

> eerste keer afslaan tankpistool).

Ik tank bij verschillende pompen.

Als het lampje voor het tanken gaat branden, ga ik naar het dichts bij zijnde tankstation.

Ik stop met tanken als de pomp voor de eerste keer afslaat.

Tot op heden blijkt uit mijn gegevens (die ik noteer op een lijst) dat ik dan 45-47 liter tank.

Elke keer als ik tank noteer ik het aantal km's die ik met de vorige tank lading heb gereden.

Na het tanken reset ik de dagteller.

Het verbruik is dan het aantal getankte liters gedeeld door de dagteller stand bij de volgende keer tanken.

René