Vocht

• Frank_

Ik heb hier ook heel veel last van GEHAD. Bij mijn Dacia Logan MCV is het essentieel dat als ik de AIRCO heb gebruikt ik de auto goed droog rijdt.

Concreet: als ik de airco buiten de hete zomer (en wanneer is dat??) heb gebruikt moet ik minimaal 20 km rijden met de airco uit.

Nu beslaat mijn voorruit dan vaak, maar als ik de verwarming op heet zet en het raam een beetje open is het ook zo weer opgelost.

In de praktijk doe ik de airco buiten de hete zomer maar 1 keer per maand aan.

Het is een omslachtige workaround, maar sinds ik dit doe (en de schuif voor ventilatie natuurlijk wel op buitenlucht) is het vochtprobleem verleden tijd.

Groet,

Frank

• GJvdZ

Ik heb geen Sandero maar een MCV, en ik kan zeggen dat de auto natter is dan alle andere auto's die ik de afgelopen 15 jaar heb gehad. Geen idee hoe het komt en wat Dacia anders doet dan andere merken.

• Ben

Mischien weten de “ouderen” onder ons het nog!?

Vroeger hadden bijna alle auto's in de achterstijl een ventilatierooster.

Dit rooster voorkwam dat er overdruk in de cabine ontstond en voerde de lucht af.

Alleen bij de kleine en goedkope auto's ontbrak dit.

Wel zit er in vrijwel alle moderne auto's ergens achter de achterbumper een rooster met een rubberflap ervoor, die er voor zorgt dat er geen overdruk ontstaat waardoor de klep enz. niet gemakkelijk zou sluiten.

In de Sandero zitten er zelfs twee; wij hebben dat ook nooit vocht in de auto. Wij rijden nl. altijd zonder achterbank. Als de kofferbak gesloten is, heb daar weinig aan denk ik!

Groetjes,

Ben

• De Frans

Is op dit forum al eerder aan de beurt geweest.

Geef in de zoekopdracht eens “ontwaseming ruiten” in en mischien vindt je daar wel een antwoord.

• Rick

Je moet misschien beter lezen. De vraag was of een vochtvreter zin heeft en of het wel effectief genoeg is om beslagen ramen te voorkomen.

Alle anderen die zinvol gereageerd hebben: bedankt!!

PS: Opa rené: jouw reactie van de telegraaf vond ik persoonlijk erg humoristisch >:D<

• adrie van Hoorn

Het moet niet veel gekker worden, vochtvreter in een auto, het is geen stacaravan?Rijden met een bak water in je auto? hak alle ruiten er uit, dan heb je nooit meer beslagen ruiten.

• rgrutter

Ik hoor hier van allerlei verhalen over vochtproblemen in je auto.

Maar zelf heb daar bijna nooit last van. Wat ik ALTIJD heb, is de ventilator op stand twee als ik rijd en de luchtstroom op het raam EN op de onderkant/voeten.

Het meeste vocht gaat in de bekleding zitten. Vandaar dat ik altijd de ventilator aan heb om dat vocht er uit krijgen, en blijf ventileren.

Dit zal wel komen uit de tijd dat ik nog rookte in de auto. Veel ventileren. En de klepstand staat altijd op buitenlucht. Gaat alleen op een andere stand als er ergens stank is.

De verwarming staat meestal wel aan, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten als koude lucht.

Mocht het nou zo zijn dat ik wel de ramen van binnen beslagen heb, zet ik de ventilator op stand 3 of 4. Maakt wel veel lawaai. Soms gaat de airco er bij aan als het van extremer is, maar dat probeer ik tot het minimum te beperken.

• wimpie

Als ik dit allemaal zo lees zijn jullie géén van alle Daas rijders, jullie moeten overstappen op motoren, nooit natte vloeren, nooit beslagen ramen en altijd voldoende ventilatie, zelfs extreem dure auto,s hebben deze periode last van condens, dus………………..

• Rick

Als ik jullie reacties zo lees.. is de benenwagen, voor alle niet brildragende condenszeurders, de beste optie. B)

• Rick

“de ventilator op stand twee als ik rijd en de luchtstroom op het raam EN op de onderkant/voeten. ”

Bedankt voor de tip die ik zal proberen!