hoi wimpie.
Als dit geen dacia rijder is, weet ik het niet meer.
Het is zijn (mijn) 2e dacia.
http://www.daciamodellen.nl/2010/mededelingen/de-duster-van-robert-en-jannie/
of dit is ook goed
http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=485047
Mijn mcv is altijd snel en lang beslagen. Ik vind dat de airco, zeker bij koud weer niet veel doet om het vocht weg te houden. Volgens de garage werkt de airco minder bij koud week, raar verhaal. Ramen goed schoon houden en de eerste paar honderd meter met geopende vensters werkt nog het beste. Overigens ligt het vaak aan de natuurlijke ventilatie. Er zijn vochtgevoelige modellen, bijv. ook de golf 3.
Een lichte waas is met de airco snel verdwenen, ook bij een lage temperatuur. Maar als de ramen zeik nat zijn, duurt het drogen uiteraard aanzienlijk langer. Ik las ergens op een website dat iemand goede ervaring had met een zak(je) zout (tja, wel toepasselijk met de Sint) op het dashboard, het zout zou namelijk door zijn hygroscopische werking heel goed vocht opnemen, een alternatieve vochtvreter.
Waarom m ‘n Sandero vochtgevoeliger is als m ’n merken hiervoor weet ik niet, misschien heeft het te maken met de merkwaardige raamrubbers die volgens mij een relatief groot oppervlak hebben en als een trechter werken waardoor er veel water in de deuren komt te staan. Ik vond namelijk de binnenkant van de deuren wel erg nat toen ik de boel een keer los had, maar daar zal je met andere merken auto 's ook wel last van hebben neem ik aan.
Om van alle vocht problemen af te zijn heb ik dé oplossing……tenminste voor degenen die dat aandurven.
Niet dat het zo spannend is maar toch. Je moet het durven proberen. Kost bijna niks dus wat let je…….
Koop een zak van die synthetische kattenbak vulling. Ik bedoel die glazige korrels, dus geen klei of geperst zaagsel of anders.
Neem een oude kussensloop en knip die in tweeën. Vul beide helften met die kattengrit en naai de sloop dicht.
Leg beide helften onder de beide voorstoelen.
Resultaat: Een perfect vochtregulerend systeem in je auto.
Bij teveel vocht nemen die (silicagel?) korrels het teveel aan vocht op.
Bij droge omstandigheden laten die kussens gelijkmatig hun vocht weer vrij.
Dit is geen grap, zelf heb ik jaren zo gereden met een ‘klamme’ auto.
Na deze truc geen problemen meer.
Hoi Rick,
N.a.v. mijn vorige bijdrage in dit lijntje; heb je al gekeken hoe het bij de roosters in de kofferbak is?
Onze ervaring met Volvo, Fiat, Renault en Dacia laat overigens zien dat heel veel auto's dit probleem hebben.
Zie ook mijn vorige reactie over de ventilatieroosters van vroeger.
Toen was het probleem veel minder en er was nog geen airco.
Ikzelf heb weleens een hygrometer meegenomen tijdens de ritten. Als de airco aan staat werd het voor mijn vrouw met haar longprobleem veel te droog bv.
Groetjes,
Ben
Hoi Rick,
Het is lastig hé. Jammer dat die roosters in de kofferbak zitten. Ik vermoed dat ze -ook- bedoeld zijn voor de vochtafvoer uit de kofferbak en tegen overdruk waardoor de klep slecht sluit!
Maar ja, als je rijdt zonder hoedenplank heb je effect denk ik.
Vroeger vonden autofabrikanten het blijkbaar van heel groot belang.
Ik weet nog dat de Opel Record (1970) van mijn vader zelfs helemaal geïntegreerde roosters had naast het achteruit. De lucht werd dan aan beide zijden boven de -vaste- hoedenplank, als je reed, afgezogen.
Het was een dure constructie; het water dat er in liep werd via een slangetje afgevoerd in de wielkuip.
Ik zou niet weten welke moderne auto dat nog heeft?
Wel heeft vrijwel iedere moderne hatchback -en ook andere modellen- één of meer roosters achter de bumper.
Vaak monden die uit achter de bekleding en zie je ze pas als je een keer de achterbumper eraf haalt of zo. Meestal zit er een rubber flap voor.
Bij de Sandero zitten er in de kofferbak twee roosters die uitkomen in de kokerbalk. Ik vermoed dat die kokerbalk een opening (met of zonder flap) naar buiten heeft, ergens achter de bumper. Een soort “sluisconstructie”.
Ik heb deze trekhaak er niet zelf opgezet; anders had ik het geweten.
Groetjes,
Ben
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?