Winterbanden in Duitsland verplicht

• rgrutter

Beste Henk,

De M+S banden onder de duster worden NIET aangemerkt als winterbanden in Duitsland.

Hier een stukje uit de mail van Bebas uit duitsland http://www.harzfruehschoppen.de/page1.php .

M+S Reifen sind nicht immer Winterreifen. M+S steht manchmal auch auf chinesischen

Sommerreifen. Nur die SCHNEEFLOCKE zusätzlich auf dem Reifen steht für Wintertauglichkeit!

Die Latitude Michelin sind Sommerreifen! Auf Reifen für Transportern (zum Beispiel VW T5)

steht immer wieder mal M+S ohne Schneeflocke.

M+S stand vor vielen Jahren für Winterreifen. 2010 ist der Begriff vogelfrei.

Jede Kaffeemaschine könnte dieses ungeschützte M+S Symbol tragen!!!!!

• DerRudy

Apart de stelling hier in ons kikkerlandje heb je geen winterbanden nodig, Ik moet voor 7 uur morgens op mijn werk zijn en ik verwacht echt niet dat dan alle wegen sneeuwvrij zijn (zie situatie vorig jaar heel Nederland in rep en roer).

Dan zal je toch je ‘eigen broek’ op moeten houden, of je moet je omdraaien en pas rond een uur of negen (met je zomerbandjes) op de weg bewegen.

De grootste verlakkerij: ach als ik dan al mijn collega’s zie prutsen omdat ze niet eens de oprit (vorige winter tweemaal) opkomen dan weet ik nog zo net niet of het een slechte keuze is die ‘Sneeuwbandjes’.

Voor onze Daasjes niet van toepassing, maar vorig jaar een tijdje met een achterwiel aangedreven auto moeten rijden, en geloof me als je dan met een beetje vorst of sneeuw nog denkt dat die winterbandjes slecht zijn dan denk ik Droom lekker verder.

Misschien is dat ook wel de oorzaak dat ze in Duitsland (wat meer heuvels/bergen en vaak auto,s met een groot vermogen op de achterwielen) wat kritischer zijn.

Ik zie mijn winterbandjes als een soort van No-Claim beschermer en kijk eens dan vallen de kosten opeens errruuuuggg mee.

Kijk en een banden test is net zo goed als de data actueel is, banden die een aantal jaren geleden als goed uit de test kwamen zijn nu (met de huidige vooruitgang in techniek/ontwikkeling) opeens de zg mindere band.

Kijk als we in mijn ogen een test uitvoeren moet je ook bv een Michelin (zomerband) met een Michelin (winterband) wegzetten met dezelfde auto,s onder dezelfde test omstandigheden.

Maar het valt me op dat mensen die nooit winterband uitgeprobeerd hebben twijfels hebben over het nut van deze bandjes, ik was tot een paar jaar geleden ook kritisch maar ik had zo van “Iedereen zijn ding’.

mgr

Ruud

• Avaka

Hoi Ruud,

Op mijn zakelijke auto heb ik ‘verplicht’ winterbanden.

Als er iets waardeloos rijdt onder 98% van de NEDERLANDSE omstandigheden dan is het wel winterbanden.

De kont (van mijn uiteraard voorwiel aangedreven Megane) slingert alle kanten op.

De eerste keer dat ik weg reed na de wissel, ben ik gestopt omdat ik dacht dat alle 4 de banden lek waren.

Ik heb dan ook nog nooit profijt gehad van winterbanden, alleen maar last.

Nogmaals, winterbanden hebben alleen voordeel als je daadwerkelijk door sneeuw en ijs moet rijden.

Verder ben je met gewone banden in het voordeel. Ze remmen beter en sturen beter (tenzij er daadwerkelijk sneeuw of ijs op de weg ligt).

Die paar keer dat er sneeuw ligt doe ik extra voorzichtig, zoals ik de afgelopen 25 jaar gereden heb.

Toen was die hype er nog niet immers. :)

• Willem Z

Op adac.de lees ik dat we goed zitten met onze M+S banden. Wie het echt weet mag het zeggen.

• DerRudy

Hoi Adriaan,

Het is ook niet dat ik de winterbandjes de hemel in prijs, ze maken immers ook meer herrie (het zg wringen in de bochten bij lage snelheden) en het verbruik is ook hoger dan bij zomerbandjes en bij regen en sneeuw een enorme fontein achter de auto.

Maar vorig jaar moest ik (toen er hier 10 cm sneeuw lag) s,nachts naar het vliegveld Welschap en ik kon niet over de snelweg en moest binnendoor dus overal lag nog verse sneeuw en ik kreeg het gevoel dat mijn Daas op een rails reed.

Ik ben net zoals jij ook geen rijder die zijn grenzen opzoekt en probeert te verleggen, heb ook (doordat ik met winterbandjes rij) spatlappen onder de MCV gezet om geen overlast (to van medeweggebruikers) te veroorzaken.

Maar wat ik niet goed begrijp dat die winterbanden van de lease maatschappij zo beroerd zijn, de lease maatschappijen (zoals ik ze heb gehad) kiezen toch voornamelijk voor A-merk banden.

Ik zou toch (nog een keertje) dit aankaarten bij de lease maatschappij.

Mgr

Ruud

• HenkM

Duitse mede Dusterrijders hebben de wet bekeken, hieruit volgt dat de Conti Cross Contac M&S voldoen aan de Duitse eisen voor winterbanden.

Er zijn ook banden die voorzien zijn van het “sneeuwvlok-symbool” maar dit predicaat niet verdienen zoals blijkt uit recente testen. Een telefoontje naar “mijn” Duitse bandenleverancier bevestigd dat de Conti's voldoen voor de Duitse wetgeving (waarom zou hij niet de waarheid spreken want anders zou hij me een setje banden kunnen verkopen).

Een kanttekening moet ik wel nog maken. Ik heb ruim ervaring met winterbanden (en het verschil met zomersloffen). Zouden de Conti's toch nog tegenvallen qua grip dan komen er alsnog “volle” winterbanden. Vooralsnog vallen de Conti's bij 0°C en een laag modder op de weg (werkzaamheden in de buurt) alles behalve tegen (behalve dat de Duster uitziet als een varken).

• Rick

Ruud waarom geef je geen reactie op m'n scepticisme?? Reageren is uiteraard geen verplichting maar ik vind het wel vreemd.

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/13176007/13176586/re-winterbanden-in-duitsland-verplicht#msg-13176586

Mvgr,

Rick

• DerRudy

@Rick,

Ik had al een reply gegeven, morgen weet ik het meer (zie mijn betoog ) van 19:22 vandaag.

mgr

Ruud

• Rick

Oké, ik begon al bijna te denken dat ik totaal verkeerd heb gereageerd op jouw bericht. Maar ik vroeg mij oprecht af of de Duitse politie per band gaat beoordelen af deze in aanmerking komt voor een boete.

Vrijdag 26 November 2010

BERLIJN - Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf maandag winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.

http://www.boetes.nl/nieuws/5031/Duitsland-Verplicht-Winterbanden.html

Mvgr,

Rick

• DerRudy

@Rick,

Ik vraag me ook af of dit praktisch is te controleren (moet er daar toch wat meer groen daar op straat), maar zoals bij mijn zwager met een aanrijding dan hebben ze echt alle tijd voor je.

Ik zie ook nogal wat ‘Beren op de weg’ want gezien de hoge snelheden dan moet je naast het feit of het wel winterbanden zijn ook serieus kijken naar de Dot code (leeftijd) en de Snelheids-index.

Je moet ook geen Mercedes AMG gaan rijden en het huismerk van Kwikfit erop zetten, maar ja ik wil ze toch echt niet de kost geven mensen die verkeerd materiaal gebruiken.

mgr

Ruud