klaar met Dacia

• arno

Ja, ik ben helemaal klaar met Dacia.

Mijn MCV is inmiddels 3,5 jaar oud.

Heb problemen rondom de auto al gehadd varierend van lakproblemen tot schakelbak problemen. Met de kerst was het weer eens hommeles, en was de aandrijfas rechtsvoor kapot, zomaar opeeens tijdens het rijden. Geen hoge drempel of weet ik wat wat een schok zou kunnen veroorzaken, maar zo maar opeens……………

Reperatie bij Mafait in Almere was een drama. Afspraak gemaakt via internet, auto al een dag van te voren bij de dealer laten neerzetten. Dag later 's avonds op het fietje erheen(ja, want dat vervangende vervoer krijg je daar ook echt niet) en …………uh……….nee de auto was niet klaar …………??????????????? .Was ook lekker doorgeven maar niet heus. Ik was daar vroeg in de middag ook al geweest om te vragen hoe of wat, want het was de bedoeling een dag later weg te gaan, en ja ook weer op de fiets

Maar o.k. dan een dag later nog maar eens proberen. En ja hoor eindelijk laat in de middag het verlossende telefoontje dat de auto klaar was.

Ja en dan de rekening € 395,- waanzin want een paar maanden eerder had ik ook al problemen met de schakelbak geahd waarvoor ook de auto al een paar dagen bij de dealer had gestaan. En die 2 problemen zijn echt aan elkaar gelinkt. Maar niet volgens Dacia…………

Goedkoop blijkt dan (voor ons in ieder geval) duurkoop, zeker ook als je dan in gedachten neetm dat ik 2 maanden eerder de auto wilde inruilen voor een nieuwe , zo volledig mogelijke MCV tegen een inruil van 8000 ?????????

Dus in 3 jaar schrijf je meer dan de helft van deze auto af????

NOOIT MEER DACIA VOOR MIJ

• mcvjournaal

Jammer, dat problemen met je Dacia zo slecht worden opgelost, maar dat zal slechts voor een klein deel met de Dacia te maken hebben. Een goede garage is - zeker met problemen - goud waard en dat zijn ze helaas niet allemaal.

Maar wat ik vreemd vind zijn de fabels over de hoge afschrijving op een Dacia.

Dat is namelijk simpelweg niet waar, een voorbeeld (Bron ANWB):

Dacia Logan MCV 1.6 16v juli 2007 met opties nieuwprijs € 15.520, Inruilprijs nu € 8.950.

Afschrijving € 6.670 !

VW Golf Variant 1.4 juli 2007 met opties nieuwprijs € 22.555. Inruilprijs nu € 10.950.

Afschrijving € 11.605 !

Je hebt ten opzichte van zo'n “waardevaste” VW dus zo'n € 5000,– aan afschrijving minder kwijt.

Kortom met een Dacia schrijf je mede door de prijs zowel in euro's als in percentage veel minder af.

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• HenkM

Mij hoor je iig niet klagen. Inruil van de MCV op de Duster is me enorm meegevallen. Op een Laguna bv had ik een veelvoud afgeschreven.

• Karl

Nou wat garage betreft ben ik ook klaar, maar dat ligt aan de garage en niet aan de dacia.

Ze zijn bij de beurt gewoon dingen vergeten en brengen dingen in rekening die niet mochten gebeuren.

Een plastic klemmetje was afgebroken en zou vervangen worden is niet gebeurd, en verder had ik mijn koplamp voorzien van een nieuwe lamp uit mijn reservelamp doosje.

De garage gevraagd om die weer bij te vullen, hebben ze gedaan maar daar rekenen ze doodleuk 12 euro voor ( en 5.37 voor de lamp).

Ja voor het vervangen van een lamp vragen wij geld dat is het antwoord, ja als je hem er in moet zetten maar niet voor het in een doosje doen !!

Die afschrijving moet je in verhouding zien, bij een nieuwe auto schreef ik altijd ongeveer 2500/3000 euro per jaar af (nieuwprijs rond de 20000 euro).

Als ik dus de helft na 3 jaar als inruilprijs krijg vind ik dat niet zo slecht 15000 gedeeld door 2 is 7500, verrek weer die 2500 euro per jaar !

• arjan

Wij hebben onze sandero gekocht met de bedoeling deze ‘op’ te rijden (dus een jaar of 8 á 10). Als je er dan nog 1000 euro voor krijgt als je een andere/nieuwe auto (daas of renault) koopt, heb ik dus 13.000 euro afgeschreven in 10 jaar. Niet slecht vind ik. Een dacia is nou eenmaal geen merk wat het op de 2e handsmarkt goed zal (gaan)doen. Ik heb geleerd om eerst even contact te hebben met de garage of de auto klaar is, voordat ik op de fiets stap (omdat het altijd tegen kan vallen, ook voor de garage). Ik heb er inmiddels 55.000 km. op zitten in iets meer dan 2 jaar tijd, ik heb geen enkel probleem gehad (op een losse stoel na wat keurig volgens de garantieregeling is geregeld). Bovendien heb ik een prima verstandhouding met mijn garage waar ik al een jaartje of 20 klant ben (overigens 2x van eigenaar veranderd, steeds keurig geholpen). Tuurlijk ben ik ook wel eens ontevreden over een rekening, maar dat weet je met autorijden.

• dianavdk

Ik wil even reageren op wat Herke schrijft over de bron ANWB met onderstaande als v.b

Dacia Logan MCV 1.6 16v juli 2007 met opties nieuwprijs € 15.520, Inruilprijs nu € 8.950.

Afschrijving € 6.670 !

Het is in theorie natuurlijk waar dat de auto qua inruilprijs die € 8.950.waard is maar in de praktijk is dat toch een heel ander verhaal.

Als de nieuw te kopen auto qua levering 3 á 4 maanden duurt dan krijg je echt bovenstaand bedrag er niet voor.

Wij ruilen een dacia sandero laureate 1.4 uit oktober 2008 in met airco en trekhaak voor een nieuwe logan 1.6 en volgens de ANWB zou de inruil waarde 7,200 zijn, nou mooi niet dus, de nieuwe logan heeft een leveringstijd van 3 a 4 maanden dus krijgen wij voor er 6.500 voor en oké wij krijgen ook nog 235, korting dus word het 6,735 wat we qua inruil krijgen.

Dus de snelheid van de levering van een nieuw te kopen auto kost je daardoor dus ook onnodig geld want van de klant mag de levering natuurlijk wel wat sneller.

• Mark

Ik denk dat je hier een primeur heb, een Dacia met GROTE problemen. Al denk ik niet dat enkel je Dacia maar ook je dealer je frustaties opkrikt.

• j.buffing

Hallo allemaal

Toen wij onze MCV na 3 jaar en 47000 Km. inruilde voor een Sandero was de inruilprijs € 8250,- en dat was minder dan de 50 % afschrijving die normaal is.

Maar de Sandero had een levertijd van ± 3 maanden en dat werden er 4.

Intussen hadden wij nog een vakantie gepland van ± 4000 Km.

Omdat de Sandero niet op tijd was zijn wij nog met de MCV op vakantie gegaan.

Dus toen de Sandero er uiteindelijk was stond de MCV al op 53000 Km.

Maar dat is voor de inruil niet van belang want de inruilprijs was al bepaald.

Ook wij wonen in Almere en zijn klant van Mafait maar hebben tot nu toe geen klachten over de Dealer.

Groetjes

Jan en Carolien

• arno vd Veer

Nee ik ben niet de Poster van dit lijntje ! Er rijdt nog een Arno met een MCV.

Helaas komt dit wel erg bekend bij mij over. Ik begon al te lachen toen ik de eerste regels las. Het zal wel in de naam zitten!

En nee Mark. . . Hij heeft niet de primeur die staat op een Belg z'n naam (als ik me goed herinner Gunter) Maar dit is ook denk ik twee jaar geleden!

Nadat ik een hoop problemen heb gehad met m'n MCV van februari 2008, werd doodleuk door de receptie geroepen dat het nu toch echt tijd wordt voor een nieuwe auto!!!

Ja dank je de donder.. jullie een auto aan mij verkopen die gewoonweg niet goed in elkaar gezet is, en na twee en een half jaar ( dus binnen garantie) mij een hoop geld meer laten betalen

voor een nieuwe om van dat probleemgeval af te zijn!!

Heb dit voorgelegd aan de verkoop want ik wilde meer garantie bij kopen ( en hoef daar geen korting op ! alleen bijkopen !!)

Helaas dit gaat niet , gaat u maar naar de importeur ( mag ik zelf doen , de verkoop heeft het zeker te druk?)

ook hier geen oplossing, na twee jaar niet mogelijk om garantie bij te KOPEN . Wel vertelde men mij dat de problemen toch netjes zijn opgelost!

Ja natuurlijk want nu valt het nog binnen de garantie termijn, maar als dit zo doorgaat zit ik in februari 2011 met de kosten van een niet deugdelijk product.

Maar goed zover is het nog niet en ik geef hem elke morgen een aai over het dashboard misschien dat dat helpt?

ik denk wel eens… We zullen waarschijnlijk de eerste serie gehad hebben met de kinderziektes.

De volgende auto?

Voorlopig moet hij het nog blijven doen want deze Arno heeft geen geldboom in de tuin.

• remcora

Arno, vervelend voor je. De afschrijving is niet bijzonder, al blijft het veel geld. Ik heb zelf bij Marfait andere ervaringen, maar ik kom in Lelystad. Het lijkt mij dat je de importeur moet benaderen of gewoon eens naar een andere garage moet rijden. Ik vrees dat je een maandagauto hebt gekregen. Succes ermee.