Duster op gas - ervaringen/problemen??

• Richard

Hallo, mijn sandero stepway doet hetzelde geluid bij lpg tanken. tank is af fabriek ingebouwd. Ik meen dat ik een circa 42 ltr tank heb maar je kunt/mag deze tanken/mini-vullers maar voor 80% “vol” tanken. Als mijn indicatielampje op rood staat en begint te piepen ga ik tanken en waarschijnlijk zit er dan toch nog een paar ltr in. Als ik aan circa 32ltr zit bij de pomp maakt ie dat geluid. Nu heb ik mij voorgenomen om telkens bij 30 ltr de knop los te laten, dan heb ik dat vervelend (onbetrouwbaar) geluid tenminste niet.

Vriendelijke groet,

Richard

• Richard

Heb geen idee welke foutcodes. dealer meldt telkens dat “iets” met lpg niet goed zit/zat. Een dezer dagen ga ik weer terug naar de dealer en zal dan inderdaad eens naar de foutcode (nr) vragen als ik deze melding weer krijg.

Thnx

• Richard

LPG zijn de bouies+kabels/kappen vaak de boosdoeners van een motorstoring.

Deze optie zal ik zeker eens aankaarten/vragen. wederom bedankt

• thei

Als de problemen in de bougie/doppen/kabels zit hoeft zich dit niet op benzine te uiten,een foutcode is dan ook moeilijk te achterhalen.

Het nummer van de foutcode(s) zegt vaak meer dan zoeken naar de bekende naald in de hooiberg,maar de uitlezing moet je als monteur ook goed kunnen begrijpen.

Neem als voorbeeld P0301 Misfire detected in cylinder 1,dat kan dus de bougie of kabel of dop of bobine zijn,maar zou ook een lekke koppakking tussen cilinder 1 en 2 kunnen zijn zonder dat ook P0302 Misfire detected in cylinder 2 woordt aangeven.

wat ik meestal doe is dan de kabel+ dop wisselen met een andere cilinder,gaat de foutcode mee naar die andere cilinder dan is het de bougiekabelks vervangen,zo niet dan even verder zoeken,bv een bougie wissel.

Dan even terugkomend op het zgn LPG probleem wat jou grarage aangeeft,de gascomputer(gas ECU) volgt de ECU welke de auto standaard heeft op benzine,foutcodes worden dan ook in die benzine ECU vastgezet en uitgelezen,je kunt dus niet zeggen dat er een specifiik LPG probleem aanwezig is.

Wat een LPG installatie extra kan hebben is een LMM meter en een temperatuursensor voor het gas,dat zijn 2 sensoren die je op benzine ook nodig hebt….dus bv de foutcode voor de LMM moet de monteur onderzoeken of het de LPG of Benzine LMM is,het systeem geeft dit niet aan want de foutcode blijft hetzelfde.

Nu is meestal een LMM fout een lekke vacuumslang de boosdoener,deze even bekijken of meteen vervangen na enige jaren is problemen oplossen of voorkomen en kost nog geen 10 euro als je het zelf doet.

• ronaldtim14

hoi,

Ik heb een dacia duster prestige lpg, kan maar 30 liter gas tanken

Had ook een ratetelend geluid, maar door te klagen hebben ze nu een ander aansluiting

erop gezet. Ik moest bij het tanken altijd een verloopje op draaien, maar dat hoef nu niet meer

geen ratel meer, ik zou er mee naar de dealer gaan want er is ech wel wat aan te doen.

gr ronald

• Richard

Hoi Ronald,

Dankjewel voor de tip. In combinatie met de antwoorden van Thei, waar ik ook wat info uit heb vermeld naar de dealer toe, gaat mijn Dacia Sandero Stepway (LPG)

volgende week vrijdag een hele dag naar de garage/dealer. Ik ben benieuwd.

Gr, Richard

• Richard

Hoi Thei,

Met de antwoorden van Ronald en jou, waar ik wat info uit heb vermeld naar de dealer toe, gaat mijn Dacia Sandero Stepway (LPG)

volgende week vrijdag een hele dag naar de garage/dealer. Ik ben benieuwd.

Gr, Richard

• Richard

Hoi Ronald,

Nadat je aansluiting is vervangen nog steeds 30 liter LPG tanken of is dit veranderd nadien?

Gr, Richard

• thei

Grote probleem is dat de dealer niet echt LPG kennis in huis heeft,met alle respect,de monteurs zijn bijgeschoold op het Renault/Dacia merk installatie,die hebben een storingsanalyse op papier staan en is de storing niet 100% duidelijk dan weten hun het niet.

Dan zul je toch echt naar een goede gasinbouwer moeten gaan die ook storingen oplost.

• ronaldtim14

hai

ja, nadat het is omgebouwd is het nog steeds 30liter tank maar geen geratel meer gelukkig. Als mijn rood lampje ga branden is mijn tank nog niet leeg kan dan nog zeker 70/80 km rijden op lpg

gr ronald