Afwijking van de snelheidsmeter Duster 4x4

  • Turbootje

    Wie van de Duster 4x4 bezitters kan mij de juiste afwijking vertellen van de snelheidsmeter.

    Mijn huidige MCV-tje heeft volgens mijn navigatie namelijk een afwijking van zo'n 8%

    Als ik nu met de MCV 110 km/u op de teller rijdt, dan geeft mijn navigatie 102 km/u aan.

    Ik heb namelijk een Duster 4x4 1.5 Dci in bestelling staan en ga er meteen andere velgen en banden onder zetten zodra deze in mijn bezit is,

    Dan kan ik namelijk rekening houden met de afwijking en vervolgens de bandenmaat eenigzins aanpassen zodat de afwijking wat minder word.

    Als er dus 4x4 rijders zijn, die dit wel eens hebben gemeten of dit binnenkort gaan doen dan hoor ik dat heel graag.

    Turbootje ;)

  • Patrick 4x4

    Ik heb tot nu toe nog geen tomtom gebruikt in de auto en heb daardoor het verschil ook nog niet kunnen meten. Qua afwijking mbt de MCV heb je helemaal gelijk, onze MCV had dezelfde afwijking. Ik zou nu graag in de auto springen en het even voor je uitzoeken, maar de nieuwe Duster moest nog even teurg naar de garage:? en nu heb ik een 4x2 voor de deur staan. Ik verwacht eigenlijk niet dat het zoveel uitmaakt of je een 4x4 of een 4x2 hebt hoor, weet je wat, ik ga het zo proberen.

    gr,

    Patrick

  • Turbootje

    @ Patrick,

    Lijkt overtoom wel (tuut tuut) (tu)

    Wel voorzichtig rijden hoor :D

    Turbootje

  • Patrick 4x4

    Weer veilig terug van een kort ritje over een 80 en 100 km weg, zie onderstaande bevindingen.

    Snelheidsmeter Duster: 100 km/u

    TomTom: 95 km/u

    Snelheidsmeter Duster: 80 km/u

    TomTom: 76 km/u

  • Turbootje

    @ Patrick

    Dat zou dus een afwijking zijn van 5%, die dus al beduidend minder is dan bij de MCV.

    Op de Duster worden (af fabriek) standaard banden gemonteerd met de maten 215 65 16

    Volgens de tabel is de AWO ( Afgelegde Weg per Omwentelling ) voor deze band 2090 mm

    Als ik dus banden zou monteren van 235 60 16 op (7J velgen) met een AWO van 2100 mm dan zou de afwijking ongeveer nog 1% minder moeten worden.

    Hiermee kan ik dus het brandstof verbruik per km ook enigzins reduceren lijkt mij.

    Dan ga ik me volgende week toch maar eens laten voorlichten of dit tot de mogelijkheden behoord zonder het rijgedrag van de Duster te beïnvloeden..

    Alvast mijn dank voor de snelle hulp.

    Mochten er meer Daciasten zijn met enige proefondervinderlijke ervaring(en) dan is alle info welkom.

    mvgr Turbootje

  • Patrick 4x4

    Turbootje,

    Heel graag gedaan en alvast heel veel plezier toegewenst met de nieuwe auto en tot die tijd veel voorpret!

    Patrick

  • EricNL

    Helaas kan ik je niet helpen bij een oplossing voor de afwijking die in je teller tevoorschijn komt. Wat ik wel weet is dat de afwijking in de teller zit, niet in de elektronika. De elektronika (wanneer een MCV aan de computer hangt) geeft namelijk wel de juiste snelheid aan. Exact hetzelfde als op de GPS met hoogstens 2% afwijking maar bij mij geeft hij echt exact hetzelfde aan. Misschien bestaat er een update voor de teller. Dat zou je aan de dealer kunnen vragen. Met een softwarematige correctie zou je dus niet eens andere bandenmaat nodig hebben. Bovendien is het ook van de zotte om banden te kopen om de teller te corrigeren.

    Ik zal dit nazien en kijken wat er mogelijk is voor zover ik dit kan beoordelen.

    @turbootje

    Helaas gaat je verhaal niet op. Bij onze MCV zit de afwijking slechts in de snelheidsaanwijzer, ook zo'n 7 a 8 %. De kilometerstanden kloppen wel. Nadat je een uur met de snelheidsaanwijzer op 100 hebt gereden zal de kilometerstand daadwerkelijk 92 kilometer zijn als je rekening houdt met de afwijking van 8%. De elektronika (digitale gegevens) heeft namelijk vrijwel geen afwijking in de snelheid. Enkel en alleen de wijzer wijst de verkeerde snelheid aan.

    Overigens zou er ook een verschil zijn tussen nieuwe en versleten banden in verband met verschil in de omtrek. Ik heb geen idee of het hierbij om promilles of procenten gaat, maar ook daarmee moet je rekening houden. Zeker met de grote wielen op een duster zou dat verschil weleens kunnen oplopen..

    ————————

    FOLLOW-UP

    Inmiddels weet ik dat in de elektronica een andere bandenmaat of bandomtrek ingegeven kan worden. Ohja, bij een MCV in elk geval dus moet ook mogelijk zijn bij een Duster lijkt me.

    Misschien kan je via de dealer dit aanpassen en daarmee fine-tunen.. Ik kan me voorstellen dat de bandenmaat er minder toe doet als dit mogelijk is. Vraag het voor de zekerheid toch even na hoor!

    Over de algemene OBD gegevens wil ik nog even zeggen dat ik al eerder gecontroleerd heb of de meterafwijking ook een afstandafwijking tot gevolg heeft. Ik kwam tot de conclusie dat de afgelegde weg in de teller klopt en geen noemenswaardige afwijking vertoond.

  • Turbootje

    @ Patrick

    De Duster verwacht ik op zijn vroegst medio augustus, dus ik heb nog even de tijd om voorpret te hebben :D

    @ EricNL

    Wat betreft het kopen van andere banden ligt aan de persoonlijke aankleding van mijn nieuwe speeltje (lees Duster >:D<).

    Omdat ik nu gelijktijdig met mijn nieuwe velgen/banden de keuze heb om deze afwijking meteen een beetje positief te beïnvloeden ben ik dit aan het bekijken.

    Een update gaat er waarschijnlijk NOOIT komen, anders worden de verbruiks cijfers alleen maar ongunstiger, daarom zit er ook altijd een afwijking in de snelheidsmeters welke naar boven afwijken. Zo is het ook met de boordcomputer w.b.t. de verbruiksindicatie. Ook hier word er gunstiger gerekend door de boordcomputer dan in werkelijkheid.

    Hetgeen dus ook een doorwerking heeft in de km's. Dus bij een afwijking van 8% praten we op iedere km (1000m) over een 80 meter die we eigenlijk niet hebben afgelegd met de auto. Dat betekend dat we geen 1000 meter maar eigenlijk 920 meter hebben gereden. Hetgeen ook weer door werkt in de onderhouds intervallen, welke dus eigenlijk pas later plaats zouden moeten vinden. Bij 100.000 km heb je dus daadwerkelijk 92.000 km afgelegd.

    Maar goed, dit is niet alleen bij de Dacia wat dat betreft hebben we dus geen reden om te klagen denk ik.

    Groet Turbootje

  • Patrick 4x4

    Welke kleur heb je gekozen? En ga je er ook mee rijden buiten de verharde wegen?

  • Turbootje

    @ Eric,

    Je zou best eens gelijk kunnen hebben wat betreft de km teller, maar daar heb ik me nog niet zo mee bezig gehouden eerlijk gezegd.

    Ik heb er dan ook weinig vertrouwen in dat de km teller wel juist meet, maar als ik jou verhaal mag geloven dan zou dit niet afwijken.

    Als je deze informatie via de obd hebt uitgelezen dan moet ik je gelijk geven want dat heb ik ook geconstateerd, maar klopt dit ook daadwerkelijk op de km teller van het instrumenten paneel?

    En inderdaad, naar mate je banden slijten zal de afwijking groter worden, hetgeen allemaal uit te rekenen is met o.a. de Pi formule.

    Het neemt niet weg dat alle auto fabrikanten de teller naar boven laten afwijken en als ik banden onder de auto monteer die een iets grotere afrolmaat hebben, dat ik toch per definitie meer meters af heb gelegd dan de km teller aan zou geven in dat geval. Dus de conclusie is dan wel dat ik bespaar op brandstof zonder dat het zichtbaar is als ik een km registratie bij zou houden. En ik zet beslist geen andere banden onder de auto om dit te bereiken, maar gewoon omdat ik er LM velgen onder wil hebben en meteen van de mogelijkheid gebruik maak om de afwijking van de snelheidsmeter minder te maken en het verbruik positief te beïnvloeden.

    mvgr Turbootje