schokkerig wegrijden met Duster

  • Tom

    Ik zou gokken op de koudloopklep die defect is ofwel vast zit. Ik weet niet of hij er wel degelijk inzit, maar ik vermoed van wel. Die klep zorgt voor een “chokefunctie” zoals je die vroeger had bij carburatormotoren. Als het koud is gaat de klep open waardoor de motor een rijker benzine-luchtmengsel krijgt. Warm gaat hij weer dicht. Als die klep nu om de een of andere reden in de gesloten positie blijft hangen, werkt je verrijking bij koude motor niet.

    Ooit wel eens, in ver vervlogen tijden, met een motor met carburator gereden? Als je die bij koude motor start en probeert er mee weg te rijden zonder choke, krijg je precies hetzelfde. Bij mijn 205 Gti is die klep ooit stuk geweest: warm geen probleem, koud in vrijloop ook niet maar bij optrekken horten en stoten.

  • Gerard

    Ben zeer benieuwd. Duidelijk is wel dat het te maken heeft met het op bedrijfstemperatuur komen van onderdelen. Succes.

  • frans5

    Hoi Gerard .

    Ik heb de Duster vandaag weer opgehaald bij de Dealer en daar was geconstateerd dat er een storing was in het elektronisch gestuurde gaspedaal.

    Dit defecte onderdeel zou de storing kunnen veroorzaken, dus komende week donderdag of vrijdag word dat onderdeel vervangen, het moest besteld worden.

    Verders ben ik zeer tevreden met mijn Dealer in Roosendaal ( Indumij) en krijg ik ook iedere keer een leenauto gratis mee , en doen ze hun best om de storing op te lossen.

    Zodra ik meer weet zal ik het hier uiteraard weer melden.

  • frans5

    Hoi andere Dacia rijders.

    Afgelopen week heeft mijn Dealer weer een electronisch komponent vervangen welke het ( hevig) schokkerige wegrijden met een koude motor zou kunnen veroorzaken van mijn Duster , maar helaas heeft ook deze handeling heeft niet mogen baten, het is nog steeds aanwezig , a.s. woensdag gaat hij weer naar de Dealer om het verder te onderzoeken, want het is een moeilijk te localiseren storing , als de automotor op bedrijfstemperatuur is dan is dit schokken bijna geheel verdwenen.

    Ik meld het wel als ik tzt meer weet, de Dealer doet z,n uiterste best om het te vinden maar de importeur bepaalt de gang van zaken wat betreft de garantie en onderdelen , maar het zal volgens mijn dealer goedkomen.

  • frans5

    Hallo Mensen.

    Zoals beloofd laat ik weten dat mijn Duster enige dagen bij de Dealer is geweest om vast te stellen via aangekoppelde uitleesapparatuur , waarbij men hoopte dat het schokken van de motor te registreren zou zijn bij de “koude start”

    Volgens de dealer hebben ze niets kunnen waarnemen maar hebben ze wel alles gereset met de laatste beschikbare software.

    Dus maar hopen dat het nu eindelijk verholpen is om verdere schade aan div onderdelen door het schokken veroorzaakt in de toekomst te voorkomen.

  • frans5

    Hallo dacia rijders.

    Zoals het er nu uitziet is het schokkerig wegrijden met de Duster verleden tijd.

    De Dealer heeft nu ook het pedaal en opname element vervangen, de klopsensor (was al eerder vervangen) en de rekeneenheid van het inspuitsysteem is opnieuw geprogrameerd, ook is de gasklep opnieuw ingesteld , dus mijn Dealer heeft zeker serieus aandacht besteed aan deze moeilijk te vinden storing.

    Tevens kreeg ik iedere keer een vervangende auto mee omdat de Dealer vond dat deze storing niet normaal was, en dus ben ik zeer tevreden over én mijn Duster én mijn Dealer ( auto Indumij te Rsd).

  • Avaka

    Fijn dat het is opgelost EN heel fijn dat je even laat weten hoe het afgelopen is.

  • Henk

    Het is bij onze Dacia Logan uit 2007 al jaren een probleem, als je wegrijdt bij een stoplicht of thuis dan schokt hij heel erg bij het optrekken, ergerlijk, de vele garage's waar wij zijn geweest weten het niet, ook heeft hij het al vanaf nieuw en ook bij die garage wisten ze het niet de een zei de banden de andere de koppelingsplaten en de volgende de vering nou wij rijden al jaren zo maar het is niet leuk misschien heeft iemand anders ook dit probleem?

  • Vinnie

    Het schuddend wegrijden herken ik wel, Ik kan het met mijn Logan van 2007 ook. Toch kan ik met de juiste combinatie van gas en koppeling zonder schudden wegrijden.

  • Knaepkens

    Mijn dacia duster schokt ongelooflijk tijdens het rijden en volgens de garage niks aan. Wie kan mij helpen ? Zit al 2 jaar met dat probleem