Tegenvallende prestatie Duster

• Kokopelli

De titel is niet helemaal eerlijk voor een auto van €20.000,-, maar het is wel wat ik vind van de prachtig ogende Duster.

Wij rijden nu een Citroën Berlingo 2.0 HDi commercial. Een open bak dus met relatief veel resonantiegeluiden.

Gisteren hebben wij een proefrit gemaakt in een Duster 1.6 Lauréate 4x2.

Ik heb hem flink op zijn staart getrapt en vooral wilde ik voelen of er genoeg fut in zit om m'n caravan door Europa te trekken. Zonder caravan kun je dat ook goed voelen.

De verkeersdrempels in de weg pakte hij prima. Je zit lekker hoog. Zelfs iets hoger dan in m'n Berlingo. Ik was bang dat ik niet goed zou zitten, maar dat is mij buitengewoon meegevallen. Ik zat er net zo lekker in, zo niet beter, dan in m'n Berlingo.

Dan zul je denken, hij koopt hem ook.

Ik ben sterk aan het twijfelen gebracht door het gebrek aan trekkracht over een breed toerental en dan vooral op de invoegstrook. Toerental loopt snel op en de trekkracht is dan snel helemaal weg. Wat ons erg tegenviel is de herrie en resonantiegeluiden die de motor dan produceert boven de 3000 omw./min. Met onze diesel ben ik wel wat gewend. Het maakt bij m'n Berlingo qua geluid niet uit of ik 100 rij of 140. Het geluid loopt dan maar heel weinig op. Bij de Duster is het voor ons toch teveel.

Verder vond ik de wagen geen veilig gevoel geven bij hogere snelheden.

Buiten kijf blijft dat het een prachtige auto is om te zien, die echter meer belooft dan hij bij hogere snelheden waarmaakt.

In de bebouwde kom rijdt hij prima. Trekt in z'n twee bij de laagste toerentallen weer heel snel en makkelijk op. Dat doet wel soepel aan. Ook de bediening van de pedalen en de versnellingspook vind ik heel prettig en licht werken. Versnellingpook gaf mij een joystickgevoel.

Als de motor niet zo'n herrie maakte en wat meer trekkracht zou hebben, dan had ik er zeker een 4x4 besteld. Wellicht dat ik nog even m'n licht moet opsteken bij een dieseluitvoering. Heeft ook een fenomenaal koppel van 250 nm en dat is meer dan ik nu heb. Nadeel is dan de hoge motorrijtuigenbelasting van ruim 105 euro p/m. Daar rij je 2,5 keer een benzine uitvoering voor ;-)

Is mijn verhaal herkenbaar bij jullie?

• ger52

Nee, ik herken helemaal niets van dit verhaal. Ik rij al een jaar of 20 met een caravan, flinke afstanden zuid frankrijk. Ik vertik het om een duur trekmonster te kopen voor een paar dagen per jaar dat je een caravan moet meenemen. Als ik hoor dat caravantrekkers een Hyundai Tucson kopen vanwege de trekkracht van 1700 kilo hoor je ze er niet bij vertellen dat ze met caravan op een liter dure brandstof 5 kilometer verder komen en het hele jaar gebukt gaan over een hoog tarief wegenbelasting.

Ik trek, probleemloos een combinatie van een forse Delta caravan met een opbouw van 4.40 meter met een maximaal gewicht van 1200 kilo. Snelheden van 120 km in zijn vijf zijn goed haalbaar, echter bij klimmen moet worden terug geschakeld naar zijn vier en soms even naar zijn drie waar de snelheden dan afnemen tot 65 km per uur. In dit soort gevallen heb je altijd in Frankrijk een aparte rijstrook. Mijn vorige auto''s, waaronder een Nissan 1.6 en een Peugeot 309 eveneens met 1.6 onder de kap deden het aanzienlijk minder dan de Duster. Slechts mijn vorige Peugeot met een 1.6 liter diesel deed het iets beter. Het voordeel van de Duster is de lekker hoge bouw en “doet” het gewoon goed als trekauto. Met de grote wielen is het een plezier de caravan te manouvreren en weg te trekken, zonder dat de camping vergeven is van de stank van een slippende koppeling, iets wat in het verleden nog wel een is voorgekomen. Kortom, ik ben zeer tevreden van mijn Duster waarmee ik inmiddels 33.000 probleemloze kilometers heb gereden. Het rijden met de LPG installatie geeft geen merkbaar vermogensverlies en het brandstofgebruik, van een liter LPG op 7 tot 8 kilometer is een voordelige bijkomstigheid. Zuiniger zou nog moeten kunnen, maar ik rij niet altijd over de tolweg, dus veel rijden, stoppen en afremmen bij rotondes. Maar mocht mijn Duster over pakweg vijf jaar worden ingeruild, en de Duster is met een iets sterkere versie leverbaar, mogen ze hem voor mij vast noteren.

• Turbootje

@ Kokopelli

Als je de 4x4 had getest waren je bevindingen beter geweest denk ik.

De 4x4 uitvoeringen hebben namelijk 6 versnellingen en dat is net weer even anders.

Zelf rij ij nu in de 4x4 diesel uitvoering, deze maken beduidend minder toeren en het koppel ligt hoger.

Het verbruik is vergeleken mijn vorige Dacia (MCV diesel) wel toegenomen, maar daar heb je ook wat meer motor vermogen voor terug.

Dit was ook de reden dat wij voor een Duster gekozen hebben is het trekken van de caravan, en dat gaat onze nieuwe Duster vast wel goed doen denk ik.

De caravan heb ik er helaas door omstandigheden nog niet achter kunnen koppelen, maar daar komt hopelijk snel verandering in.

Dus ik ben over de Duster 1.5 dCi zelf, tot op heden zeer te spreken moet ik zeggen.

Turbootje :)-D

• Barrabas

Je moet geen appels met peren vergelijken.

• LED-Lightning

Je vergelijkt dus een 2.0 HDI motor met turbo met een 1.6 benzinemotor zonder turbo zie ik aan het eind… die vergelijking lijkt me niet helemaal eerlijk. Graag zie ik de review van de dieseluitvoering, dat lijkt me een betere vergelijking!

• mcvjournaal

De vergelijking tussen een diesel en benzine uitvoering gaat wat betreft het trekken van een caravan mank.

Toch is de prestatie van de benzinevoering prima.

Lees deze review maar eens: http://mcvjournaal.wordpress.com/2011/09/09/review-dacia-duster-als-caravan-trekker/

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Kokopelli

Heren, zeer bedankt voor jullie reacties…..en zo snel al ;-)

Het lijkt er toch wel een beetje op dat ik jullie raak met mijn conclusies. Dat was niet mijn bedoeling hoor. Ik begrijp heel goed dat jullie gek zijn op jullie Duster. Nogmaals ik vind het een prachtige wagen. Mooier dan veel modellen die 30.000 euro kosten. In die zin zou ik zeggen: hoezo appels en peren.

Barrabas en LED-Lightning als jullie goed lezen, dan weet je dat ik niet de prestaties van de motoren tegen elkaar afzet. Natuurlijk is de 2.0 HDi sterker, maar ook een diesel zorgt voor “geluidsoverlast”. Mij gaat het dus om de herrie die de 1.6 liter benzine geeft in hogere toerentallen. Als ik het vergelijk dan maak met de 1.6 in de Citroen C3 van mijn dochter dan maak ik toch een eerlijk vergelijk, dacht ik. Nou die is veel stiller en ook krachtiger. Mogelijk beter geïsoleerd, maar dat is niet wat ik bedoel. De 1.6 Renaultmotor loeit echt en dat vind ik onprettig.

Ger52 Dank je voor je uitgebreide conclusie. De reden dat je een Duster rijdt in vergelijk met een Tucson begrijp ik helemaal. Ook ik zou dan net zo kiezen als jij. Natuurlijk herken je iets in mijn verhaal anders zou je in de toekomst niet opteren voor een sterkere motor. Dat is ook precies wat ik gisteren tegen de Renaultdealer zei. Waarom hebben ze er geen 1.8 ingelegd. Maar ja, dan zullen minder snel een diesel verkopen. Commercie hè. De reden dat jij een Duster rijdt, zou voor mij precies hetzelfde zijn. Ook ik vertik het om mij blauw te betalen aan brandstof en motorrijtuigenbelasting. Ik caravan nu 32 jaar. Voor m’n Berlingo een BX 1.9 TZi. Die is niet veel sterker dan de Duster. Scheelt 10 nm aan koppel (158nm). Op zich durf ik het rijden met de caravan en een Duster wel aan. Ik weet ook dat je dan weinig over hebt…..en eh….die 120km/uur is hoogje af hè. Dat haal je niet op de A1 tussen Lille en Parijs ;-) Dat redt ik niet eens met de Berlingo.

Turbootje, wat jij schrijft, zo zat ik ook te denken. Het lukt mij niet om proef te rijden met een 4x4 benzine. De dealers hebben niet staan. Ten aanzien van de diesel heb ik er alle vertrouwen in dat die het goed doet met de caravan en zelfs zonder herrie. Dat laatste kan jij beoordelen. Doet de diesel zijn werk rustig?

• Kokopelli

Dank je wel Herke. Ja, die had ik al gelezen en ook op gereageerd. Ik moet eens een proefrit zien te maken met een 4x4. Mogelijk is dat al heel anders. Het motorgeluid zal naar ik aanneem wel hetzelfde zijn, of is dat bij een 4x4 ook beter?

Ik vind het echt jammer dat het motorlawaai mij zo in twijfels heeft gebracht.

Jullie zitten veel minder dan ik in over het motorgeluid. Mogelijk dat het heel persoonlijk is. Ik heb een vette gehoorstoring en hoor sommige geluiden erg vervormd. Daarom had ik mijn dochter meegenomen bij de proefrit, maar ook zij vond het geluid niet prettig.

• kdv1968

hallo Kokopelli,

Wij hebben precies dezelfde ervaring als u. Voor we gingen proefrijden in een Duster 4x2 benzine wist ik zeker dat dit de volgende auto moest worden.

Een mooie auto om te zien met genoeg ruimte voor onze drie kinderen op de achterbank. De proefrit was een grote teleursteling, ik had tijdens deze rit expres niets gezegd maar mijn vrouw had dezelfde ervaring als ik, veel lawaai en een blikkerig gevoel/geluid. Dus gingen wij geen duster kopen.

Na een nachtje slapen besloten om ook een proefrit in een diesel versie te maken( ik ben sowiezo een fan van dieselmotoren)

Wat een wereld van verschil, veel trekkracht en minder irritant geluid. We hebben dus een 4x2 Diesel Duster gekocht. We hebben nu 18000 km gereden met onze auto en ik vind het een hele prettige auto om mee te rijden. Wat mij stoort is het windgeruis bij de deuren als je op de snelweg rijd.

Dit is dan het enigste wat ik kan bedenken voor de rest wat mij betreft de perfecte auto die er te koop is voor dit geld.

• Turbootje

Kokopelli Schreef:

——————————————————-

> Heren, zeer bedankt voor jullie reacties…..en zo

> snel al ;-)

> Het lijkt er toch wel een beetje op dat ik jullie

> raak met mijn conclusies. Dat was niet mijn

> bedoeling hoor. Ik begrijp heel goed dat jullie

> gek zijn op jullie Duster. Nogmaals ik vind het

> een prachtige wagen. Mooier dan veel modellen die

> 30.000 euro kosten. In die zin zou ik zeggen:

> hoezo appels en peren.

>

> Barrabas en LED-Lightning als jullie goed lezen,

> dan weet je dat ik niet de prestaties van de

> motoren tegen elkaar afzet. Natuurlijk is de 2.0

> HDi sterker, maar ook een diesel zorgt voor

> “geluidsoverlast”. Mij gaat het dus om de

> herrie die de 1.6 liter benzine geeft in hogere

> toerentallen. Als ik het vergelijk dan maak met de

> 1.6 in de Citroen C3 van mijn dochter dan maak ik

> toch een eerlijk vergelijk, dacht ik. Nou die is

> veel stiller en ook krachtiger. Mogelijk beter

> geïsoleerd, maar dat is niet wat ik bedoel. De

> 1.6 Renaultmotor loeit echt en dat vind ik

> onprettig.

>

> Ger52 Dank je voor je uitgebreide conclusie. De

> reden dat je een Duster rijdt in vergelijk met een

> Tucson begrijp ik helemaal. Ook ik zou dan net zo

> kiezen als jij. Natuurlijk herken je iets in mijn

> verhaal anders zou je in de toekomst niet opteren

> voor een sterkere motor. Dat is ook precies wat ik

> gisteren tegen de Renaultdealer zei. Waarom hebben

> ze er geen 1.8 ingelegd. Maar ja, dan zullen

> minder snel een diesel verkopen. Commercie hè. De

> reden dat jij een Duster rijdt, zou voor mij

> precies hetzelfde zijn. Ook ik vertik het om mij

> blauw te betalen aan brandstof en

> motorrijtuigenbelasting. Ik caravan nu 32 jaar.

> Voor m’n Berlingo een BX 1.9 TZi. Die is niet

> veel sterker dan de Duster. Scheelt 10 nm aan

> koppel (158nm). Op zich durf ik het rijden met de

> caravan en een Duster wel aan. Ik weet ook dat je

> dan weinig over hebt…..en eh….die 120km/uur is

> hoogje af hè. Dat haal je niet op de A1 tussen

> Lille en Parijs ;-) Dat redt ik niet eens met de

> Berlingo.

>

> Turbootje, wat jij schrijft, zo zat ik ook te

> denken. Het lukt mij niet om proef te rijden met

> een 4x4 benzine. De dealers hebben niet staan. Ten

> aanzien van de diesel heb ik er alle vertrouwen in

> dat die het goed doet met de caravan en zelfs

> zonder herrie. Dat laatste kan jij beoordelen.

> Doet de diesel zijn werk rustig?

============================================================================================

De diesel uitvoering van de Duster doet zijn werk prima, zelfs onderin tussen de 1600 en 2000 omw/min is er veel koppel.

Wat jij beschrijft met het toerental van de 1.6 benzine motoren herken ik dan ook zeer goed, omdat ik wel vaker in zo'n benzine uitvoering heb gezeten.

Het verschil tussen de diesel en benzine uitvoering zal in toeren tussen de 800 en 1000 omw/min liggen bij 120 km/u.

De diesel uitvoering 4x4 (6 bak) fluisterd over de weg, zelfs bij 120 km/u en hoger, dit is een enorm verschil in geluid vergeleken met de benzine uitvoering.

De houderschapsbelasting van de diesel is wel aanzienlijk hoger dan de benzine uitvoering, maar de benzine uitvoering heeft ook weer een relatief hoger brandstof verbruik.

Zoals ik het een paar keer gemeten heb, schat ik het gemiddelde verbruik van mijn Duster tussen de 1:16 en 1:17 en kan zelfs nog wel gunstiger zijn na het inrijden, maar dan ben ik wel een rustige rijder.

Mij zal je dus absoluut niet horen klagen over te veel herrie in de auto en/of te weinig koppel.

Turbootje :)-D