De titel is niet helemaal eerlijk voor een auto van €20.000,-, maar het is wel wat ik vind van de prachtig ogende Duster.
Wij rijden nu een Citroën Berlingo 2.0 HDi commercial. Een open bak dus met relatief veel resonantiegeluiden.
Gisteren hebben wij een proefrit gemaakt in een Duster 1.6 Lauréate 4x2.
Ik heb hem flink op zijn staart getrapt en vooral wilde ik voelen of er genoeg fut in zit om m'n caravan door Europa te trekken. Zonder caravan kun je dat ook goed voelen.
De verkeersdrempels in de weg pakte hij prima. Je zit lekker hoog. Zelfs iets hoger dan in m'n Berlingo. Ik was bang dat ik niet goed zou zitten, maar dat is mij buitengewoon meegevallen. Ik zat er net zo lekker in, zo niet beter, dan in m'n Berlingo.
Dan zul je denken, hij koopt hem ook.
Ik ben sterk aan het twijfelen gebracht door het gebrek aan trekkracht over een breed toerental en dan vooral op de invoegstrook. Toerental loopt snel op en de trekkracht is dan snel helemaal weg. Wat ons erg tegenviel is de herrie en resonantiegeluiden die de motor dan produceert boven de 3000 omw./min. Met onze diesel ben ik wel wat gewend. Het maakt bij m'n Berlingo qua geluid niet uit of ik 100 rij of 140. Het geluid loopt dan maar heel weinig op. Bij de Duster is het voor ons toch teveel.
Verder vond ik de wagen geen veilig gevoel geven bij hogere snelheden.
Buiten kijf blijft dat het een prachtige auto is om te zien, die echter meer belooft dan hij bij hogere snelheden waarmaakt.
In de bebouwde kom rijdt hij prima. Trekt in z'n twee bij de laagste toerentallen weer heel snel en makkelijk op. Dat doet wel soepel aan. Ook de bediening van de pedalen en de versnellingspook vind ik heel prettig en licht werken. Versnellingpook gaf mij een joystickgevoel.
Als de motor niet zo'n herrie maakte en wat meer trekkracht zou hebben, dan had ik er zeker een 4x4 besteld. Wellicht dat ik nog even m'n licht moet opsteken bij een dieseluitvoering. Heeft ook een fenomenaal koppel van 250 nm en dat is meer dan ik nu heb. Nadeel is dan de hoge motorrijtuigenbelasting van ruim 105 euro p/m. Daar rij je 2,5 keer een benzine uitvoering voor ;-)
Is mijn verhaal herkenbaar bij jullie?