Tegenvallende prestatie Duster

• adrie van Hoorn

eindelijk weer eens een leuke topic. maar als rode draad lees ik, je mag geen knollen met citroenen (berlingo) vergelijken.

Een diesel heeft zijn eigen goede kwaliteiten maar in dit land betaal je je scheel aan de wegenbelasting en de brandstofprijs scheelt nog maar een twintig cent. Het gunstige gebruik zet onvoldoende zoden aan de dijk. In Frankrijk zie je allemaal Duster dieseltjes rijden, maar daar wordt je door de fiscus niet afgestraft. Mijn benzineversie doet het gewoon goed, hoewel ik er geen aanhanger achter heb zitten.

Pas als ik meer kilometers draai dan 30.000 zal ik diesel in overweging nemen, maar met 10.00 per jaar lukt mij dat niet.

• Kokopelli

Turbootje, dank je wel voor je heldere uitleg. Ik heb net zitten berekenen dat voor mij het omslagpunt ligt bij 12000km/jaar. Ik rij ongeveer 14000 p/j dus het wordt voor mij dan verstandig om uit te kijken naar een diesel. Mijn winst is dan ongeveer 200 euro per jaar. Maar goed dat is in dit geval eigenlijk minder belangrijk als de auto zoveel beter scoort met een diesel.

Dit wordt ook bevestigd door kdv1968. Ik ben blij dat jij hetzelfde hebt ervaren, want ik wil geen zeurpiet zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Wil ik wel, maar is niet reël ;-)

Ga ik toch een proefrit aanvragen met een 4x4 diesel.

Dank jullie nogmaals voor jullie reacties.

• Kokopelli

Adrie, ik zag jouw reactie te laat. Je hebt naar mijn mening helemaal gelijk t.a.v. het afstraffen van diesel in NL. Waar dat hier nog omgaat is mij soms een raadsel. Het kan nooit meer gaan om vervuiling, want dan zet NL natuurlijk weinig zoden aan de dijk in Europa. Om nog maar te zwijgen over die belachelijke roetmetingen bij APK. Daar kan ik een aparte topic aan wijden en nog technisch onderbouwd ook ;-) Ik kan ieder geval wel verklappen dat een inspecteur van de RDW mij adviseerde mijn roetfilter (retro) als deze verrot is niet meer te vervangen. Aantoonbaar complete onzin. Jaarlijks moet ik voor de APK dat ding leegblazen, wat dan weer gewoon in de atmosfeer komt. Waanzin.

Hoe dan ook, jij hebt dus al een benzine uitvoering, maar reken maar eens goed dan kom je op een veel lager omslagpunt bij de Duster. Dat komt omdat het prijsverschil maar €2000,- is. Dat is over 10 jaar ruwweg €200,- per jaar. Rente reken ik maar niet meer, want dat is tegenwoordig bijna verwaarloosbaar. Komt nog bij dat de belasting er inmiddels ook de helft van pikt.

Het allerbeste is om te emigreren naar Belgie of Frankrijk en daar je Duster diesel te kopen. Scheelt ook nog €2000,- en je kunt er heerlijk door het terrein heen rijden. Leuke opties……toch?

• Kokopelli

Misschien toch aardig om mijn sommetje hier neer te zetten:

Ik rij jaarlijks 14000km

Duster diesel zit in het belastingtarief boven de 1250 kg, dat is €1228,- p/j

Stel het verbruik op 1:15 bij een literprijs van vandaag op € 1,40

14000 : 15 = 933 liter diesel à 1,40 = €1307 p/j

belasting + brandstof = 1228 + 1307 = €2535,- p/j

Ga je uit van een afschrijving op de extra kosten dieselmotor, dan tel ik daar €200,- voor (over 10 jaar)

Totaal dan €2735,-

Nu Duster benzine:

Belastingtarief onder de 1250 kg is €516,- p/j

Stel verbruik op 1:10 bij literprijs vandaag €1,73

14000:10 = 1400 liter benzine à 1,73 = €2422,- p/j

samen 516 + 2422 = €2938,- p/j

Verschil tussen diesel en benzine is per jaar dan ongeveer €200,- in het voordeel van diesel.

Daar komen dan de voordelen van trekkracht en minder geluid als bonus bij ;-)

• Mart v Berkel

Ik ben met mijn duster 16 benzine op vakantie geweest naar italie .

moest toch soms naar zijn twee

dit viel mij tegen met een caravan van 1000 kg

hopelijk komt er een duster uit met een 1800 moter

• Turbootje

Mart v Berkel Schreef:

——————————————————-

> Ik ben met mijn duster 16 benzine op vakantie

> geweest naar italie .

> moest toch soms naar zijn twee

> dit viel mij tegen met een caravan van 1000 kg

> hopelijk komt er een duster uit met een 1800 moter

=====================================================================================

Als je weet wat een 1.6 zoal verbruikt, dan zul je van het verbruik met een 1.8 motor niet vrolijker worden lijkt mij.

Maar ja, het is maar net waar je voor kiest.

De pluspunten van onze Duster 4x4 diesel uitvoering zijn voor mij o.a.

- Het heerlijke koppel wat je er voor terug krijgt

- Heerlijk relaxed rijden bij een zeer laag toerental. (in de 6e versnelling bij 70km/u met een toerental van 1500omw/min)

- Je kunt op je gemak een gesprek voeren in de auto tijdens het rijden op de snelweg.

Dus voor al deze voordelen neem ik het nadeel van de houderschapsbelasting maar op de koop toe.

Ik neem er nog eentje :)-D

Turbootje :D

• HenkM

@Mart, vaak helpt op tijd terugschakelen. Hou de 16V ruim boven 3800 rpm. Als de zaak eenmaal is teruggevallen wordt het moeilijker om bergop weer op gang te komen.

• Henkes

Bij ABD Drachten staat een 4x4 Duster benzine met 6 versnellingen te koop en in Leeuwarden (ook ABD) een 4x4 Duster Diesel.

Dus mocht je willen proefrijden dan even naar Fryslân.

Een ieder hier is benieuwd naar je ervaringen.

Groet, Henkes (Sandero).

• HenkM

@Turbootje, een grotere motor wil niet altijd zeggen dat deze meer verbruikt. Sterker nog bij gelijke belasting zou deze wel eens minder kunnen gebruiken.

Laatst heb ik een leen-BMW (3 serie met 2l motor) over de Duitse Autobahn mogen sturen. Met de Duster terug van vakantie hetzelfde. Ondanks dat de gemiddeld gereden snelheid met de BMW hoger lag was het verbruik van de Duster hoger (natuurlijk heeft de Duster een hogere CW waarde maar ga er maar vanuit dat de snelheid er ook naar was). Ook in de stad was die BMW zuiniger (waar de CW waarde nauwelijks meetelt). V.w.b. de zitruimte achter heeft de Duster trouwens met glans gewonnen :-) .

OK, OK, die Beamer is dan ook beduidend duurder maar meer cc's betekend m.i. niet per defenitie een hoger verbruik (of je moet natuurlijk alle PK's eruit persen).

Qua wegligging viel de Duster over langere trajecten met hogere snelheid (ca. 165 km/h) alles behalve tegen :-) , terwijl die Beamer > 200km/h klokte.

• Outline

Hetzelfde geldt voor m'n Qubo: met meer pk's zou deze een stuk zuiniger zijn. Maar die autofabrikanten zijn zo verrekte eigenwijs he!

Daar komt bij dat in de meeste andere landen in Europa gewoon veel meer diesels verkocht worden omdat dat daar een veel serieuzer alternatief is omdat ze in die landen geen achterlijke regering met achterlike regels hebben. Ik geloof dat in Frankrijk de helft of iets meer een diesel is tegenover 20 tot 25% hier….