4x4 stand 'auto'

• Patrick 4x4

Hoi Frans,

Wij hebben ooit 3 weken met onze eigen Nissan Patrol kris kras en dwars door IJsland gereisd, dus met veel zware zogenaamde F-wegen (karrensporen, tracks, rivierdoorsteken, etc)(tu). Daarna lang een ‘normale’ auto gehad, maar toch wel een voorliefde voor een stoere en robuuste auto. Toen de Duster geïntroduceerd werd, hebben we nog wel even getwijfeld, want we hadden de Dacia MCV ook nog niet zo heel lang, maar uiteindelijk eind vorig jaar dan toch de MCV ingeruild en de Duster gekocht:). De 4x4 optie lijkt ons vooral veilig bij natte/gladde weersomstandigheden en je kan ermee de gebaande paden af mochten we dat willen.

Op zich ben ik ook benieuwd of de M+S banden voldoen als winterband (zie ook andere topic op dit forum), maar ik denk dat wij dit ook eerst gaan uitproberen.

gr,

Patrick

• Patrick 4x4

Marten, Willem, Barrabas, Luc,

Wanneer gebruiken jullie specifiek de 4x4 lock? Uiteraard begrijp ik dat je deze stand alleen gebruikt bij voor de auto zware omstandigheden, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig onder welke specifieke omstandigheden jullie de lock-stand gebruiken?

gr,

Patrick

• HenkM

@Frans,

De M+S banden voldeden voor mij i.i.g. niet. Heb ze dan ook snel vervangen door Goodyear winterslofjes: een verademing. Meer tractie, zijlingse grip en nog belangrijker: kortere remweg (met name bij het laatste maakt 4x4 niets uit).

• Barrabas

Gebruik de 4x4Lockstand soms voor de paardenremork(bosbouw) in de Ardennen bergop en bergaf waar tractorsporen dieper liggen in de modder.En na langere stilstand in modder of sneeuw om er zeker van te zijn dat ik weggeraak.Winterbanden op een 4x4 zijn flauwekul.In de sneeuw geraak je er nergens mee en zeker niet op gesmolten ijs/modder.MS banden doen bij mij al 43 jaar het werk,geen gehannes of het nu wel of niet winter wordt zoals nu en banden die niet gebruikt worden verduren vlugger.btw er zijn ook verschillende types van MS banden naargelang het gebruik ervan.En op ijs en water trekt en remt er niks helemaal niks,zelfs geen rupskettingen tenzij je banden met spikes hebt die je lang geleden nog wel eens zag rijden, onderworpen aan strenge reglementering,max snelheid enz….

• HenkM

“Winterbanden op een 4x4 zijn flauwekul”

Tja, tot je moet remmen, dan helpt 4x4 “niets nada njente nop”. Winterbanden geven nu eenmaal meer grip dan de op de Duster gemonteerde M+S banden (dit zijn dus geen terrein banden waar ook M+S op staat).

Als je het verschil tussen de standaard M+S en ECHTE winterbanden zelf niet hebt getest is het m.i. niet goed mogelijk hier een oordeel over te vellen, de huidige generatie winterbanden zijn trouwens niet te vergelijken met die van jaren geleden.

Het verschil in grip kan net effe het verschil zijn tussen een crash of net niet (sorry, maar een kind ligt onder de wagen of staat er nog voor, een verschil van 1 meter).

Het enige nadeel van winterbanden is natuurlijk dat als er iemand “op je kont” zit die ze niet heeft je moet twijfelen tussen remmen, voor je kijken of in de spiegel(s) kijken >:D< .

• stef bergervoet

vier stalen velgen voor dacia logan 1 winter gebruikt.TEAB.

• Barrabas

Verleden zomer EN winter MS banden getest aan 100 km/u op natte asfalt startbaan,op een ex-vliegbasis,zelfde config.Resultaat remafstand nagenoeg gelijk,0.5 m verschil dus waarom zou ik winterbanden moeten nemen met lelijke velgen die trouwens steeds terug zouden moeten uitgebalanceerd worden OP de wagen.Je kan ook met betonblokken rondrijden.En,en,en tussen twee vrachtwagens helpt er niks,kan er ook nog een boom,vliegtuig op je dak vallen.

• HenkM

Afgelopen WINTER met sneeuw beiden getest op mijn oprit (ca. 20% helling).

M&S banden niet op te komen en bij afrijden niet te stoppen.

Winterbanden: lekker omhoog en tijdens afrijden halverwege kunnen stoppen.

Het ligt natuurlijk aan de testcondities.

Bij alleen nat weer en hogere temperatuur ben ik het met je eens: weinig verschil.

• Barrabas

In tegenstelling tot wat de meeste mensen ‘denken’ laten zeker 2 testen zien (1 van de TUV 2 jaar geleden en 1 van de autoweek vorig jaar)

dat winterbanden NIET beter presteren in de regen. Ook niet bij lage temperaturen.

De grens van 7 graden die zo vaak aangehaald wordt is volledig achterhaald!

De beruchte lamellen die er voor zorgen dat sneeuw en slush beter verwerkt worden zorgen er voor dat juist water niet beter verwerkt wordt.

Dus met winterbanden eerder aquaplanning.

Bij temperaturen vanaf ongeveer 3 graden op droog en nat wegdek bij 100 km/h hebben winterbanden tussen de 5 meter meer remweg nodig(voor gerenomeerde merken)

tot zelfs 22 meter,voor minder gerenomeerde tot onbekende merken dan een gemiddelde zomerband.

Dat is tussen de 1 en 5 autolengtes. Dat verschil wordt met hogere temperaturen alleen maar groter.

Op ijzel doen ze het allebei niet!

Dus met die drie dagen natte sneeuw gemiddeld per winter en temperaturen die zelden onder het vriespunt liggen zijn zomerbanden in Nederland veiliger dan winterbanden.

Alleen Autobanden Fons wordt daar beter van en U armer.

• Tom

Iedereen schijnt hier voorbij te gaan aan de compleet andere achterasconstructie van de 4x4 (onafhankelijke armen), waardoor de auto gewoon veel stabieler is bij lastwissels en uitwijkmanoeuvres dan een niet-4x4, zelfs in 2 wd stand.