4x4 stand 'auto'

• Luc

Tom Schreef:

——————————————————-

> Iedereen schijnt hier voorbij te gaan aan de

> compleet andere achterasconstructie van de 4x4

> (onafhankelijke armen), waardoor de auto gewoon

> veel stabieler is bij lastwissels en

> uitwijkmanoeuvres dan een niet-4x4, zelfs in 2 wd

> stand.

inderdaad , en ook dat er alleen een 4x4 lock stand op staat op daadwerkelijk in 4x4 te rijden . In de auto modus rij je NIET constant 4x4 .

• Avaka

Hear hear !!

• HenkM

Kijk en huiver:

Klikkerdeklik

en

Klikkerdeklik

Maar die testen zijn natuurlijk “gesponsord”, gekleurd en op epoxy uitgevoerd.

Vele testen, veel resultaten.

Lekker doen waar je je goed bij voelt.

Afgelopen winters waren (hier) iets anders dan “drie dagen natte sneeuw gemiddeld per winter en temperaturen die zelden onder het vriespunt liggen”, maar mogelijk hebben we hier waar de molshopen liggen geheel ander weer gehad als in de rest van het land.

Fons wordt er niet vrolijk van want het maakt niet uit of ik zomer of winter-rubber verslijt. Hij verkoopt nagenoeg evenveel loopvlak rubber (of je moet de bandjes tot het wettelijk, onveilige, minimun oprijden).

Ik ben er trouwens wel op tegen om winterbanden te verplichten, ieder moet de keuze kunnen maken afhankelijk van zijn situatie. Ik moet gewoon voor en na de strooiwagens de weg op vanwege mijn werk (vaak voor 6:00 en na 23:00), vandaar mijn keuze om ze wél te monteren. Als je (door bv variabele werktijden) de rit iets kan uitstellen kan ik me voorstellen dat je er niet voor kiest.

@ Barrabas,

Niet boos worden hoor, ik respecteer jouw mening absoluut, ieder zijn keus.

Afhankelijk van de omstandigheden en grenzen die we opzoeken of tegenkomen zal overal iets voor te zeggen zijn :)-D .

• Avaka

HenkM, je bevestigt met deze filmpjes de testen die Barrabas bedoelt.

Winterbanden hebben alleen maar zin als er DAADWERKELIJK sneeuw ligt.

Voor de rest van de tijd die je op natte / gestrooide wegen rijdt ben je in het nadeel en beter af met ‘zomerbanden’.

• Barrabas

(tu) Nee Henk,boos wordt ik daar niet van,integendeel vrolijker.Ik vind het altijd prettig om in discussie te gaan met iemand die er ook verstand van heeft, :)

Persoonlijk maak ik de afweging van een 4x4 aandrijving met M&S banden en andere.

Mijn nichtje rijd met een Mazda MX-5 (achterwielaandrijving) en die heb ik dus zelf winterbanden aanbevolen.

Heb ergens gelezen dat zelfs de ANWB het ganse jaar door met winterbanden rijd,dan toch geen gladde haakse bocht met 80 km/h.

En je andere tips&trics (klikkerdekliks) waardeer ik uitermate en enkele ervan toegepast.

Nog een ijsvrije winter toegewenst aan iedereen trouwens,althans op de weg dan.

Voor mij mag het al een pak beginnen sneeuwen. :)-D

• HenkM

Nee hoor de autro op winterbanden (1e) staat eerder stil.

• Gerard

Als ik het goed heb begrepen kun je 4x4 auto vergelijken met All Wheel Drive zoals b.v. Subaru heeft.

Ten aanzien van winterbanden? Tegenwoordig komen er steeds meer veiligheidssnufjes op auto's en dat is prima, MAAR helaas gaan de mensen er vaak naar rijden en dan heeft het geen zin meer.

• willem

Ik heb wel het idee dat de wegligging beter is in de automaat stand, beetje hard door de bocht in de 2x4 stand stuurt het een beetje onzeker.

wielen zijn net geballanceerd, dus daar ligt het niet aan.