Ik kan het verkeerd begrijpen….. Waarom staat er OUTSIDE op de band als de draairichting niets uitmaakt? Volgens mij betekent dat feitelijk hetzelfde als de draairichting aangeven… Bekijk het profiel maar eens goed, als het goed is heb je twee wielen met het loopvlak linksom en twee wielen met het loopvlak rechtsom.
Als je de beide profielen van de banden bekijkt dan zit er wel degelijk verschil in.Het rechterwiel zou je om moeten draaien om het loopvlak in dezelfde richting te krijgen als bij het rechterwiel.
Bij het linkerwiel heb je nu twee ribbels die (dmv de inkepingen) naar beneden wijzen. Bij het rechterwiel wijzen diezelfde ribbels nu naar boven.
Derhalve deel ik de mening dat je alleen mag wisselen van voor naar achter en vice versa AAN DEZELFDE KANT.
Maar je kunt ook kijken wat Dacia hier zelf over zegt. Op pagina 5.13 van de gebruikershandleiding van de Duster staat duidelijk aangegeven dat je de wielen alleen moet wisselen van voor naar achter en andersom. (tekening).
En om het leuk te maken: het volgende staat vermeld in de gebruikershandleiding van de Logan MCV Phase I (pagina 5.8), Logan MCV Phase II (pagina 5.11) en de Sandero (pagina 5.11):
Wij raden u af de wielen onderling van plaats te wisselen.
Groetjes,
Richard, www.daciamodellen.nl