Bij het kruislings wisselen van complete wielen blijft de “outside” uiteraard ongewijzigd.
Maar de diverse redenen om de banden niet kruislings te verwisselen zijn o.a.
De opbouw van de radiaalband is heel anders dan die van de oude diagonaal band, en misschien ook wel eens iets gehoord over moleculen en draairichtingen?.
Tevens is het zo, dat je een grote kans loopt dat de auto na het wisselen van de banden gaat trekken in je stuur.
De auto loopt dan scheef we zodra je je stuur los hebt, dit heeft alles te maken met de slijtage en de langdurige looprichting van de band.
Om het zogenaamde “cuppen” van banden tegen te gaan, kan je beter zorgen dat de banden goed gebalanceerd blijven.
De sporing, de wielvlucht en de schokbrekers zijn hierin ook zeer bepalend of de banden gelijkmatig afslijten.
Veel auto bezitters proberen zo lang mogelijk met hun bandjes te blijven ( wisselen van hun banden) rijden om geld te besparen.
Mijn visie is hierover is zeer simpel, wisselen bevorderd geen langere levensduur en is zelfs gevaarlijk te noemen.
Meestal zijn de voorste banden het eerst versleten, dus dan koop je daar 2 nieuwe voor.
Als het goed is dan gaan de achter banden vaak 1x zo lang mee.
Tegen de tijd dat je dus de achter banden moet vervangen, wissel je de voorste banden vervolgens weer naar achter en koop je weer 2 nieuwe voor de voorbanden.
Op deze manier heb je namelijk aan de voorkant altijd het beste profiel en heb je een spreiding van de kosten.
Aangezien de voorste banden het belangrijkste zijn i.v.m. sturen, aquaplaining etc is een goed profiel zeer belangrijk.
Als ik zelf ergens op bezuinig is het zeker niet op mijn banden, remmen en stuur inrichting.
Verder wens ik iedereen veel wijsheid met zijn/haar beslissingen over het al dan niet vervangen/verwisselen van zijn bandjes toe.
gr. Turbootje -D