Irritant rammeltje

• Willem M

Geachte mededaciasten,

Ik rijdt nu een half jaar in mijn Dacia Duster (Laureate, benzine, 1.6, 4x2) en tot nu toe tot volle tevredenheid. Toch heb ik nog een klein ‘vuiltje’ waar ik jullie hulp bij wil vragen.

Bij het wegrijden/optrekken heb ik last van een irritante rammel. Voornamelijk bij lage toeren. Het is mij helaas niet duidelijk waar dit vandaan komt. De ene keer lijkt het van achter te komen, de andere keer lijkt de voorkant de schuldige en soms heb ik helemaal geen idee waar het vandaan komt.

Ik heb al alles nagelopen (zowel visueel als met de hand) maar ik heb geen idee meer waar ik verder moet zoeken. De binnenkanten van de wielkassen, de beschermplaten bij de uitlaat enz. enz.

Nu kan ik natuurlijk naar de garage rijden (en dat ga ik misschien ook wel doen) maar ik wil toch liever eerst zelf kijken of ik het kan oplossen.

Iemand van jullie hier ook wel eens tegenaangelopen of een idee waar ik moet kijken?

Grt.

Willem M.

• Mensen

mand van jullie hier ook wel eens tegenaangelopen of een idee waar ik moet kijken?

Wij hebben exact dezelfde probleem gehad, er bleek na lang zoeken een bout los te zitten van een bodemplaat.

• DerRudy

@Willem,

Omdat je aangeeft dat het vooral optreedt bij het optrekken en lage toerentallen, denk ik aan de uitlaat of hitteschildjes van deze uitlaat.

Bij het optrekken zal namelijk de motor in zijn motor-steunen iets kantelen en vaak zie je deze beweging ook terug in de bevestiging van de uitlaat.

Succes en met vriendelijke groeten,

Ruud

• Willem M

@Ruud

Klopt, dat had ik hier via de zoekfunctie ook al gevonden en zoals je hierboven kunt lezen heb ik dit ook gecheckt. De hitteschildjes zitten goed vast en er zit m.i. voldoende ruimte tussen schild en uitlaat. Ook als ik de uitlaat enigszins heen en weer ‘jutter’ raakt hij nergens het hitteschild.

Ik heb ook nog even gedacht aan het RVS uitlaatsierstuk maar als ik deze verwijder is de rammel er nog steeds.

Mvg,

Willem M.

• dieselsnuivertje

daar hebben wij ook last van, wij denken dat het linksvoor in het motorcompartiment of zelfs uit de deur aan de bestuurderskant komt, we zijn er nog niet achter gekomen waar het precies vandaan komt…..

• Mensen

Hallo Willem, m'n reactie was serieus en geen gekheid. Ik probeer je te helpen maar ik vraag mij af, waarom geen reactie? Bij ons zat een bodemplaatbout niet helemaal goed vast wat exact dezelfde klachten gaf als bij jou.

De garage is uren bezig geweest om de rammel te lokaliseren en gaf bijna de moed op tot een monteur de losse bout tegen kwam, we sprongen een gat in de lucht van blijdschap, eindelijk verlost van die akkelige rammel en gekraak.

• Willem M

Hoi Mensen(),

Ik heb je reactie ook zeker niet als gekheid gezien hoor, ik had alleen gisteren geen tijd meer om nog te gaan kijken of er een bout loszat. Zou zomaar kunnen natuurlijk.

Vanmiddag moet ik nog wat afstelwerk doen aan onze klassieke mini en als ik dan toch gehuld ben in ‘kluskleding’ zal ik zeker eens kijken of ik een losse bout kan vinden.

Bedankt voor de tip.

Mvg,

Willem M.

• dick

hallo

ik had het bij mijn laguna 2.2 diesel ook vooral als ik klimmen moest bleek uitlaat iets te lang te zijn garage iets er afgehaalt en probleem was weg

• Mensen

Oke, volgens de garage was het een kwestie van alle bouten aandraaien, alleen op deze manier kwam de monteur de boosdoener tegen, succes (tu)

• Mensen

Komt ons bekend voor, wij hebben ons ook rot gezocht, een gekraak en rammel is in de auto soms heel moeilijk te lokaliseren. Zelfs een monteur van de garage die ‘alles’ had nagekeken wist het niet meert. Gelukkig hadden wij een zeer gemotiveerde monteur die uren bezig is geweest en uiteindelijk zo blij als een kind ons kwam vertellen dat hij de oorzaak had gevonden. Als je nog garantie hebt en je kan zelf de oorzaak niet vinden zou ik, net als wij, naar de garage gaan.