Irritant rammeltje

• Mart v Berkel

wij hadden ook een rammeltje en konden het ook niet localiseren

ook gekeken links achter bij de krik daar zit namelijk ook een aan sluit doosje van de trekhaak dat tegen de zijwand zit geplakt

het bleek later bij de garage dat de achter klep nog wat bijgesteld kon worden

na goed speurwerk van de monteur

• Willem M

Bedankt voor de tips allemaal. Ben gisteren nog behoorlijk aan het speuren geweest maar ik heb helaas niets kunnen vinden.

Volgende week dinsdag breng ik 'm naar de garage om te laten ontrammelen.

• Willem M

Gisterenmorgen vroeg de Duster naar de garage gebracht. In de loop van de middag belde de garage om te zeggen dat ie een nachtje moest blijven. Wat bleek (en alvast excuus voor de niet al te techneutische uitleg), in de motor zit een soort spoel waarover een riem of snaar loopt. Deze spoel had een hele berg speling waardoor de snaar bij lage toerentallen ging ‘klapperen’. Dit was zo erg dat het afdekdeksel er door beschadigd was. Hier kwam dus die vreemde rammel vandaan.

Volgens de monteur (die dit overigens nog nooit had meegemaakt) had ik hierdoor behoorlijk in de problemen kunnen komen.

Vanmorgen waren de vervangende onderdelen binnen en na plaatsing daarvan kan ik gelukkig weer tot volle tevredenheid over 's Heren wegen tuffen.

Moraal: Niet alle rammeltjes zijn ongevaarlijk of “horen er nu eenmaal bij”. Rij bij twijfel altijd even langs de garage want dit kan je een hoop ellende besparen.

Tip: Als je last hebt van een achterklep die zo af en toe ook wat geluid maakt, vet dan het ‘oog’ waar de sluting in valt even in. De carrosserie van een auto is nooit 100% star te krijgen en daarom beweegt de achterklep soms een beetje (enkele milimeters). Ik heb in een aanval van schoonmaakwoede waarschijnlijk deze beugel (of oog) ontvet waardoor je een metaal-op-metaal geluid kreeg. Een beetje invetten blijkt dan dus de oplossing.

• Avaka

Klinkt alsof de multi-riem niet goed aangespannen was. Inderdaad wel vreemd.

Mooi dat het opgelost is!

• Willem M

Klopt helemaal wat je zegt. Multi-riem: dat woord was ik (met dank aan de firma Grolsch) even kwijt.

• DerRudy

@Willem,

Fijn dat je de moeite neemt om de ‘uitslag’ door te geven, daar leren we allemaal van.

Ik denk dat je dealer de zg vrij-loop polie bedoelt van je airco-pomp, deze wordt door de schakelaar in het dashboard bekrachtigd en zal dan pas de airco-pomp ‘aan het werk’ zetten.

Dit is een soort van electro koppeling die normaal vrij ‘mee loopt’.

mgr

Ruud

• DerRudy

@Avaka,

Onze Daasje zijn voorzien van een automatische span-inrichting, jaja die Daasjes van ons hebben echt ‘verborgen talenten’ (:P)

mgr

Ruud

• Mensen

Moraal: Niet alle rammeltjes zijn ongevaarlijk of \"horen er nu eenmaal bij\".

Controleer eerst zoals beschreven in de bovenstaande post: een kwartje, of 20 eurocent in de asbak, een king-size pot nutella die kan te rollen, een EHBO kist die niet vast zit… ;)

Mooi dat het is opgelost !!

• Avaka

Die dus even niet gewerkt heeft schijnbaar. Daarom zeg ik ook ‘vreemd’.

• cargirl

Ik had ook een irritant geluid bij het halen van 125km. Zeer raar. Als ik harder reed, was het weg, als ik minder had reed, hoorde ik het ook niet.

Uiteindelijk heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben ik terug gegaan naar mijn dealer. Die heeft de wagen 1 dag uitvoerig getest en het opgelost. Wat bleek ; het brandblusapparaat rammelde doordat er een trilling was vanaf 125 km.

Ik ben zeer opgelucht. Rammel kwijt en ikke happy:)