Gisterenmorgen vroeg de Duster naar de garage gebracht. In de loop van de middag belde de garage om te zeggen dat ie een nachtje moest blijven. Wat bleek (en alvast excuus voor de niet al te techneutische uitleg), in de motor zit een soort spoel waarover een riem of snaar loopt. Deze spoel had een hele berg speling waardoor de snaar bij lage toerentallen ging ‘klapperen’. Dit was zo erg dat het afdekdeksel er door beschadigd was. Hier kwam dus die vreemde rammel vandaan.
Volgens de monteur (die dit overigens nog nooit had meegemaakt) had ik hierdoor behoorlijk in de problemen kunnen komen.
Vanmorgen waren de vervangende onderdelen binnen en na plaatsing daarvan kan ik gelukkig weer tot volle tevredenheid over 's Heren wegen tuffen.
Moraal: Niet alle rammeltjes zijn ongevaarlijk of “horen er nu eenmaal bij”. Rij bij twijfel altijd even langs de garage want dit kan je een hoop ellende besparen.
Tip: Als je last hebt van een achterklep die zo af en toe ook wat geluid maakt, vet dan het ‘oog’ waar de sluting in valt even in. De carrosserie van een auto is nooit 100% star te krijgen en daarom beweegt de achterklep soms een beetje (enkele milimeters). Ik heb in een aanval van schoonmaakwoede waarschijnlijk deze beugel (of oog) ontvet waardoor je een metaal-op-metaal geluid kreeg. Een beetje invetten blijkt dan dus de oplossing.