Tanken in Duitsland

• Mensen

Wat Avaka schrijft is juist. ARAL zegt niets anders dan dat het Euro 95 is. Niets meer en niets minder tenzij je natuurlijk geen Duits kunt lezen en/of niet snapt wat er staat. Daarnaast zijn mijnsinziens bovenstaande conclusies allemaal onjuist. Je kunt alleen maar vergelijken onder laboratorium omstandigheden waar je dan met gelijke auto's een zelfde traject rijdt en dit dan nog ettelijke malen herhaalt om de verschillen weg te poetsen. Zo krijg je een goed te vergelijke gemiddelde.

Volgens mij staat er toch duidelijk : Darüber hinaus enthält Aral Super 95 ein Additivpaket , welches anwendungstechnische Eigenschaften – wie z.B. Reinigungs- und Reinhaltewirkung im Motor – erheblich vebessert. Aral Super 95 wird maximal 5 Vol.% Bio-Ethanol zugesetzt.

Sinds wij de sandero bezitten hebben we na elke tankbeurt het verbruik berekend, met Aral halen wij met gemak 1:15 tot 1:17 We tanken af en toe tango of avia enz, het is ons opgevallen dat het verbruik dan iets hoger is en dat de motor minder stil is, vooral merkbaar met een koude motor.

• Morris

Beste Mensen,

Je geeft aan dat je verbruik 1:15 tot 1:17 is als je ARAL tankt. Wat ik al aangaf zit hem daar dus de kneep. Het zijn geen exacte waarden onder exact gelijke omstandigheden. De ARAL tank je in Duitsland en de Avia en Tango waarschijnlijk in Nederland. Dat alleen al geeft aan dat er verschil zit in de (rij)omstandigheden.

Zou je toch een eigen vergelijkingstest willen houden dan raad ik je aan je tank helemaal vol te gooien met ARAL en daarmee een vantevoren vastgesteld traject te gaan rijden. En dan niet zo'n kleine afstand maar gelijk zo'n 600 km. Vervolgens doe je het rondje nog een keer maar dan met een tank vol met (bijv) Shell.

Doe dat dan op een zelfde dag, gelijke tijdstippen en tracht de snelheden op de verschillende stukken gelijk te houden.

Als je dat zou doen, dan zal je zien dat de verschillen slechts marginaal zijn.

Alle oliemaatschappijen hebben additieven (dit zijn toevoegingen) in hun benzine zitten. Soms ook wel dopes genoemd.

Hieronder een stukje over de Shell Fuelsave.

SHELL FUELSAVE EURO 95 EN DIESEL zijn op de markt gebracht om een lager brandstofverbruik te realiseren.

Aan de brandstof zijn speciaal door Shell ontwikkelde additieven toegevoegd die het rendement van

de motor verbeteren en vuilafzettingen tegengaan, waardoor een brandstofbesparing kan worden gerealiseerd.

Eén van die additieven in FuelSave euro 95 vermindert de wrijving van motoronderdelen (kleppen, zuigers) sterk.

Minder wrijving betekent een betere verbranding in de cilinders, en dus een lager verbruik. Dat effect wordt natuurlijk versterkt wanneer de algemene tips voor het zuinig rijden inde praktijk worden gebracht.

In de bijgevoegde link het hele verhaal.

Laat je vooral niet gek maken over wat oliemaatschappijen je allemaal wijsmaken. Tank gewoon goedkoop. Als je 10 eurocent korting kan krijgen dan scheelt dan al gauw 4 á 5 Euro per tankbeurt. Dat is pas zuinig rijdenX(

• Mensen

Laat je vooral niet gek maken over wat oliemaatschappijen je allemaal wijsmaken. Tank gewoon goedkoop. Als je 10 eurocent korting kan krijgen dan scheelt dan al gauw 4 á 5 Euro per tankbeurt. Dat is pas zuinig rijden

Ik laat mij niet gek maken Morris, het resultaat met Aral is niet meer dan onze praktijkervaring, tanken in Duitsland is sowieso voordeliger

Euro 95 kost tegenwoordig in Nederland ongeveer € 1.70. In Duitsland vandaag getankt €1.51

• Morris

Dat tanken in Duitsland goedkoeper is weten we allemaal. De NL-regering besteeld ons al sedert decennia. Aangezien ik in de omgeving van Schiphol woon, ben ik niet in de gelegenheid om in Duitsland te tanken. Dat zouden wel heel prijzige ritjes worden(:P).

Maar het topic ging niet over de benzinprijs maar had een heel andere insteek.

• Mensen

Maar het topic ging niet over de benzinprijs maar had een heel andere insteek.

weet ik, maar het heeft geen zin om eindeloos door te discussiëren. Zoals ik al schreef hebben we ruim 2 jaar praktijkervaring met de Sandero ;)