Betrouwbare Dacia

• mark

Hm, ben nu eens benieuwd hoelang het gaat duren eer hier gaat geopperd worden dat het aan uw rijstijl ofzo ligt ….

• remcora

Ook ik rij al ruim 3,5jaar zeer tevreden. Mijn mcv heeft mij nooit laten staan, maar de garage is toch regelmatig bezocht. Remlichten, waarbij de fitting steeds storingen gaf, temperatuurmeter, koplampen, lekkage en dus (gratis) een nieuwe distributieriem. Op zich allemaal garantie, nog steeds tevredenheid, maar statistisch geen hoogvlieger. En aan de rijstijl ligt het echt niet.

• Paul035

daciaman Schreef:

——————————————————-

> Tja, maar met de zuinigere motoren begint ook de

> onbetrouwbaarheid (lees elektronika/turbootjes

> etc). Kijk en da's wat we nou net niet willen.

Dat hoeft niet, ik had tot 2 jaar geleden een Lada Samara met een 1.5 motor en die reed netjes 1:14. De nieuwe Lada Priora heeft naar verluidt ook zo'n laag verbruik met een 1.6 16-klepper. Dat is toch wel andere koek dan de 1:9,5 van mijn Dacia Logan MCV, maar die maakt dan ook veel meer toeren in de vijfde versnelling met 120 km/u.

• Paul035

In het TÜV Auto Report 2011 (de betrouwbaarheid top 128 voor auto's van 2 tot 3 jaar oud) scoort de Dacia Logan een gedeelde 123ste plaats met de Peugeot 407 bij een mankementenpercentage van 11%. De hekkensluiters zijn de Volvo XC90 (125 ste plaats, had ik niet verwacht), de Fiat Dobló (126), de Hyundai Atos (127) en de Kia Karnaval (128 bij een mankementenpercentage van 23.8%). De top 3 van meest betrouwbare auto's wordt bezet door Toyota en Mazda.

Nou heb ik over mijn Dacia Logan MCV qua betrouwbaarheid weinig te klagen, wel eens wat lampjes moeten verwisselen en een roestplek laten herstellen (gelukkig onder garantie). De eerste drie jaar hebben de beurten vrij weinig gekost, nou waren dit voornamelijk controlebeurten waarbij niet echt iets aan de auto werd gedaan. De grote klapper kwam pas bij de eerste echte onderhoudsbeurt met APK, die kostte bijna 1000 Euro. Het vervangen van de spoorstanglagers om de speling in het stuur weg te krijgen, was daarvan het duurste. Ik wist niet eens dat er iets mis mee was. Verder nog voorbanden vervangen, maar dat vind ik niet raar na 60.000 kilometer. Dit was bij garage Stam in Hilversum. De service lijkt verder in orde, maar je betaalt er wel dik voor.

• mark

1000€ voor een onderhoudsbeurt/kosten aan een wagen die nog maar een paar jaar oud is?

Dan worden die kosten gewoon niet gemaakt bij mij en is het adieu wagentje !

• Demietri

Ja, klopt.

Maar volgens mij zaten er ook banden bij.

Een beetje garage praat je zo Michelin´s aan.

195/55/16 voor onze Stepway kosten zonder montage hier en daar bijna 115 euro. Is 460 Euro!!! zonder montage, verwijderingsbijdrage, stikstof (als je dat wilt).

Ik denk dat je voor alleen de banden dan al snel op 550 euro kan zitten.

Michelin is wat mij betreft teveel van het goede, maar de Conti´s die er waarschijnlijk standaard onder zaten gaan niet zolang mee als Michelin.

Dan nog de lagers van de spoorstangen, beurt, apk, klein materiaal voor 450 euro. Dat is dan weer niet om erg van te schrikken.

Hoewel onze Daas waarschijnlijk alleen maar voor garantie naar de dealer zal gaan. Misschien ooit nog eens apk, maar ik denk dat hij er dan al uit is voor een nieuwe.

Ik wil zelf namelijk niet meer sleutelen en heb daarom 20000 KM geleden gekozen voor een erg goedkope maar goede auto. MAAR WEL NIEUW!

• Paul035

Ja ik weet het, de meeste mensen ruilen hun auto na maximaal 3 jaar in. Met wat je dan moet bijbetalen ben je wel meer kwijt dan wanneer je een auto als een Dacia helemaal oprijdt, of hij moet wel erg onbetrouwbaar blijken.

• Avaka

Ja klopt.

Ik heb hier ook zo'n buurman die elke 3 jaar zijn qua kilometers spiksplinternieuw nieuwe auto inruilt voor het nieuwste model.

Als ik hem met een simpel rekensommetje duidelijk maak dat hij 2x zo duur uit is als ik staat ie me ongelooflijk aan te kijken.

Ik steek er geen energie meer in. Helpt toch niet.

Misschien dat sommige lezers hier er wat aan hebben.

• mark

Banden ok, dat moet iedereen en daar heb je zelf keuze in qua prijzen enzo.

Ik heb er goedkope GT radial onder gezet voor de zomer en voor mij zijn die goed, heel goed zelfs.Kostte mij met uitlijning erbij 340€.

Maar die spoorstangen waarover je praat, versleten na amper 3 jaar? Of is het zoiets dat men er maar bij flatst in het onderhoudsschema?

Als ik een wagen heb en die spoorstangen zijn versleten na 3 jaar … is no good zeg ik dan.

Ik volg NOOIT het onderhoudsschema van een wagen, jamais never. Is enkel goed om je geld uit je zakken te kloppen.

Mijn leraar automechanica zei vroeger altijd : “ Een wagen heeft enkel deze dingen nodig - olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en that's it.Al het overige wat een merk je probeert aan te smeren is onnodig zolang het niet versleten is”.

Remmen bijvoorbeeld? Vervangen als je merkt dat ze op hun einde beginnen komen ( visuele controles op tijd en stond zijn nog steeds de beste manier om na te gaan).

Ik blijf ook altijd bij mijn wagen als men er aan werkt. Onlangs bij m'n laatste garantieonderhoud zei de garagist ( andere dan ik gewoonlijk ging) dat ik mocht wachten in de showroom met een koffie. Ik zei nee nee ik wacht wel mee aan m'n wagen. Nee zei die, geen klanten in de onderhoudsatelier !

Ik zei ok, geef m'n sleutels maar ! Ik betrouw het gewoon niet en zeker niet als je er niet bij MAG zijn.

Ben daar vertrokken zonder dat ze m'n wagen hebben mogen aanraken.

Zelfs al zou ik er nadien toch nog bij mogen zijn, dan wilde ik zelfs niet maar dat men daar een vinger uitstak aan mijn wagen.

Nu is m'n garantie voorbij en no way dat men me bij Renault/Dacia nog gaat zien als er geen specifiek merkprobleem is.

Als ik de ruimte had deed ik vanaf nu alles zelf maar ik woon op een appartement heb dus de mogelijkheid er niet voor. Vanaf nu zullen de onderhoudsbeurten gebeuren bij een Auto5 of iemand die bijklust en die doet wat ik vraag te doen en dat is 2x/jaar nieuwe olie en 1 x/jaar olie-lucht-en brandstoffilter en meer heeft een wagen niet nodig om goed te rijden.

Ik rij 21 jaar op deze manier en nog nooit probs gehad.

Als er iets defect is moet het vervangen worden maar dan nog zullen we eerst zien of het niet iets is wat kan gemaakt worden, GEMAAKT ipv te vervangen want door alles wat de industrie ons heeft binnengelepeld de laatste jaren lijkt het alsof MAKEN niet meer bestaat, men kent enkel nog VERVANGEN.

• HenkM

“ Een wagen heeft enkel deze dingen nodig - olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en that's it.Al het overige wat een merk je probeert aan te smeren is onnodig zolang het niet versleten is”.

Bougies mis ik in dit lijstje. Een overleden bougie zorgt voor onverbrand benzine mengsel richting de katalysator (en die is erg duur en kan hier niet tegen).

De diverse vloeistoffen (rem- en stuurbekrachtiging, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof) zou ik toch ook op peil willen houden.