Betrouwbare Dacia

• mark

Klopt maar aangezien ik altijd al diesel gereden heb bekijk ik het vanuit de hoek van een dieselrijder.

En die hebben ook hun “bougies” maar als er daar eentje van stuk gaat blijft het daarbij, verder geen stukken aan de motor. En dat past dan weer in mijn redenering van “pas zaakje aanpakken als zaakje kapot is”.

• HenkM

En de vloeistofjes dan???

Ook belangrijk bij een diesel, toch?

• mark

Over welke vloeistofjes heb jij het nu.

• mark

Zie nu dat jij je vorige post van gisteren stiekem aangepast hebt !

Rem-en stuurbekrachtiging? Wat gaat daar nu mis mee? Dat verslijt niet vlug hoor.

Koel-en ruitensproeier vloeistof? Ja, inderdaad die paar glaasjes dat je daar moet in gieten per jaar gaan de rekening van 1000€ zeker compleet maken van Paul035.

Maar goed, volg gerust de “aanbevelingen” inzake onderhoud van Renault/Dacia, zal ik de beproefde methode van mij wel volgen en dan geef ik voor die “vloeistofjes” misschien 5€/jaar en jij 25€/beurt en als je telt dat die beurten alle 10 000 km “nodig” zijn …

Ik snap het niet, een budgetwagen kopen maar dan nadien wel de centen uit de zakken laten kloppen voor de onderhouden?

Vertel me eens welke andere merk je om de 10 000 km naar de garage stuurt? Renault alvast niet alhoewel het gaat om dezelfde motors, zelfde filters, zelfde olieen, …

• Mark L.

Iedereen onderhoud zijn wagen op zijn eigen manier, bij mij is dat enkel via de dealer.

Onderdelen worden bij mij preventief vervangen bij twijfel, aan herstelling begin ik niet, en kost dat wat dan is dat maar zo.

Mijn Dacia word gebruikt als caravantrekker en daar worden soms flinke afstanden bij gereden onder soms zware weersomstandigheden, ik wil dus geen problemen krijgen onderweg omdat ik een paar euro wilde besparen op onderhoud!

• Jubbels

mark Schreef:

> Vertel me eens welke andere merk je om de 10 000

> km naar de garage stuurt? Renault alvast niet

> alhoewel het gaat om dezelfde motors, zelfde

> filters, zelfde olieen, …

Zullen wel merken zijn die om de 10000 naar de garage moeten maar mijn MCV moet om de 15000.

Scheelt toch 50%.

• Avaka

En toch snappen we allemaal wel wat mark bedoelt. Ik heb net een spiksplinternieuwe Megane van de zaak. Zeer fijne auto, echt een klasse beter dan mijn vorige Megane (en die reed al heel goed). In die nieuwe auto zit een dci die in principe niet anders is dan de dci in een Dacia. En toch hoef ik pas voor mijn eerste beurt na 30k.

Met mijn privé Daas doe ik binnen de garantie periode heel getrouw mijn beurten bij de dealer. Maar na mijn garantie doe ik heel veel zelf. Die tussentijdse controle beurten per 15k slaan nergens op. Gewoon inkomsten voor de dealer en Dacia / Renault. Ik kan er wel mee leven hoor. Vooral omdat tot nu toe mijn dealer alle claims die ik had / alle garantie perikelen zeer goed heeft opgelost. Nu moeten jullie niet denken dat mijn Daas uit elkaar is gevallen de afgelopen jaren. De dingetjes die er waren hebben ze perfect opgelost, ergo hebben mij geen geld gekost.

@mark: Je moet je vloeistoffen goed op peil houden. ;)

• mark

Nu nog mooier?! Dus maken ze ook al onderscheid in hun wagens zelf?

Ben jij van NL of BE?

• Jubbels

NL………………….cf onderhoudsboekje…………15000……………….300000…………….45000…………..etc.

15000 inspectiebeurt € 65,00

30000 onderhoudsbeurt € 165,00 incl oliefilter, olie,pakking, pollenfilter.

Verder geen kosten.

• mark

Be : 10 000/20 000/30 000/ …. Als het nu nog niet duidelijk is wat een bedrog gans dat onderhoudsschema is?