Betrouwbare Dacia

• mark

Dankje Avaka, blijkbaar toch iemand die de waarheid durft te erkennen.

Die vloeistoffen dienen zeker op peil gehouden te worden, maar niet maniakaal zoals het onderhoudsboekje voorschrijft.

Trouwens, als je om de paar maanden je neus eens onder die motorkap insteekt zie je zo wat er moet bijgevuld worden en wie ook maar een héél klein beetje ervaring heeft met autorijden heeft altijd z'n bussen klaarstaan om eventueel bij te vullen.

Zo'n bus kost je ocharm max 5€ en daar vul ik een wagen z'n ganse loopbaan mee en dan heb ik meestal nog een halve bus over voor de volgende wagen.

Bij het dealertje betaal je snel 10€ om gewoon bij te vullen … per bijvulling/vloeistof als je niet oplet !

Mijn conclusie : doe braafjes je onderhoud zoals zij het vragen tot het eind van je garantie en ga dan je eigen weg. Onderhoud je wagen op je eigen gevoel en ervaring en bespaar op die manier nog eens enkele 1000 € over de ganse loopbaan van je wagen.

• HenkM

Foei Jubbels toch, stiekum je bericht gewijzigd…..

• HenkM

Hoezo bedrog, de Belgische dealer ziet de Dacia blijkbaar liever eerder terug om te controleren of de gebruiker er wel netjes mee omgaat ;) .

Uiteraard heb je gelijk. Verschil in service interval tussen de landen is natuurlijk absurd (behoudens Duitsland misschien gezien de maximum snelheid).

Onderhoud is natuurlijk een kwestie van gezond verstand en gevoel. Als je geen verstand van auto's hebt is de dealer het aanspreekpunt.

Zolang ik garantie heb ga ik voor (verplicht) onderhoud naar de dealer (excl. de vloeistofjes. Die doe ik zelf: veeeel goedkoper.).

Binnen 5 jaar garantie kom ik toe aan APK (ivm LPG na 3 jaar), deze keuring gebeurt dus NIET bij de dealer maar bij een bevriende vakgarage (goedkoper en objectief).

Ik blijf echter van mening dat onderhoud (preventief) essentieel is voor de bedrijfszekerheid van mijn voertuig, m.n.op veiligheidskritische zaken zoals remmen en banden weiger ik te bezuinigen. Grappig vind ik dan ook te lezen dat mensen hun 4wd roemen qua wegrijden met M+S banden terwijl ze zich niet realiseren dat als ze moeten remmen de grip van (echte) winterbanden het verschil kan zijn tussen OK en drama. Rijden is immers makkelijk, veilig stoppen lastig. Aanpassen aan de omstandigheden en het materiaal is pas echt een kunst.

• Jubbels

Tja Henk,

de laatste regel toegevoegd :)-D

• sabrina

Ook wij rijden nu 2 en half jaar. Net van de dealer terug ivm met lekkage en een nieuwe distributieriem. Wel toevallig dat ik dit al eerder lees.

Voor de rest blij met de Dacia, gelukkig viel het allemaal onder de garantie.