“……………………………., de test van topgear komt op mij niet over als amusement”
Wat is het dan “bullshit” !
Tja, topgear is een programma met een hoog gehalte Britse humor, hoezo stierenpoep
Citaat avaka : Als jouw Duster is uitgevoerd met en 1.6 v16 motor dan is het normaal dat je hem een beetje op toeren moet jagen.
Citaat topgear: De motor, in ons geval de bekende 1.6-benzine met 105 pk, moet best hard werken om de vaart erin te houden.
Citaat autoweek: Dat komt dan ook wel weer door de vrij korte eindoverbrenging. Dat heeft vervelende gevolgen op de snelweg, want bij ongeveer 130 km/h op de meter (dat is dan 122 km/h volgens het GPS) draait de krukas een hinderlijke 4.000 toeren per minuut. Dat gaat irriteren. Tot 100 km/h is het allemaal nog wel te doen, maar wie veel op de snelweg zit, zal zich hieraan gaan ergeren.
http://www.autoweek.nl/autotest/2352/dacia-duster-16-16v-4x2-laureate
Het gaat hier niet om het aantal toeren, maar wat mij betreft om het koppel dat je kunt benutten om de Daas bij een helling omhoog te trekken.
Dan heeft de 1.6 16v gewoon niet veel over, hoe hoe hoog je bijv. de Duster ook in toeren jaagt door naar een lagere versnelling te gaan, veel vaart komt er niet in en het beestje heeft aardig wat seconden nodig om tot de 100 km/u te komen. Nu ben ik in het bezit van de 4wd, dus dan zal dat nog iets trager zijn door het hogere gewicht.
Dat kun je wel mooi verbloemen (omdat je adept bent van je merk?), maar het is nu eenmaal een feit. Het was voor mij behoorlijk wennen na jaren lang 220pk diesel automaat te hebben gereden… maar daarom ook juist een bewuste keuze om dat nu eens niet als prioriteit te stellen.
Benieuwd of ik deze week zonder kleerscheuren in Frankrijk geraak. Zijn de Belgische wegen bij Antwerpen / Gent een beetje begaanbaar?
Adriaan trekt hier de juiste conclusie, bij het trekken is het koppel van belang en niet het aantal PK,s.
Om een indruk te geven, ik heb in het verleden een Ford Transit gehad met slechts 76 PK maar die mocht en KON 2000KG trekken.
Bij het trekken van een Caravan zijn de (omgeblazen) 1.6 motoren toch echt het absolute minimum, een DCI (diesel) is echt superieur tov de ongeblazen 1.6 motoren.
Kijk blijf je keurig op de Snelwegen (of Tol-wegen) dan is het met een 1.6 uitvoering nog wel te doen, deze wegen hebben vaak een maximale hellingpercentage van slechts 5 of 6 %.
Verlaat je deze wegen kom je vaak wegen tegen met een aanzienlijk hogere hellingpercentage en dan merk je toch dat de 1.6 motoren ‘op zijn tenen moet lopen’.
Ok Ruud.Maar een landbouwtractor heeft een koppel van 800 kgm of meer maar zo een ding gaat niet vooruit.Wanneer de turbo van een diesel aanslaat ben ik al lang weg met de benzine 115 pk.
Maar de toch meer dan positieve vakantie ervaringen stellen mij meer dan gerust en dit voor alle Dacia's.
En er is ook nog altijd de Cadillac Silverado of de Ford 350 pick-up….
-D
Niet alleen Adriaan trekt de juiste conclusie, Avaka en de vele reviews die te vinden zijn hebben ook gelijk: Avaka schreef: “Als jouw Duster is uitgevoerd met en 1.6 v16 motor dan is het normaal dat je hem een beetje op toeren moet jagen. Een 1,6 16v is een TOEREN motortje”
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/koppel/
Terug uit Zuid-Frankrijk. Was de eerste keer met deze auto en daarom een beetje spannend, maar onze Sandero 1.2 16v LPG heeft zich goed gehouden. Met 4 mensen en een bagagewagen met dakkoffer constant ongeveer 120/130km per uur op de autowegen gereden. Net verbruik: met airco aan en koelkast in sigaretten aansteker een gemiddelde van 1:11 op de autowegen. Het toerental van onze auto is trouwens 3500 bij 120km en 4000 bij 130km.
Och waar zijn de tijden dat we met een afgeladen R12 nog over de St.Gothardt pas reden. Midden in de zomer sneeuwballen gooiden en toen door naar de Middelandse Zee () .
Het ging allemaal ., niet nadenken over pk's of Nm's gewoon doen.
Het Renaultje was trouwens voorzien van een 1.4 liter 4 cilinder en had een gruwelijke 55 pk, ik kan me niet herinneren dat ik problemen heb gehad in de Alpen..
Mijn standaard (solo) vervoermiddel was een Yamaha FJ1200 met 125 pk deze was natuurlijk wel wat rapper X( maar niet geschikt om met het gezin op vakantie te gaan.
Dat was vroeger HenkM, dat doet me denken aan onze vakantie begin jaren 80,
't Ken net, met een Fiat Panda 750, 35 pk bij 5250 t/min, naar een bergachtig gebied in Duitsland, maar samen met de auto's, met de krachtige motoren, van toen, kon het eigenlijk al niet meer. We werden van alle kanten ingehaald tegen een berg omhoog en van een vrachtwagen in je nek wordt je niet vrolijk, zeker niet in een panda. :X
We hadden de achterbank neergeklapt en vol met alles wat we nodig hadden voor een geslaagde kampeervakantie, zeer geslaagde vakantie gehad maar nooit meer met een zwakke auto de bergen in.
http://souvenirs80.unblog.fr/files/2008/05/fiatpanda198001.jpg
Vond dit wel een toepasselijk plaatje
Och Henk, het kan nog erger……………
Van 1979 t/m 1982 reed ik elk jaar met m'n 2CV4, volgeladen en een klein aanhangertje naar Spanje.
Had 24 pk tot m'n beschikking. Topsnelheid voor een 2CV4 was 104 km/h maar dat haalde ik dus niet.
Was blij dat ik 90 haalde.
Soms, bergaf, of in de luwte achter een vrachtwagen ging het wel harder.
In m'n enthousiasme wilde ik dan die vrachtwagen inhalen totdat de eend bij het uitzwenken de wind op z'n snavel kreeg……………..(td)
Aangezien de tankinhoud maar 20 liter was……………heel vaak tanken want je wilde niet leeg rijden.
Trouwens, de toen op mij van toepassing zijnde borden “Vehicules lents serez a droite” staan nu ook nog bij de hellingen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?