Nou heb ik me al vaker op dit forum gemeld. Soms met verhalen of probleempjes en oplossingen maar al die tijd hebben we zelf een probleem dat ik niet kan plaatsen. Onze MCV van april 2009 heu-t stationair en slaat af op LPG als de airco aan staat. Inmiddels zitten we aan 90.000 kilometer en het gaat om een 1.6 16v motorblok.
Klacht 1 is dan dat de auto stationair geen vast toerental kan vasthouden. Soms wel hoor, maar dan binnen een minuut begint het toerental te schommelen tussen 600 en 1100 toeren. Natuurlijk het gaspedaal los, maar de stand van de rem en koppeling maakt niet uit, hij doet dit bij alle standen van het gaspedaal. Soms schommelt het toerental zo erg dat hij bijna afslaat. Toch pakt hij de draad weer op voordat de motor stilstaat. Dit is zowel op LPG als op benzine zo. In een uitzonderlijk geval slaat de motor wel af, dit is mij 4 keer gebeurd sinds 2009.
Klacht 2 Hebben we de airco aan, dan bestaat de kans dat de motor wel afslaat. Als de motor stationair draait, maar ook vaak als je gaat stoppen voor een verkeerslicht en het toerental terugvalt als je de koppeling intrapt.
Voor de klachten zijn wij al regelmatig terug geweest bij de dealer, maar voor ons was de klacht dat de motor vaak afslaat op LPG met de airco. De dealer doet niks en zegt steeds dat de gasdruk is afgesteld. Echter blijft de auto dit probleem houden en gezien wij in de winter de airco niet of weinig gebruiken hebben we dan geen last van de 2e klacht.
Verder bougies gecontroleerd en vervangen, stationair regelklep gereinigd, luchtfilter vervangen en voor de zekerheid ook de benzinedampafzuiging afgedopt omdat deze zaken allemaal dat heu-erige lopen van de motor zouden kunnen veroorzaken, echter heeft geen van deze acties enige invloed gehad op het afslaan. Heeft iemand nog een idee van een oorzaak? Wij ervaren dat de klacht gelijk blijft en is sinds 2009 niet erger geworden. Wel storen we ons steeds meer aan het afslaan van de auto.