Momenteel zijn we een hoop gedoe verder. Ik heb toch nog een paar vragen die onbeantwoord blijven.
De huidige stand van zaken:
Door het inkorten van de LPG slangetjes leek een hoop ellende bespaard. Eerst bleef de motor steeds goed lopen. Nu loopt de motor weer heu-erig als hij even stationair draait. De enige manier waarop het iets langer duurt voordat het heu-erige stationair draaien begint is nu juist door de motor te belasten. Dus daarom rijden we nu steeds vaker met de airco aan. Alleen met als doel om de motor licht te belasten, zodat de motor niet gaat heu-en bij stationair draaien.
Overigens loopt de motor nu alleen heu-erig op LPG en een overschakel naar benzine leid direct tot een stabiel toerental.
De ondernomen acties liegen er niet om.
- bougies vernieuwd
- bobines verwisseld (ivm een incidentele misfire, maar die kwam veel later toch weer eens voor in dezelfde cilinder)
- De timing gecontroleerd (omdat de krukaspoelie spieloos is, zou deze in theorie van tijd af kunnen gaan maar was goed)
- Benzinedamp afzuiging afgedopt voor een proefrit, hielp niks.
- LPG-druk iets hoger afgesteld,
- Onderbreking van benzine injectoren gecontroleerd door te luisteren of benzine injectoren “klikken” met stethoscoop.
- LPG injectoren ook even geluisterd op gekke geluiden met stethoscoop (niets opgevallen, maar zegt niks natuurlijk)
- Stationair regelklep vervangen, hielp niets.
- Allerlei sensoren losgemaakt om te kijken of dit het erger maakte of juist niet (en kijken of een noodloop beter loopt)
- Sludge afgetapt uit verdamper (eigenlijk onnodig, was een paar druppels)
- LPG filter vervangen
- Luchtfilter vervangen
- LPG-druksensor vervangen
- Met remreiniger rond het inlaatspruitstuk gesproeid, veranderde niks
- Inlaat afgesloten, en idd sloeg de motor direct af
En nog veel meer wat me zo niet te binnen schiet.
Ik zit nog met een paar zaken die ik graag wil controleren, maar ik weet niet goed hoe. Ik zou graag de katalysator willen controleren en de Lambda sensor op juiste werking. Beide een beetje te duur om zomaar op de gok te vervangen naar mijn idee. De lambdasensor waarde is goed denk ik en geeft variabele waardes aan die meestal tussen de 0,4 en 1,1 volt liggen. Betekent dat dat hij goed is of zou hij evengoed vies kunnen zijn en een verkeerd signaal afgeven?
Over de katalysator zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden. Ik hoorde weleens dat een katalysator element gebroken kan zijn en daardoor zijn werk niet goed doet. Of misschien is ie wel versleten of weet ik wat er met een KAT mis kan zijn. Weet iemand een goede manier om de katalysator en de rest van de uitlaat te controleren op een simpele manier zonder demontage van de hele uitlaat? Sinds een tijdje hoor ik weleens gerammel uit mijn uitlaat maar denk dat in de achterdemper een schotje los ligt.
Verder viel mij op dat ik bij stationair draaien zag dat de gasklepsensor TPS een waarde van 9,8 had. Dat was eerder lager. Is dat aan de hoge kant? Daarover kan ik nergens bruikbare informatie vinden.
Hoe dan ook, als er nog tips zijn die ik kan uitproberen, dan hoor ik het graag.