Heu-en en afslaan op LPG

• vleutmans

Ik had ook nog deze link gevonden (betreft renault en eurogas LPG installatie) :

http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?f=243&t=12057

Ik zie niet dat je bougiekabels ‘vervangen’ zijn…..is dat nog een optie ? Wel allemaal doen dan :-)

Gr.

Michel

• EricNL

Hoi Vleutmans,

Bougiekabels is niet van toepassing, gezien de ontsteking met penbobines direct op de bougies de ontsteking doorgeeft.

Over het leerproces kan ik zeggen dat ik inderdaad van de week ook de accu een halve dag eraf gegooid heb. Dat leverde niets op. Ik zag weleens met grafiekjes met de inspuiting LPG en benzine uitgetekend. Ik ga er vanuit dat dit in orde is, tenzij zoals “noormannen” al zegt, dat de injectoren maar half werk verrichten en daardoor de inspuiting een afwijking in tijd of volume van ingespoten LPG niet correct zijn. Ik ga kijken of ik een goed injectorblok ergens kan uitproberen om dit uit te sluiten.

Hoi Noormannen,

Een trage injector, daar had ik dus nog helemaal niet aan gedacht. Ik ga kijken wat ik daarmee kan. Een Katalysator zou als een stuk keramiek zijn, en ook breekbaar. Wanneer het katalysatorblok breekt ontstaan ook vreemde klachten. Een onregelmatige tegendruk in de uitlaat bijvoorbeeld of inderdaad een afkeur bij de APK behoort ook tot de mogelijkheden. Ik houd even alles open wat dat betreft. De Lambda-waarde varieert erg vaak. Is dat normaal? De vraag is voor mij, is dat een gevolg van de klachten of zou het de klachten kunnen veroorzaken, want de waarde lijkt mee te schommelen et het heu-erige lopen van de motor. Nou, voor zover het te zien is in elk geval op mijn OBD tool.

Over een zwakke massa. Ja, dat is wel vaker de oorzaak van vreemde klachten. Ook daarvoor ga ik kijken of ik een fikse extra massa kan leggen naar de motor. Ik kom terug bij jullie als ik inhoudelijk echt verder ben. In de tussentijd hoor ik graag jullie visie.

• Macia

Tja, en dan lees en zie je dat de installatie onder de eigen motorkap niet goed is geïnstalleerd:

De situatie onder onze motorkap (1.6 16v) lijkt erg op de ongelijke montage van Erik, en mogelijk nog zelfs wat extremer.

We hebben op zich geen directe problemen met de installatie, maar het relatief hoge verbruik op LPG zit me al lang niet lekker.

9,3 km/l LPG (10,8 liter per 100 km).

Nu rijden ongeveer 50% van onze kilometers stadsritjes en 50% lange stukken, op de lange stukken rijden ik wel stevig door

105 waar 100 mag, 125 waar 120 mag, 130 waar 130 mag, maar wel met zoveel mogelijk uitrollen/doorrollen/anticiperen….

Vragen die bij mij opkomen zijn:

1) Kan het hoge verbruik verband houden met de onjuiste en ongelijke lengtes van de slangen

2) Is er misschien een andere oorzaak aan te wijzen voor het hoge verbruik?

3) De gasinstallatie heeft garantie tot mei 2013, kan ik eisen dat dit onderdeel volgens de voorschriften wordt herplaatst.

4) Als dit onderdeel niet goed zit, dan begin ik te twijfelen over de montage van de rest, wie weet een betrouwbare LPG installateur omgeving Tilburg voor second opinion?

Hartelijk dank voor jullie reacties in het voor uit.

Groeten Marcia

• Avaka

Je verbruik op LPG is normaal. Je rijdt stevig en dan is een dikke 1 op 10 voor dit type motor netjes. Daarbij is het nu winter en is het verbruik sowieso hoger.

Op benzine had je rond de 1 op 12 /13 gezeten. Ook geheel normaal voor dit type motor.

• DerRudy

Hallo Eric, ik stuur je een Privebericht met mijn telefoonnummer.

Ik heb een aantal vragen en antwoorden, maar ik denk dat we eerst eens wat moeten brainstormen.

Besef wel dat dit blok (in de huidige toestand, dus met al die milieu eisen) altijd een beetje zenuwachtig stationair draait.

mgr

Ruud

• Macia

Dank Avaka, voor je reactie.

Ik vind een verbruik van 1 liter op 9,3 kilometer ondanks stevig doorrijden nog steeds best hoog, maar ben blij te horen dat het blijkbaar toch redelijk normaal is.

Groeten Macia

• DerRudy

Hoi Eric,

Je schrijft ‘LPG-druk iets hoger afgesteld’ besef wel dat je voor een hogere druk de stelschroef tegen de klok in moet draaien.

Hele Volksstammen draaien namelijk de verkeerde kant op, maar de juiste werkwijze is toch echt de druk tussen de filter (Belangrijk: na plaatsing nieuw filter) en de injector-rail te meten en dan af te stellen.

Want Meten is Weten en Gissen is Missen…….

Voor alle duidelijkheid kijk maar eens naar de tekening (op mijn Dropbox) via onderstaande link:

http://dl.dropbox.com/u/46979932/Sludge%20aftappen/Drainplug.pdf

Mgr.

Ruud

• Edzo Paap

Hallo Eric

Ik had het zelfde probleem en bleef de site volgen

Helaas geen directe oplossing

Maar bij de garage werd door de monteur direct gezegd dit komt van de gasinjector die is nu vervangen door een nieuwe

(ongv €350 incl montage en BTW) en viola de moter zoemt weer als te voren en blijft stabiel dat is nu 1 week geleden.

Of je de injector ook kunt renigen weet ik niet

Dus bij deze mijn bevindingen

EricNL Schreef:

——————————————————-

> Nou heb ik me al vaker op dit forum gemeld. Soms

> met verhalen of probleempjes en oplossingen maar

> al die tijd hebben we zelf een probleem dat ik

> niet kan plaatsen. Onze MCV van april 2009 heu-t

> stationair en slaat af op LPG als de airco aan

> staat. Inmiddels zitten we aan 90.000 kilometer en

> het gaat om een 1.6 16v motorblok.

>

> Klacht 1 is dan dat de auto stationair geen vast

> toerental kan vasthouden. Soms wel hoor, maar dan

> binnen een minuut begint het toerental te

> schommelen tussen 600 en 1100 toeren. Natuurlijk

> het gaspedaal los, maar de stand van de rem en

> koppeling maakt niet uit, hij doet dit bij alle

> standen van het gaspedaal. Soms schommelt het

> toerental zo erg dat hij bijna afslaat. Toch pakt

> hij de draad weer op voordat de motor stilstaat.

> Dit is zowel op LPG als op benzine zo. In een

> uitzonderlijk geval slaat de motor wel af, dit is

> mij 4 keer gebeurd sinds 2009.

>

> Klacht 2 Hebben we de airco aan, dan bestaat de

> kans dat de motor wel afslaat. Als de motor

> stationair draait, maar ook vaak als je gaat

> stoppen voor een verkeerslicht en het toerental

> terugvalt als je de koppeling intrapt.

>

> Voor de klachten zijn wij al regelmatig terug

> geweest bij de dealer, maar voor ons was de klacht

> dat de motor vaak afslaat op LPG met de airco. De

> dealer doet niks en zegt steeds dat de gasdruk is

> afgesteld. Echter blijft de auto dit probleem

> houden en gezien wij in de winter de airco niet of

> weinig gebruiken hebben we dan geen last van de 2e

> klacht.

> Verder bougies gecontroleerd en vervangen,

> stationair regelklep gereinigd, luchtfilter

> vervangen en voor de zekerheid ook de

> benzinedampafzuiging afgedopt omdat deze zaken

> allemaal dat heu-erige lopen van de motor zouden

> kunnen veroorzaken, echter heeft geen van deze

> acties enige invloed gehad op het afslaan. Heeft

> iemand nog een idee van een oorzaak? Wij ervaren

> dat de klacht gelijk blijft en is sinds 2009 niet

> erger geworden. Wel storen we ons steeds meer aan

> het afslaan van de auto.

• EricNL

Dus even een update…

Ook bij ons kregen we misfire meldingen via de OBD. Op de 2e cilinder (vanaf het vliegwiel). Plots kregen we de misfire melding dagelijks een paar keer bij stationair draaiende motor. Bij verkeerslichten, op parkeerplaatsen en andere plekken waar de motor even stationair draait. Tot mijn verbazing lag het dopje van de 2e injector eraf, zie foto..

Omdat ook het messing dingetje stroef te bewegen was een nieuwe injector besteld en deze in de rail gemonteerd en gewisseld met cilinder 1. Het rare lopen was hiermee niet meteen opgelost. Ik denk dat de regeleenheid inmiddels heeft “geleerd” het inspuit gedrag aan te passen. Enkele keren kregen we direct na het vervangen de melding van een misfire op de eerste cilinder. Ik denk dat het systeem de correctie nog moest leren. Nu al een week of 2 hebben we niet één keer dat heu-erige lopen of misfires gehad. Het lijkt erop dat wij dus inderdaad een slecht werkende injector hadden.

Omdat ik al eerder dacht het probleem te hebben opgelost en het weer terugkwam durfde ik nog even niet te melden dat het probleem inderdaad opgelost is. Bang dat na mijn melding weer de klachten terug zouden komen. Wel moet ik zeggen dat ons motorblok iets minder zuinig is nu, maar hee, het probleem is nu(ik hoop dat ik gelijk heb) helemaal weg, ik ben content… Merci voor al het meedenken hier…

• john_mcv

Met onze MCV hadden we dit jaar hetzelfde probleem ondanks dat we pas 60000km met de Eurogas installatie gereden hadden.

Ben in Helvoirt naar Verdampere geweest (zat toevallig om de hoek) maar helaas kon deze niet verder in het probleem duiken doordat Eurogas blijkbaar de software heeft afgeschermd zodat enkel Eurogas inbouwstations er in kunnen. Dus daar maar langs gegaan. Daar werd me gemeld dat de injectoren vervuild waren door sludge (ondanks dat het filter steeds netjes vervangen is) en dat vervangen van de injectoren bijna 500euro zou kosten. Dus gewoon vervangen en maar hopen dat ze het daarna langer volhouden, overigens was het wel een bekend probleem volgens hun. Dat was mij ook al duidelijk na wat googlen…..

Uiteindelijk weer terug naar Verdampere en daar meer dan prima geholpen. Uiteindelijk is er een ander merk injectoren geplaatst en een andere gebruikte computer met software die niet afgeschermd is voor minder dan het setje nieuwe injectoren bij het Eurogas inbouwstation. Bijkomend voordeel is dat eventueel vervangen van de injectoren in de toekomst ook veel goedkoper is. Daarnaast is het geheel op een andere manier aangesloten (op vacuum van motor ofzoiets) waardoor stationair lopen nog mooier is. Onze MCV loopt als een zonnetje!!!!!

Kortom, door het afschermen zorgt eurogas ervoor dat je afhankelijk bent van hun inbouwstations en met de kwaliteit van de injectoren zorgen ze er ook nog voor dat je daar relatief snel op aangewezen bent. De structurele oplossing die Verdampere heeft geboden geeft mij vertrouwen voor de toekomst. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die problemen heeft met de Eurogas installatie.