dacia logan mcv 1.6 16v op lpg ervaringen/problemen???

  • Saul

    Hoi Noormanman,

    Dat is ook toevallig, we hebben een MCV uit 2008, een jaar geleden gekocht met 139:000 de teller en ook hier een stabilisator bout afgebroken en beugel van de uitlaat moeten laten lassen bij de APK. Zijn er meer mensen die dit hebben ?

    Verder valt me steeds mee op dat de auto schokt bij het schakelen, alsof de motorsteunen versleten zijn. Komt die iemand bekend voor ?

    Groeten Saul

  • thei

    Dat schokken kan ook komen door een vervuilde gasklep(huis)

  • oscar54

    Heb ik ook gehad, bleek versleten stuurkogel.

  • Saul

    Bedankt, dat ga ik eens laten nakijken.

  • c845361@drdrb.com

    > Dat is ook toevallig, we hebben een MCV uit 2008,

    > een jaar geleden gekocht met 139:000 de teller en

    > ook hier een stabilisator bout afgebroken en

    > beugel van de uitlaat moeten laten lassen bij de

    > APK. Zijn er meer mensen die dit hebben ?

    >

    De mijne is ook uit 2008 (1.6 16v, géén lpg).

    Bij 130.000km brak beugel 1 af. Bij 140.000km beugel 2.

    Beide gewoon vast laten lassen.

    Verder (nog) nooit problemen gehad met stabilisatorstangen,

    stuurkogels e.d. Wel een keer een lekker schokdemper.

    prima auto verder

  • Saul

    Het was inderdaad de stuurkogel, laten vervangen bij de volgende beurt.

  • FransVDM

    Vandaag APK-keuring gehad. Afgekeurd op roestvorming LPG tank van Eurogas. Maar dat is ook niet iets waar je even een schuurmachine op zet.

    Betreft MCV1.6 16v, januari 2008, 80.000km.

    Totaal drie plekjes van 5x5cm, waarvan één bladder roest.

    Even checken zou ik zeggen. Hoe bij te werken? Geen idee hoe dat veilig te doen als er al roest zit. LPG blijft een beetje eng.

  • DerRudy

    Hier was ik (in 2012) al bang voor zie onderstaande link:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,15299493,15520255#msg-15520255

    Ik heb toen direct de staalborstel erop gezet en de tank met (een dikke laag) Tectiel behandeld (hopelijk voldoende), maar ik ben bang dat jij nu te laat ben.

  • Avaka

    Net nog even bij mijn Daas gekeken. Kon nog net voor het donker wordt. Niks noemenswaardigs te zien / voelen.

    Overigens lijkt mij dat Eurogas dit op moet lossen. Als dit echt een probleem is (afkeur blijft) dan zou ik langs mijn LPG-installateur gaan. Die kan dan Eurogas aanschrijven.

    @DerRudy: Hoe dik is de wand van een LPG-tank? En is een LPG tank niet dubbelwandig?

  • DerRudy

    @Avaka,

    De tank ‘zoals wij die kennen’ is enkelwandig en heeft een wanddikte van ca 6mm, dus kan in principe een hoop hebben.

    Maar een simpel deukje of wat roestvorming (put vormig) is APK afkeur, daarom een tip:

    Kijk ruim voor de APK , APK-keurmeesters zijn namelijk niet achterlijk, als ze een tank zien hangen van 6 jaar met verse tectyl dan gaan er echt lampjes branden.

    Gebruik een staalborstel en wat schuurpapier om roestplekken te ontdoen van loszittende roest, spuit daarna de tank in met tectyl (vult ook een beetje) en zorg dat het eruit ziet of het al een geruime tijd op de tank zit (en dat mogen jullie zelf invullen).

    Maar garantie en Eurogas dat zijn eigenlijk twee woorden die niet bij elkaar passen, ik denk dat ze zich verschuilen achter het feit dat de tank in de buitenlucht hangt.