Roest ??

  • BalatonHome

    ik heb gemerkt via googlen dat er nogal wat Dacia's snel gaan roesten! Hoe is dat in godsnaam mogelijk ? Ik rij al sinds 1982 met Renaults maar heb nog nooit last gehad van roest. In 1984 heeft mijn moeder een nieuwe Renault 11 gekocht, en in het jaar 2000 (of 2001) heb ik hem terug gezien. Geen spatje roest !

    Nu is het aanlokkelijk om voor erg weinig geld een voordelige Dacia te kopen, maar als dat ding binnen een paar jaar gaat roesten, is goedkoop duurkoop :(

    Dan liever deze misschien…. een Renault Fluence Authentique voor maar 11.300 euro. Mét airco en Blue tooth. En toch wel mooier dan een Logan eigenlijk….en 12 jaar plaatwerkgarantie en 5 jaar algehele garantie. (tu)

    http://www.renault-local.hu/pdf/arlista/arlista_fluence.pdf

    http://www.renault.hu/renault-valasztek/szemelyautok/fluence/uj-fluence/tervezo/#/configurator

  • frans5

    Wat verstaat men onder Roest?

    mijn Dacia Duster ( februari 2011) heeft geen enkel roestplekje, niet op de carroserie noch op het chassis, misschien is het plaatwerk van mindere kwaliteit dan van de Renault, maar dat was vroeger bij de Renault ook niet bepaald degelijk.

    Ik vind wel dat Renault hun verantwoording moet nemen als er roest word geconstateerd, ze willen wel Dacia,s verkopen maar verder niet al te veel garantieservice geven.

    De mensen die een Dacia rijden hebben net zoals ikzelf een bepaald model auto welke men mooi vind en betaalbaar, ik vond de Duster een leuke en betrouwbare auto met Renault onderdelen én ook betaalbaar.

    Uiteraard is een Renault wat uitgeruster maar daar is de prijs dan ook naar, bepaalde extra,s hoef ik ook niet te hebben, en alles wat je meebesteld als extra,s ,daar betaal je ook nog eens BPM over. Maargoed, ieder z,n ding zeg ik altijd.

  • Barrabas

    Renaults waren in het verleden DE grootste roestbakken allertijden en hebben daar zelfs prijzen mee gewonnen.Het is maar hoe je ze zelf behandeld.Zelf heb ik op mijn 14 persoonlijke wagens NOOIT roest gehad.Daarentegen met firmawagens is een geheel ander verhaal.

    Op mijn Duster 4x4 is na vier jaar geen spatje roest en ziet er na de carwash als nieuw uit.

  • Avaka

    Pardon Barrabas, verkeerder draadje….. :)

  • Avaka

    Op een exemplarisch geval na bestaan er bij Dacia GEEN structurele problemen met roest.

    Die tijd is echt wel geweest. Dus je topic titel kan je rustig wijzigen in Dacia's vertonen geen roest!!!!

    Dat komt dichter bij de waarheid dan je nu schetst.

  • BalatonHome

    ik schets helemaal niets. Ik verbaas me alleen over het feit dat ik via google diverse roestgevallen bij Dacia ben tegengekomen, in meerdere landen.

    Daarom mijn vraag betreffende roestproblemen. Renaults roesten niet of nauwelijks. Dat was wellicht in de jaren 60 en 70 zo. De meeste auto's roesten trouwens niet meer. Daarom viel het me zo erg op dat er roestende Dacia's zijn.

    Je kunt natuurlijk ook stellen dat je niet zo moet zeuren om een beetje roest, als een auto zo spotgoedkoop is.

    Maar ik verdenk Renault er toch van om voor Dacia een plaatwerk van inferieure kwaliteit te gebruiken. Waarom anders geen 12 jaar garantie zoals op de Renaults?

    Desondanks denk ik er nog steeds over om toch voor een Dacia Logan te gaan hoor ! B)

  • Avaka

    Inferieur plaatwerk? Dat wordt niet meer gemaakt. Dat bestaat niet meer. De staal fabrieken maken tegenwoordig goed plaatwerk.

    Ergo: Ook Dacia gebruikt kwaliteits staal. Als je achter de matjes en de plastic delen kijkt zie je ook overal Renault staan. Gewoon geperst in het staal.

    Daarbij rijden de oudste Dazen nu bijna 8 jaar rond. Nogmaals: op een exemplarisch geval na…… er zijn geen structurele roest problemen met Dacia's.

    Overigens: google eens op Ford Ka, Focus. Of op Opel of zelfs Mercedes. De schellen zullen je van de ogen vallen. Maar ook bij die auto's ligt het niet aan het plaatwerk zelf. Wel aan de bescherming en domme constructie fouten.

  • Richard (Blue Thunder)

    Helaas moet ik wel toegeven dat onze Dacia Duster roest heeft gehad.

    De Duster uit 2012 had roest op de puntlassen in de watergoot bij de dak rail.

    Ook in de watergoot onder de motorkap thv een rubber was roest. Dit is door de dealer kosteloos gerepareerd (en gespoten).

    Zelf houd ik mijn auto schoon ook heeft de auto een Waxoyl behandeling gehad.

    Maar echte roestbakken zijn Dacia's niet, ik adviseer het echter wel om het in de gaten tehouden.

    Waar men ook op moet letten is vogelpoep dit vreet snel in, dit overigens bij alle merken…

    Verder ben ik een tevreden Duster rijder, de kosten vallen verder mee, vooral de wegenbelasting (houderschapbelasting) valt door het gunstige gewicht mee, voor een auto van dit formaat.

    Groeten Richard

  • BalatonHome

    dan zou Renault ook 12 jaar garantie op Dacia´s geven. Dat doen ze niet. Daar is een reden voor. Dat kan alleen inferieur plaatwerk dan wel minder goed behandeld plaatwerk zijn.

    Inferieur wil niet zeggen dat het zeer slecht is, alleen iets minder goed dan bij een nieuwe Renault. Lijkt me ook acceptabel bij een auto die de helft kost. En ik zeg ook niet dat iedere Dacia een roestbak is, alleen is er volgens mij iets meer kans op (lichte) roestvorming na een paar jaar.

  • uul

    Mijn Dacia Sandero van september 2009 heeft nergens roest. Wel heb ik hem na aflevering direct getectyleerd in alle holle ruimtes en de onderkant.Hij is slechts 1x in de was gezet en wassen doe ik met de hogedrukspuit in een was cabine en ben zeer tevreden over de kwaliteit van mijn DACIA.