onderhoud beurt en prijzen

• piet

na vier jaar de eeerste apk plus grote beurt

grote beurt 194.00

bougies 56.00

luchtfilter 20.00

disterbutieriem348.00???????moet volgens de dealer elke vier jaar vervangen

waterpomp215.00

remvloeistof37.00

en nog wat meer onkosten oa apk kosten mijn wagen heeft gelopen in 4 jaar 30.000 km

ik heb de gok maar genomen en alleen de apk en de servicebeurt te laten doen

als ik van de schrik ben bijgekomen ga ik maar eens nadenken

je koop een auto die goedkoop is in de aanschaf maar loeiduur is in onderhoud

ik kreeg via eenkennis een reperatie schema van dacia er stond boven aan dit papier Dacia vertouwelijk ik wwet het niet meer maar ik krijg hiervan een raar gevoel

• Barrabas

Het uurloon,grootste kost, is helaas bij ALLE merken hetzelfde.

• Frank16V

Ik denk dat die distributieriem en de waterpomp er nog als nieuw uitzien na slechts 30.000 km. Bougies zou je optisch kunnen controleren. In mijn optiek zou je alleen moeten vervangen wat echt nodig (stuk of bijna stuk) is. Verse olie en filter is wel fijn natuurlijk. Het speelt wel mee of de auto nog in de garantieperiode zit, maar na 4 jaar neem ik aan dat die inmiddels verlopen is. Enne… er moet niets natuurlijk, van wie is die auto nu eigenlijk? Psies… ;)

• Avaka

Even afgezien van de discussie of alles wat de dealer heeft genoemd strikt noodzakelijk zou zijn (30.000km is natuurlijk niks, bougies blaken van gezondheid, waterpomp is als nieuw ed)

Dat was een factuur van ongeveer 900 Euro geworden over 4 jaar. Dat is 225 Euro aan onderhoud per jaar. Dat is nog geen 2 tientjes per maand. Dat is dus errug goedkoop!

• Ben

De distributie èn waterpomp van onze Sandero moesten na twee jaar en slechts 13000 km. vervangen worden!

Onder garantie uiteraard en perfect geregeld door de dealer.

Al heb ik er wel meer dan 1000 km heen en weer naar de garage voor gereden; dat kost ook geld.

Ben

• ati

Herke, aan jou de vraag:

Piet en jij hebben een 1.6 MPI.

Ati heeft een dustertje 1.6 16v 110.

Geldt hiervoor ook dat na 4 jaar of een heleboel kilometers de distributieriem en waterpomp vervangen moeten worden?Laat het mij weten.

Groet Ati.

• Avaka

Dan is er iets bijzonders met jullie Daas geweest.

• Ben

@Avaka,

Je hebt gelijk; wij hadden een zagend geluidje bij exact 1500 toeren, niet bij 1450, niet bij 1550, maar precies bij 1500.

Het is dat ik een heel rustge rijder ben, iemand met een forse rijstijl zou het misschien niet horen.

Maar de dealer nam het zekere voor het onzekere en verving het hele spul.

Ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen dat deze zaken aandacht blijven vragen. Het kan dus vroegtijdig kapot.

Wij hebben ook eens de waterpomp van een Fiat bij 19.000 km lek gehad. Bij meeste merken moet bij vervangen van

waterpomp ook de distributiesnaar vervangen worden. Dus gelijktijdig doen kan een kostenbesparing geven.

Mogelijk kan zo'n distributiesnaar wel 10 jaar en 200.000 km mee, maar dat weet je niet.

Sommige Volvo's hebben 240.000 km of 10 jaar als interval.

Ik hou mij het liefste aan het voorschrift van de fabrikant en dat is bij de Sandero 1,4 MPI 90.000 km of 4 jaar.

Groeten,

Ben

• jorrit

vandaag gebeld(bochane arnhem) voor de 90.000 beurt. (grote beurt)

649 euro gaat dat kosten. dit is met het vervangen van de distributieriem en bijbehorende spanrollen.

De waterpomp zal niet vervangen worden, wanneer deze geen mankementen vertoond.

mijn teller staat inmiddels op 94.000 dus het wordt ook wel tijd om dit te laten doen.

• mcvjournaal

Voor de Duster 1.6 16v geldt hetzelfde als voor de Logan MCV 1.6 16v: http://dacia.startpagina.nl/prikbord/9036475/14084533/re-onderhoud-beurt-en-prijzen#msg-14084533

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/