Waarom Dacia

• toine60

Mark,

Uiteraard heb je best wel gelijk. Maar ieder bepaalt voor zichzelf wat hij luxe vind en wat niet. De MCV was voor mij een praktische keuze. Zelf rij ik in een Golf van 22 jaar, dus is de MCV luxe met achterruitverwarming, rembekrachtiging en stuurbekrachtiging om maar een paar “luxe” zaken te noemen waar we vroeger (ik ben de 40 gepasseerd) ook naar keken van moet dat nou (verwarmde spiegel). De stoelen van een auto is een beleving. Wij hebben op het werk een Audi A6 met chauffeur. Deze chauffeur krijgt bij vervanging van de auto (was een Opel) een Ricardo stoel op maat gemaakt omdat hij zoveel km moet maken.

In de tijd dat ik begon met auto rijden was het altijd al duidelijk Duitse auto's hebben harde stoelen waar je rugpijn van kreeg. Franse auto's hadden zachte stoelen en waande je voor de TV in de huiskamer. De Dacia heeft geen slechte stoelen, de beenruimte achterin (3e rij) is ruimschoot voldoende voor volwassenen. Niet om van hier naar Spanje te rijden, maar dat is ook niet de intentie en dan kun je beter een Vito of een Traffi.kopen. Mijn bewering is, ieder bepaalt voor zichzelf wat lekker zit, zowel in een auto als achter je bureau of in een stoel in de huiskamer. Deze beleving heeft mede te maken met je lichamelijke gesteldheid en veerkracht.

Dat de Dacia minpunten heeft, zaken die belangrijk kunnen zijn weggelaten heeft zou best kunnen. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik iets gemist heb,

• A3aan

comfort?

Ik heb jaren Volvo en Rover gereden, maar als ik moet kiezen voor de lange afstanden kies ik voor Dacia.

Ik kom regelmatig in Duitsland en ben nog nooit moe uit mijn wagen gestapt (ik heb nog de Logan sedan), bij Rover en Volvo was dat wel anders, daar moest ik echt iedere 1 1/2 uur langs de kant om benen te strekken. Onzin verhaal dus wat mij betreft over comfort!

Ook mijn volgende wagen wordt weer een Dacia, simpelweg omdat ik er niet moe in wordt!

• hans

Ik heb hier heel veel tips/aanbevelingen gezien en het zal me trouwens een worst zijn of fredje ooit nog eens reageert….

Hier veel overtuigende reactie's gezien iig waar ik wat aan heb!

De twijfel is er nog steeds bij mij(zal wel het imago zijn)

Ik heb zelf een logan mcv 1.6 gezien van 2009 met weinig kilometers…met de inruil vanmijn oude renault megane rij je en in een auto die nog 1 1/2 jaar garantie heeft en voor relatief zeer weinig geld.

Moet er helaas wel 150 km voor rijden voor die proefrit !

• johan

Waarom dacia ————- gewoon waarom niet

• GJ

De discussie gaat weer richting het goedpraten van Dacia eigenschappen, terwijl het in dit deel van de discussie over concurrentie voor Dacia gaat. Feit is dat duurdere auto's meer aanspreken bij kopers dan Dacia (gezien de verkoopcijfers), dus is er een behoorlijke concurrentie. Kennelijk is de prijs voor de meeste kopers slecht 1 van de vele onderwerpen waarop een auto wordt geselecteerd (en nou niet de discussie vervolgen met onzinargumenten, dat alle andere koper gek zijn omdat ze geen Dacia kopen, zoals we hier ook wel eens gezien hebben).

• RichardMCV

GJ, als je het over verkochte aantallen hebt, dan heb je zeer zeker gelijk. Veel merken verkopen jaarlijks een veelvoud van het aantal Dacia's dat verkocht wordt. Daar zullen verschillende redenenen voor zijn.

er valt bijvoorbeeld te denken aan:

- merkentrouw; er zijn voldoende mensen die gewoon een nieuwe auto van het zelfde merk kopen;

- status; niet iedereen durft zich te laten zien met een Dacia. raar maar waar;

- lease-auto's; de leaseauto's bepalen ook een groot deel van de markt en daar doet Dacia nou nog niet echt in mee.

- beschikbaarheid; vele van de in ons land verkochte auto's zijn sinds jaar en dag te koop hier. Dacia heeft dat niet en moet dus wedijveren…..

Zo heeft een ieder zijn of haar redenen om voor Dacia (of een ander merk) te kiezen.

Voor mij was het niet zozeer het geld maar wel het praktisch gebruiksgemak dat de doorslag gaf.Er zijn maar weinig auto's die zoveel ruimte hebben en dan ook nog eens betaalbaar zijn.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Roemeense Hummer

Ik heb het al een keertje uitgelegd maar ik zal het proberen niet meer uit te leggen en het dus kort te houden…………………….

Ik reed hiervoor ook altijd Opel (van Kadett tot Zafira) en daarna Peugeot 307SW.

Om de 3 jaar inruilen en daar moest natuurlijk weer een schep munten bij……. met een bedankje van de dealer en een bos bloemen reden we dan weer gloedje nieuw de weg op. Na enkele dagen was je er alweer aan gewend en ging je alweer lette op de kentekens van jongere voertuigen. De eerste portierschade doet dan weer zeer en dan is de nieuwheid er al weer gauw af. Jaloers kijk je dan naar die ene kennis die daarna jouw model auto koopt maar wel met een facelift. Dan zijn de 3 jaar weer om en duik je weer het onderhandelingstraject in bij de verschillende dealer die het allemaal “zeer”goed met je voor hebben. De kleur en het model die ze je 3 jaar daarvoor verkochten blijkt nu ineens niet meer zo in trek te zijn. Enne ja, die paar parkeerdeukjes of gebruikerskrasjes worden omgezet in een soort reparatiebedragje wat nog even van de inruilprijs afgaat.

Kortom, stress, geldontwaarding, elke keer weer bijleggen en tegenover je vrienden/kennissenkring maar volhouden dat je een “zeer”goede deal hebt gemaakt met die sukkel van een verkoper die natuurlijk enkele zaken over het hoofd heeft gezien en jouw een wereldprijs heeft geboden voor je oude vehikel.

Tja, opeens is daar de Dacia die je wereld van innovatie veranderd. Net als Skoda die in het autozadel werd geholpen door VW zocht Renault z'n partner in Roemenie. Ik stond ook 3 jaar geleden te kijken naar een Dacia Logan MCV en dacht net als mn omgeving “kan niks zijn voor die prijs”.

Gelukkig waren het bij mn Opeltjes altijd, waterpompjes en lekkende kleppendekselpakkingen die mij af en toe ontmoedigden om weer een Opel te kopen. Maar de voorlaatste aankoop was toch wel een topper van randverschijnselen. De Peugeot 307SW was nog kennelijk niet van al z'n kinderziektes verlost. Remmen, remschijven, koelsysteem en verlichting méér ellende in 3 jaar kon je je niet wensen. Dus de overstap naar iets heel anders was niet zo moeilijk meer.

Temeer omdat we een 2e (nieuwe) auto erbij wilden. Zo'n makkelijk ding voor woon/werkverkeer. We zochten dus een woon/werk auto die hoog in waarde moest blijven en toch comfortabel en daarnaast een grote car die de caravan kon trekken. Dat laatste vervoermiddel mocht eventueel gedateerd zijn, lelijk, ruim en lijken op een Thunderbird. De keus van de woon/werkauto viel op de nieuwe Twingo en jawel bij dezelfde dealer stond ie dus……………..

De Dacia Logan MCV 16v16, grey comet. Voor het eerst, onbevangen, kruip je dan achter het stuur van deze “Roemeense Hummer” en je eerste proefrit voelt aan als “wennen”. Maar dat vergelijk je het financiële gedeelte en omdat er buiten nog een Franse leeuw stond, waarvoor wij de hoofdprijs retour wilden hebben, gingen we de onderhandeling in. Natuurlijk kwam de jonge autoverkoper met z'n door z'n mentor ingefluisterde verhalen over de kilometers, parkeerkrasjes enz.

Uiteindelijk kwamen we er bij de derde autodealer uit en hielden we er een goed gevoel van over. De Twingo was na enkele weken leverbaar en de levering van de Dacia was gelijk aan een Ferrari bestelling. 3 volle maanden dus.

Nu rij ik dus vrijwel dagelijks in mn Roemeense Hummer en heb deze tank ook maar zo genoemd. Na 2 maal wintersport en 1 vakantie met caravan zien onze vrienden en buren elke keer ons lachend de straat uit en ingaan. Telkens als ik dan op verjaardagen wordt geconfronteerd met opmerkingen over de uitrusting van de Dacia is telkens het eind van het liedje…….“oooh zit dat er ook in”.

Als ik voor een select gezelschap de motordeksel open, en zij in alle hoeken van het volgebouwde motorcompartiment telkens het merk Renault lezen, wordt het steeds stiller aan de overkant. Kortom, prijs–kwaliteit is super te noemen. En ik ben van mening dat de afschrijving echt lachen is vergeleken bij alle andere “knappe” gevestigde merken.

Nu in deze crisis is het weer leuk rijden en inderdaad de motor is iets gehoriger en je hebt de neiging door te schakelen naar een niet bestaande 6e versnelling. Maar dat is dus alles. Enne het model wordt in mijn ogen steeds exclusiever.

Ik heb zelf s als ex-elektronica monteur een uitdaging om kleine aanpassingen op mn Hummer los te laten. Op de site van Ger is het eea al gepubliceerd.

De Dacia keus is één van de betere keus die ik heb kunnen maken in autoland.

Enne ik stel me nu al het gezicht voor van de autoverkoper die mij over enkele jaren op z'n matje krijgt. Het zal toch niet zo zijn dat ik ongeveer € 13000, – in 4 jaar afschrijf…..hahahahahahahahaha

Enne, “STATUS”……….elke dag weer feest op de weg…..ben 57 Carpe Diem (super midlife en dus heb er een motor bij gekocht) “de paden op en de lanen in” en lach me een hoedje….!!!

dus je weet het nu !!!!!!

doe nu maar !!!!!!!!

en ga je verbazen

• RonG

haha heel herkenbaar verhaal.

Heb nu 8 jaar een peugeot 307 gereden en was m helemaal beu. idd de verlichting die ieder 3maanden kompleet rondom vervangen kan worden, bekleding die spontaan loslaat, en allerlei irritante kleine dingetjes waar je het heen en weer van krijgt. En dit is dan de auto van het jaar 2002 geweest(td)

Nu ingeruild op de Duster en die hoop ik over week of 3 te krijgen.

Als je tegen familie of kennisen verteld wat je gekocht hebt lachen ze allemaal totdat je met de folders op de proppen komt.

Dan is het ineens verdacht stil.

Ik kan niet wachten totdat ik met een grote smile bij ze op de stoep sta. (:P)

Gr. Ron

• Jubbels

Anderhalf jaar geleden twijfelde ik nog om de lease-auto van mijn werk (Zafira) over te nemen of een MCV te kopen.

Primair is een auto voor mij een ding om van A naar B te komen. Luxe heb ik lak aan.

Je stak toen ongeveer hetzelfde verhaal tegen mij af en je hebt me over de streep getrokken.

Juni vorig jaar de MCV besteld en is begin september afgeleverd.

Afgelopen januari met pré-pensioen gegaan en dus “veroordeeld” tot de MCV.

Ik heb er geen spijt van, rijdt goed, zeker zo goed als de Zafira en de stoelen zitten uitstekend.

En de “extra's” die de Zafira had mis ik zeker niet.

Ben er vorige maand mee naar Spanje geweest, iets aan de trekhaak en 2 vouwfietsjes op 't dak.

Geen enkel probleem, sterke helling achter Luik en de Pyrenëen, trok er beter tegenop dan de Zafira.

Kortom, veel auto voor weinig geld.

• ger 52

bijna 7 jaar in Peugeot gereden waarvan de laatste 4,5 jaar in een 308SW. Prima auto, nooit iets noemenswaardig aan gehad. deed wat hij moest doen. Maar toen kwam het moment: kreeg geen leasebak meer. Vier jaar oude golf kopen voor pakweg 15 mille met een half jaartje garantie. Echt niet, voor 18 mille een Duster Laureate met trekhaak gekocht, 5 jaar garantie. Auto bevalt me werkelijk prima en ik ben zeker niet minder gaan rijden, wel minder gaan betalen en dat is voor mij belangrijk. Ga in september met de caravan naar Zuid Frankrijk, heb er nu al zin an.